Många vaga miljölöften i solcellsreklam
Många företag som säljer solceller vill lyfta fram miljöfördelarna, men alldeles för många glömmer att de måste konkretisera vad de menar med till exempel hållbar, grön eller miljövänlig. Och inte nog med det, de måste kunna bevisa att det är sant.
Konsumentverket har granskat tio slumpmässigt utvalda företag som säljer solpaneler till privatpersoner. Juristerna har tittat på marknadsföringen på företagens webbsidor och om de har marknadsföring i sociala medier. Flera vägledande domar har gett svensk praxis på området. Bland annat har uttrycket ”netto noll” förbjudits av domstolen, om företaget inte kan förklara vad de menar.
Vanligt problem
– Det är tyvärr gott om vaga påståenden som ”ren ström”, ”ren energi”, ”hållbara solceller”, ”grön el” och ”fossilfritt samhälle” i den marknadsföring som vi granskat. Företagen förklarar inte vad de menar och de har inte heller med några bevis för att påståendena är sanna, säger Louise Larsson, jurist på Konsumentverket.
Marknadsföring påverkar
Andra uttryck som Konsumentverket fann som varken förklaras eller bevisas är: ”skydda vår planet för kommande generationer”, ”liten påverkan på miljön”, ”årets miljöpris”, ”miljöinvestering”, ”bra för miljön” och ”klimatavtryck”.
– Marknadsföringen påverkar oss och därför är det viktigt att det företagen påstår både går att begripa och är sant, säger Louise Larsson.
Följs upp
Nu får företagen och branschföreningen Svensk Solenergi ta del av granskningen och myndigheten förutsätter att företagen tar till sig av kritiken. Konsumentverket kommer att göra uppföljningar för att försäkra sig om att företagen följer lagen framöver.
Kontakter
Kontakt för medierna: Louise Larsson, jurist, via Konsumentverkets presstjänst tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar6.5.2025 10:28:54 CEST | Pressmeddelande
Hoppborgar som inte sitter fast ordentligt riskerar att blåsa i väg eller välta. Barnen i hoppborgen kan skadas allvarligt. Stickprovskontroller visar att problemen finns kvar.
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen22.4.2025 09:47:22 CEST | Pressmeddelande
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot marknadsföringslagen. Konsumentverket öppnar nu ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer.
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen15.4.2025 09:15:15 CEST | Pressmeddelande
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum