Många vaga miljölöften i solcellsreklam
Många företag som säljer solceller vill lyfta fram miljöfördelarna, men alldeles för många glömmer att de måste konkretisera vad de menar med till exempel hållbar, grön eller miljövänlig. Och inte nog med det, de måste kunna bevisa att det är sant.
Konsumentverket har granskat tio slumpmässigt utvalda företag som säljer solpaneler till privatpersoner. Juristerna har tittat på marknadsföringen på företagens webbsidor och om de har marknadsföring i sociala medier. Flera vägledande domar har gett svensk praxis på området. Bland annat har uttrycket ”netto noll” förbjudits av domstolen, om företaget inte kan förklara vad de menar.
Vanligt problem
– Det är tyvärr gott om vaga påståenden som ”ren ström”, ”ren energi”, ”hållbara solceller”, ”grön el” och ”fossilfritt samhälle” i den marknadsföring som vi granskat. Företagen förklarar inte vad de menar och de har inte heller med några bevis för att påståendena är sanna, säger Louise Larsson, jurist på Konsumentverket.
Marknadsföring påverkar
Andra uttryck som Konsumentverket fann som varken förklaras eller bevisas är: ”skydda vår planet för kommande generationer”, ”liten påverkan på miljön”, ”årets miljöpris”, ”miljöinvestering”, ”bra för miljön” och ”klimatavtryck”.
– Marknadsföringen påverkar oss och därför är det viktigt att det företagen påstår både går att begripa och är sant, säger Louise Larsson.
Följs upp
Nu får företagen och branschföreningen Svensk Solenergi ta del av granskningen och myndigheten förutsätter att företagen tar till sig av kritiken. Konsumentverket kommer att göra uppföljningar för att försäkra sig om att företagen följer lagen framöver.
Kontakter
Kontakt för medierna: Louise Larsson, jurist, via Konsumentverkets presstjänst tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO stämmer företaget och personen bakom DinBilGaranti18.7.2024 13:52:05 CEST | Pressmeddelande
Det ser ut som en förlängning av bilens garanti, och många betalar. Men Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nu ett företag och personen bakom för vilseledande marknadsföring.
Sex företag fuskade med rean – riskerar höga viten13.6.2024 09:58:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp sin stora granskning av hur företagen skötte sig under rean i höstas. Sex företag föreläggs nu att sluta med sina metoder, annars hotar höga vitesbelopp.
Trafikskolor glömmer ångerrätten4.6.2024 10:12:54 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har granskat trafikskolor under våren och finner att en del företag inte informerar om ångerrätten, trots att den gäller vid köp på distans.
KO tar kreditmarknadsbolag till domstol31.5.2024 13:16:40 CEST | Pressmeddelande
Kreditmarknadsbolaget 4finance lånar ut högkostnadskrediter och tar ut höga avgifter för att betala ut krediten direkt. Konsumentombudsmannen, KO, tar nu bolaget till domstol.
Håll koll på villkoren när du tecknar fritidshusförsäkring23.5.2024 09:18:05 CEST | Pressmeddelande
Om du har ett fritidshus gäller det att du tecknar en försäkring just för stugan. Din vanliga hemförsäkring gäller inte för skador på fritidshuset. Men det kan vara svårt att navigera mellan alla villkor och undantag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum