Penningpolitisk lunch: Vart är Sveriges ekonomi på väg?

Medier inbjuds att delta på Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVAs) penningpolitiska lunch den 4 december där ledande ekonomer diskuterar vart Sveriges ekonomi är på väg. På seminariet medverkar Anna Breman, Klas Eklund, Annika Winsth, John Hassler, Mattias Persson, Laura Hartman och Fredrik Sjöholm.

Medier är varmt välkomna att delta i IVAs penningpolitiska lunch den 4 december kl. 11.00-13.00

Riksbankens direktion offentliggjorde idag, den 23 november, att lämna styrräntan oförändrad på 4 procent. Den svenska ekonomin krymper och kronkursen är rekordlåg. Inflationen är fortfarande hög och räntorna har ökat rejält det senaste året. Vi ser nedskärningar i den offentliga konsumtionen – särskilt i landets kommuner och regioner. Med anledning av detta anordnar IVA en penningpolitisk lunch den 4 december, samma dag som protokollet från direktionens penningpolitiska möte publiceras, där ledande ekonomer diskuterar vart Sveriges ekonomi är på väg.

Program den 4 december 2023

Plats: Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, Grev Turegatan 16, Stockholm

11:00 – 11:10: Inledning: Sveriges nya ekonomiska läge - hur har vi hamnat här? Post-covid, energikris, inflation, räntor, Sverigebilden. Sveriges ekonomi i internationell jämförelse. Fredrik Sjöholm.

11:10 – 11:25: Sveriges penningpolitik – en bredare bild. Anna Breman.

11:25 – 12:15: Panelsamtal under ledning av Fredrik Sjöholm medverkar gör: Anna Breman, Klas Eklund, Annika Winsth, Mattias Persson, Laura Hartman och John Hassler.

12:15 – 12:25: Frågor från publiken

12:25 – 12:30: Summering och avslut. Fredrik Sjöholm

12:30 – 13:00: Enklare lunch

Medverkande

Anna Breman, förste vice riksbankschef och ledamot i IVAs avdelning för Ekonomi

Klas Eklund, senor economist, Mannheimer Swartling och ledamot i IVAs avdelning för Ekonomi

Annika Winsth, chefsekonom Nordea och ledamot i IVAs avdelning för Ekonomi

Mattias Persson, chefekonom Swedbank

Laura Hartman, tidigare chefsekonom LO

John Hassler, professor i makroekonomi, Stockholms universitet och ledamot i IVAs avdelning för ekonomi

Fredrik Sjöholm, professor och ordförande i IVAs avdelning för Ekonomi (moderator)

Ann Brunnberg, IVAs kommunikationschef (modererar frågestund med publiken)

Läs mer och anmäl dig här: https://www.iva.se/det-iva-gor/evenemang/penningpolitisk-lunch-vart-ar-sveriges-ekonomi-pa-vag/

Intervjuförfrågningar - kontakta IVAs pressansvarige Per Andersson, per.andersson@iva.se

Om oss

Fokus på AI när IVA och Kronprinsessparet besöker Silicon Valley15.2.2024 13:53:06 CET | Pressmeddelande

En delegation från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) besöker Silicon Valley den 19–22 februari 2024. Delar av besöket sker i närvaro av DD.KK.HH. Kronprinsessan och Prins Daniel samt bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell. Målsättningen med resan är att öka samarbetsmöjligheterna mellan Silicon Valley och Sverige och i förlängningen stärka Sveriges position inom digitalisering och AI.

Så ska Sverige säkra tillgången på kritiska råvaror13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag kontrolleras viktiga mineraltillgångar och värdekedjor av länder utanför EU, såsom Kina, Australien, Ryssland, Brasilien, Demokratiska republiken Kongo och Sydafrika. EU har nyligen tagit fram en strategi för hur vi ska säkra tillgången på kritiska råvaror, CRMA. Sverige är en betydande gruvnation och har en viktig roll för EU:s framtida försörjning. Men Sverige behöver tillföra mer kompetens, forskning och innovation till gruv- och smältverksindustrin. Dessutom måste samarbetet med andra mineralrika länder intensifieras. Detta är några av de åtgärder som Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) föreslår i en ny rapport för att möta energiomställningens ökade efterfrågan på metaller och mineraler.

18 unga entreprenörer utvalda till Prins Daniels Fellowship5.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Totalt 18 entreprenörer är utvalda till Prins Daniels Fellowships exklusiva mentorprogram för entreprenörer. Tillsammans med handplockade mentorer från näringslivet får entreprenörerna en unik möjlighet att utveckla sina företag inom allt från proteser till reversibel färgningsteknik för textiltryck. Daniel Kjellén, Johanna Sjöberg, Katarina Bonde och David Perez är några av mentorerna i det tvååriga programmet.