Bästa klimatinitiativen bland små och mellanstora bolag – här är vinnarna

Juryn har nu fastställt vinnarna i Bästa klimatinitiativen – och i kategorin för små och medelstora medlemsbolag har… Sjöbohem utsetts som segrare!

Kent Tillberg och Jonna Sköld från Sjöbohem
Kent Tillberg och Jonna Sköld från Sjöbohem Fotograf: Linnea Wallin

Med tävlingen Bästa klimatinitiativen 2023 vill Sveriges Allmännytta lyfta fram framgångsrika exempel på hur bostadsbolag kan bidra till en miljömässigt mer hållbar utveckling.

Vinnaren i kategorin små och medelstora medlemsbolag – Sjöbohem – visar med sitt projekt Hydrobust på möjligheten att lokalt med egen el ställa om till en fossilfri nutid.

Hydrobust är ett projekt som producerar Sjöbohems egen el, med hjälp av sol och vind, lokalt på fastigheten. Den el som inte behövs för stunden tas tillsammans med vatten in i ett elektrolysrör och omvandlas till vätgas och lagras. Detta gör det möjligt att lagra stora mängder energi, som används vid behov natte- och vintertid.

– Vi är otroligt glada över den här vinsten. Många talar om fossilfri framtid, vi föredrar att tala om fossilfri nutid. Det är nu det händer, vi har redan börjat ställa om till fossilfritt och det går snabbt i vår omställning, säger Kent Tillberg, förvaltningschef på Sjöbohem.

– Genom detta pris har juryn visat att de tror på projekt som använder många olika tekniska komponenter och att systemtänk är viktigt för att lyckas med ett fossilfritt 2030, säger Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.

Bostadsbolaget i Göteborg utsågs som vinnare i kategorin stora bolag.

Klimatinitiativet är ett upprop initierat av Sveriges Allmännytta för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent, jämfört med 2007.

Mer om Klimatinitiativet och tävlingen

Läs mer om Klimatinitiativet.

Magnus Ulaner, Expert Klimat & Hållbarhet, Sveriges Allmännytta,  076-052 04 87
magnus.ulaner@sverigesallmannytta.se