Bästa klimatinitiativen bland små och mellanstora bolag – här är vinnarna

Juryn har nu fastställt vinnarna i Bästa klimatinitiativen – och i kategorin för små och medelstora medlemsbolag har… Sjöbohem utsetts som segrare!

Kent Tillberg och Jonna Sköld från Sjöbohem
Kent Tillberg och Jonna Sköld från Sjöbohem Fotograf: Linnea Wallin

Med tävlingen Bästa klimatinitiativen 2023 vill Sveriges Allmännytta lyfta fram framgångsrika exempel på hur bostadsbolag kan bidra till en miljömässigt mer hållbar utveckling.

Vinnaren i kategorin små och medelstora medlemsbolag – Sjöbohem – visar med sitt projekt Hydrobust på möjligheten att lokalt med egen el ställa om till en fossilfri nutid.

Hydrobust är ett projekt som producerar Sjöbohems egen el, med hjälp av sol och vind, lokalt på fastigheten. Den el som inte behövs för stunden tas tillsammans med vatten in i ett elektrolysrör och omvandlas till vätgas och lagras. Detta gör det möjligt att lagra stora mängder energi, som används vid behov natte- och vintertid.

– Vi är otroligt glada över den här vinsten. Många talar om fossilfri framtid, vi föredrar att tala om fossilfri nutid. Det är nu det händer, vi har redan börjat ställa om till fossilfritt och det går snabbt i vår omställning, säger Kent Tillberg, förvaltningschef på Sjöbohem.

– Genom detta pris har juryn visat att de tror på projekt som använder många olika tekniska komponenter och att systemtänk är viktigt för att lyckas med ett fossilfritt 2030, säger Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.

Bostadsbolaget i Göteborg utsågs som vinnare i kategorin stora bolag.

Klimatinitiativet är ett upprop initierat av Sveriges Allmännytta för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent, jämfört med 2007.

Mer om Klimatinitiativet och tävlingen

Läs mer om Klimatinitiativet.

Magnus Ulaner, Expert Klimat & Hållbarhet, Sveriges Allmännytta,  076-052 04 87
magnus.ulaner@sverigesallmannytta.se

Frida Hansson, tävlingsansvarig, Sveriges Allmännytta, 070-029 34 82
frida.hansson@sverigesallmannytta

Slutrapport: Energieffektivisering - så dyrt blir det14.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta, presenterar idag en viktig slutrapport som belyser den kritiska frågan om energieffektivisering i byggnader. Byggnader står för en betydande del av energianvändningen och bidrar därigenom till klimatförändringen. För att adressera detta har EU nyligen omarbetat direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD), vilket syftar till att främja energirenoveringar och övergången till förnybar eller fossilfri energi.

Nu öppnar vi för dialog om våra nya Kombohus7.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Byggandet har gått i stå men det finns fortfarande efterfrågan på prisvärda bostäder – inte minst lägenheter i småhus. Sveriges Allmännytta förbereder därför upphandlingen av nya Kombohus Småhus. – Vi vill öppna en dialog med branschen om hur de nya Kombohusen ska se ut och hur de kan byggas för att på bästa sätt bidra till fler goda bostäder, säger Sofia Hansdotter, fastighetsutvecklingsexpert på Sveriges Allmännytta.

Stärkt kompetens och engagemang - nya ledamöter till Vd-rådet hos Sveriges Allmännytta30.1.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta är glada att välkomna Ola Richards, Lotta Björklund, Cathrine Holgersson, Erik Engelbrektsson, Jennie Sahlsten, Anders Karlsson, Christina Johansson och Jonas Larsson, som nya medlemmar till Sveriges Allmännyttas vd-råd. Vd-rådet är sammansatt av 14 vd:ar från medlemsföretagen och är ett betydelsefullt organ inom ramen för Sveriges Allmännytta. Dessa vd:ar utses av övriga vd:ar inom Sveriges Allmännyttas medlemsföretag och har en central roll som rådgivare till Sveriges Allmännyttas vd. Utöver detta agerar Vd-rådet som Sveriges Allmännyttas representation i Hyresmarknadskommittén.