Slopade crème fraiche-lock sparar 5,5 ton plast per år

Lidl Sverige plockar bort locket på två crème fraiche-produkter för att minska livsmedelskedjans koldioxidavtryck och plastanvändning. Åtgärden innebär en årlig minskning på 5,5 ton plast. Totalt minskas plastanvändningen med 33 procent för de två mejeriprodukterna.

Slopade crème fraichelock sparar 5,5 ton plast per år.

– Leverantörskedjan har en avgörande roll i omställningen till en hållbar verksamhet. Tack vare våra smarta och effektiva processer, och vårt nära samarbete med våra leverantör hittar vi hela tiden sätt att skruva på och förbättra vårt sortiment. Det här är ett tydligt sätt på hur vi tillsammans gör det enkelt för kunden att välja hållbart och minska plastanvändningen, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Med start i mitten av november plockas plastlocket på två Matriket-artiklar bort för att minska klimatavtrycket. Det handlar om 2 dl-förpackningen för Matriket Crème Fraiche 13 % samt 32 %. Istället för plastlocket kommer aluminiumoblat att skydda innehållet, som kommer att ha samma bäst före-längd som tidigare.

Internationellt har Lidl ambitiösa klimatmål genom de antagna Science Based Targets mål i enlighet med 1,5-gradersmålet. 2019 antog Lidl en global plaststrategi – då inleddes ett omfattande program för att minska plastanvändningen. Målet är att minska användningen av engångsplast med 20 procent före 2025.

– På Lidl Sverige arbetar vi brett i alla våra affärsområden för att identifiera effektiviseringar för miljön. Det handlar om större insatser som att bygga CO2-neutrala butiker på Gotland genom medvetna materialval, och lite mindre som att ta bort plastlocket på crème fraiche-förpackningen. Att en sådan till synes enkel åtgärd som att ta bort plastlocket på en produkt ger en besparing på 5,5 ton plast per år ger perspektiv. Alla åtgärder, små som stora, räknas i vår kamp för att minska vår klimatpåverkan, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Som ett led i arbetet med att minska matsvinn har livsmedelskedjan sedan 2018 introducerat konceptet Ta vara på där kunder kan köpa frukt och grönt med skönhetsfläckar, men även gårdagens bröd till kraftigt rabatterat pris. Livsmedelskedjan har sedan tidigare upphört med försäljningen av engångsplats i t ex bomullspinnar, och 2020 tog man bort plasten runt tulpanerna och sparade 2,6 ton plast per år.  Sedan april 2022 har Lidl Sverige även slutat använda flygtransport för frukt och grönt. För att läsa mer om Lidl Sveriges hållbarhetsarbete klicka här.

Vid övriga frågor (kundtjänst)

Tel:020-190 80 70

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls falukorv väcker barndomsminnen – Bäst i test!6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sveriges falukorv från det egna varumärket Matriket får i en ny testbedömning högst betyg och tilldelas utmärkelsen bäst i test. Testet, utfört av en panel om tio deltagare, gjordes på ett urval av korvar från olika livsmedelskedjor. Lidl Sveriges falukorv från det egna märket Matriket gick hem hos hela panelen med fina omdömen som ”Smakade som jag minns att falukorv smakade när jag var barn”.

Lidl Sverige skänker 424 839 kr till Sveriges Stadsmissioner1.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Som en del av julkampanjen under november och december hade Lidl Sverige en tillfällig artikel i sitt sortiment, närmare bestämt en gosig tvättbjörn, till försäljning i samtliga av livsmedelskedjans 205 butiker. Lidl Sverige beslutade att skänka alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen vidare och nu står det klart att hela 424 839 kr går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet. Gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet.