Nu skrotas hårt kritiserade ”Fritt val” för hörapparater

Region Stockholm avskaffar systemet med ”Fritt val” i hörselvården, efter Vänsterpartiets förhandlingar med den sittande Mittenkoalitionen.

Jonas Lindberg står utanför Landstingshuset på Kungsholmen i Stockholm
Jonas Lindberg, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm Foto: Anna Dvrnik

”Fritt val” i hörselvården innebär att hörselbolagen både är tillverkare och förskrivare av sina egna hörapparater fast regionen har ett billigare och lika bra sortiment.  ”Fritt val” infördes 2009, och sedan dess har patientorganisationer som Hörselskadades riksförbund kämpat för att avskaffa systemet som de menar vilseleder och vältrar över kostnaderna på den enskilda patienten.

– ”Fritt val”-systemet i hörselvården innebär att patienter ofta vilseletts till att köpa dyra hörapparater i stället för att använda de gratis apparater som regionen upphandlat. Vi har varit starkt kritiska till “fritt val” och är nu mycket nöjda med att ha fått bort den här avarten i sjukvården, säger Jonas Lindberg, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Socialstyrelsen, Hjälpmedelsutredningen och Statens medicinetiska råd (SMER) har tydligt dömt ut systemet. Nationella hörselkvalitetsmätningen visar att Stockholm ligger i botten - särskilt gällande parametrarna delaktighet och information.

Enligt underlag från Hälso- och sjukvårdsförvaltningen betalade 93 procent av alla patienter som gick till vårdvalskliniker ur egen ficka för hörapparater under 2022. Det innebär att vårdbolagen har fått extra betalt av sina patienter för över 25 000 hörapparater. Hur mycket patienter betalat är hemlighetsstämplat och systemet har präglats av brist på transparens. När fritt val avskaffas kommer regionens eget utbud av hörapparater breddas.

Att avskaffa ”Fritt val” i hörselvården har länge varit en prioriterad fråga för Vänsterpartiet. Avvecklingen är en av de 44 reformer som Vänsterpartiet förhandlade fram med Mittenkoalitionen för att ge styret sitt stöd i Region Stockholm.

– Fritt val har gett sämre valfrihet och lägre vårdkvalitet, samtidigt som den lett till högre kostnader för både regionen och dess invånare. Så kan vi inte fortsätta. Nu gör vi det i stället möjligt att få en hörselvård att lita på, säger Jonas Lindberg, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Förslaget klubbas i regionens Hälso- och sjukvårdsnämnd den 21 november och systemet avskaffas från och med 1 januari 2025. Efter detta kommer alla hörapparater förskrivas som lån ur regionens hjälpmedelssortiment, i stället för att patienten köper sin hörapparat.

Om Vänsterpartiet i Region Stockholm

Vänsterpartiet i Region Stockholm är regionens tredje största parti. Vårt mål är en rättvis och behovsstyrd vård och en kollektivtrafik för alla. Sedan valet 2022 är vi ett oppositionsparti som samarbetar med den styrande minoriteten bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet, på det sättet får vi genomslag för vår politik för regionens bästa.

Bättre kontroll av undanträngningseffekter i Region Stockholms skattefinansierade vård20.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

När vårdgivare tar emot både regionfinansierade och privatfinansierade patienter kan det leda till att patienter med större vårdbehov trängs undan i vårdkön. Regionens patienter ska vara trygga med att de får vård efter behov. Därför genomför Region Stockholm nu åtgärder med målet att öka kontrollen kring vårdgivare som både tar emot regionens patienter och privatfinansierade patienter.