Många vaga miljölöften i solcellsreklam
Många företag som säljer solceller vill lyfta fram miljöfördelarna, men alldeles för många glömmer att de måste konkretisera vad de menar med till exempel hållbar, grön eller miljövänlig. Och inte nog med det, de måste kunna bevisa att det är sant.
Konsumentverket har granskat tio slumpmässigt utvalda företag som säljer solpaneler till privatpersoner. Juristerna har tittat på marknadsföringen på företagens webbsidor och om de har marknadsföring i sociala medier. Flera vägledande domar har gett svensk praxis på området. Bland annat har uttrycket ”netto noll” förbjudits av domstolen, om företaget inte kan förklara vad de menar.
Vanligt problem
– Det är tyvärr gott om vaga påståenden som ”ren ström”, ”ren energi”, ”hållbara solceller”, ”grön el” och ”fossilfritt samhälle” i den marknadsföring som vi granskat. Företagen förklarar inte vad de menar och de har inte heller med några bevis för att påståendena är sanna, säger Louise Larsson, jurist på Konsumentverket.
Marknadsföring påverkar
Andra uttryck som Konsumentverket fann som varken förklaras eller bevisas är: ”skydda vår planet för kommande generationer”, ”liten påverkan på miljön”, ”årets miljöpris”, ”miljöinvestering”, ”bra för miljön” och ”klimatavtryck”.
– Marknadsföringen påverkar oss och därför är det viktigt att det företagen påstår både går att begripa och är sant, säger Louise Larsson.
Följs upp
Nu får företagen och branschföreningen Svensk Solenergi ta del av granskningen och myndigheten förutsätter att företagen tar till sig av kritiken. Konsumentverket kommer att göra uppföljningar för att försäkra sig om att företagen följer lagen framöver.
Kontakter
Kontakt för medierna: Louise Larsson, jurist, via Konsumentverkets presstjänst tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum