RödGrön Ledning presenterar tilläggsbudget 2024

På regionstyrelsesammanträdet den 21 november presenterar RödGrön Ledning i Västra Götalandsregionen tilläggsbudget för 2024. Ett extremt utmanande ekonomiskt år fortsätter.

I tilläggsbudgeten 2024 fördelar RödGrön Ledning sammanlagt 609,5 miljoner där merparten går till att fortsätta värna verksamheterna inom hälso- och sjukvården. Under månaden presenterades också ett trendbrott i kostnadsutvecklingen.

- Utmaningen framåt ligger i att få fler verksamheter att bryta kostnadsutvecklingen och över tid uppnå budget i balans, samtidigt som vi ska korta vårdköerna och bibehålla god arbetsmiljö, säger Helén Eliasson (S), gruppledare och regionstyrelsens ordförande.

Det är i nuläget inte aktuellt att göra en skattehöjning, eftersom många hushåll har det tufft. RödGrön Ledning efterfrågade en ansvarstagande regering under hela våren och hösten, men tondövheten har lett till att man nu måste tänka på alla delar och kompensera vissa verksamheter.

- På totalen innebär detta att regionen fortfarande går med stora underskott. Vi behöver en regering som tar ett större ansvar för välfärdens finansiering i stället för att slå undan benen på kommuner och regioner, säger Carina Örgård (V), gruppledare.

Det tuffa läget kommer ha påverkan en längre tid framöver, och därför är det viktigt att regeringen prioriterar regionerna i kommande budgetar.

- Som vi sagt under hösten, ser prognoserna ut att visa på ett förbättrat ekonomiskt läge 2025 men vi behöver bereda oss på en fortsatt mycket tuff tid fram till dess, men också att de reserver vi nu använder kommer behövas fyllas på när inflationen gått ner. Vi står, liksom övriga kommun- och regionsverige, inför samma läge, säger Madeleine Jonsson (Mp), gruppledare.

Budgeten kommer upp för beslut på regionfullmäktige den 28 november.

Betydande ramförstärkning för Göteborgs Symfoniker och kulturen i Västra Götaland28.6.2024 12:37:21 CEST | Pressmeddelande

Den rödgröna ledningen i Västra Götalandsregionen (VGR) har idag i en pressträff annonserat en betydande ramförstärkning till Göteborgs Symfoniker (GSO) med start 2025. Ramförstärkningen innebär att det årliga stödet till Göteborgs Symfoniker ökar med 10 miljoner kronor och är en del av en förstärkning av kulturbudgeten med totalt 88 miljoner kronor för 2025.