Bästa klimatinitiativen i kategorin stora bolag – här är vinnarna

Juryn har gjort sitt val. Vinnaren i tävlingen Årets bästa klimatinitiativ i kategorin stora medlemsbolag är Bostadsbolaget i Göteborg.

Oskar Scheiene, Anna Hermansson och Sara Keränen från Bostadsbolaget i Göteborg. Fotograf: Linnea Wallin

Med tävlingen Bästa klimatinitiativen 2023 vill Sveriges Allmännytta lyfta fram framgångsrika exempel på hur bostadsbolag kan bidra till en miljömässigt mer hållbar utveckling.

– Det visade sig att kommunikation, humor och lite tävling är ett vinnande koncept för att åstadkomma hållbar beteendeförändring! Tusen tack för att ni uppmärksammat Bostadsbolagets kampanj #waterhack genom att tilldela oss vinsten, säger Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget.

Att spara vatten är inte bara en viktig insats för att hushålla med vårt viktigaste livsmedel utan har även positiva effekter på den ekonomiska hållbarheten, särskilt i tider av kostnadsökningar.

– Som svar på effekterna av ett förändrat klimat som tydligt påverkar vår värld har Bostadsbolaget, en allmännyttig bostadsaktör, intensifierat sina insatser för att främja hållbarhet i det dagliga arbetet, säger Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.

Bostadsbolaget har inte bara fokuserat på interna åtgärder, utan även engagerat sina cirka 50 000 hyresgäster i en gemensam strävan mot en hållbar framtid. Genom att implementera vattenbesparande åtgärder i sitt dagliga arbete har Bostadsbolaget både bidragit till att minska det egna resursuttaget, och även inspirerat och medvetandegjort sina hyresgäster om vikten av att agera hållbart.

– Vi är jättestolta över våra hyresgäster som sparade miljontals liter vatten genom att ändra sina vanor. Pengarna vi sparar kan istället användas till investeringar i våra fastigheter och boendemiljöer, vilket kommer hyresgästerna tillgodo. Så till våra branschkollegor säger vi:  Tveka inte att haka på #waterhack! säger Oskar Scheiene.

I kategorin små och mellanstora bolag utsågs Sjöbohem som vinnare.

Klimatinitiativet är ett upprop initierat av Sveriges Allmännytta för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent, från 2007.

Mer om Klimatinitiativet och tävlingen:

Läs mer om Klimatinitiativet.

Magnus Ulaner, Expert Klimat & Hållbarhet, Sveriges Allmännytta,  076-052 04 87
magnus.ulaner@sverigesallmannytta.se

Frida Hansson, tävlingsansvarig, Sveriges Allmännytta, 070-029 34 82, frida.hansson@sverigesallmannytta

Slutrapport: Energieffektivisering - så dyrt blir det14.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta, presenterar idag en viktig slutrapport som belyser den kritiska frågan om energieffektivisering i byggnader. Byggnader står för en betydande del av energianvändningen och bidrar därigenom till klimatförändringen. För att adressera detta har EU nyligen omarbetat direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD), vilket syftar till att främja energirenoveringar och övergången till förnybar eller fossilfri energi.

Nu öppnar vi för dialog om våra nya Kombohus7.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Byggandet har gått i stå men det finns fortfarande efterfrågan på prisvärda bostäder – inte minst lägenheter i småhus. Sveriges Allmännytta förbereder därför upphandlingen av nya Kombohus Småhus. – Vi vill öppna en dialog med branschen om hur de nya Kombohusen ska se ut och hur de kan byggas för att på bästa sätt bidra till fler goda bostäder, säger Sofia Hansdotter, fastighetsutvecklingsexpert på Sveriges Allmännytta.

Stärkt kompetens och engagemang - nya ledamöter till Vd-rådet hos Sveriges Allmännytta30.1.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta är glada att välkomna Ola Richards, Lotta Björklund, Cathrine Holgersson, Erik Engelbrektsson, Jennie Sahlsten, Anders Karlsson, Christina Johansson och Jonas Larsson, som nya medlemmar till Sveriges Allmännyttas vd-råd. Vd-rådet är sammansatt av 14 vd:ar från medlemsföretagen och är ett betydelsefullt organ inom ramen för Sveriges Allmännytta. Dessa vd:ar utses av övriga vd:ar inom Sveriges Allmännyttas medlemsföretag och har en central roll som rådgivare till Sveriges Allmännyttas vd. Utöver detta agerar Vd-rådet som Sveriges Allmännyttas representation i Hyresmarknadskommittén.