Kommunranking av ungas boendesituation visar: Dals-Ed är bästa kommunen för unga – Berg den sämsta

Dals-Ed i Västra Götaland är Sveriges bästa kommun för unga att bo i. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings återkommande ranking av ungas boendesituation i landets kommuner. Storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö hamnar alla i botten. Allra sist placerar sig Berg i Jämtland.

– Historiskt många unga har i dag inte ett boende som de kan kalla sitt eget hem och den ekonomiska krisen slår dessutom hårdast mot de med små ekonomiska marginaler. Det blir inte bara ett problem för varje enskild individ, utan också ett misslyckande för Sverige som riskerar att leda till missade arbets- och utbildningstillfällen samt försämrad konkurrenskraft internationellt, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Dals-Eds kommun i Västra Götaland rankas högst på listan över kommuner där det är bäst för unga att bo, och tar därmed över förstaplatsen från Årjäng i Värmland. I det återkommande indexet Sveriges bästa kommun för unga att bo i har Länsförsäkringar Fastighetsförmedling vägt samman ungdomsarbetslöshet, bostadspriser, trångboddhet och tillgång till bostäder för unga.

– Åtta av tio unga vuxna bor i en kommun med brist på bostäder för unga. Hyrorna och lägenhetspriserna har under lång tid stigit betydligt mer än ungas inkomster, samtidigt som det också byggts för få små och billiga bostäder. Även om bostadspriserna sjunkit blir de stigande räntorna ett hårt slag mot unga som vill köpa en egen bostad, säger Marcus Svanberg.

Bergs kommun i Jämtland rankas sist i Sveriges bästa kommun för unga att bo i, med en kombination av höga bostadsrättspriser, hög andel trångbodda och ett underskott på bostäder för unga. Åre, som rankades sist för två år sedan, har klättrat hela 28 platser. Samtliga av de tre storstadskommunerna rankas lågt. Malmö stad hamnar på femte sista plats, Stockholms stad på plats 17 från slutet och Göteborgs Stad på 23:e sista plats.

– Brist på billiga hyresrätter, höga bostadspriser samt tuffa krav på kontantinsats och amortering är mycket höga trösklar att ta sig över för den som är ung och vill skaffa sig en bostad. Det är svårt att förstå hur regeringen och bostadsminister Andreas Carlson (KD) tänker sig att unga i dag ska kunna flytta hemifrån, säger Marcus Svanberg.

Orsa är den kommun som har klättrat mest sedan förra rankningen, upp hela 98 platser. Även Falköping och Mönsterås är raketer i årets rankning, upp 83 respektive 80 platser. Störst fall står Säffle för, Värmlandskommunen har blivit passerad av hela 142 kommuner. Brant nedåt har det gått även för Timrå, minus 114 platser samt Degerfors och Sotenäs, ner 91 platser. För två år sedan fanns Sotenäs på plats sex, nu har kommunen alltså fallit till plats 97.

Här är det bäst för unga att bo:

Kommun Län
1. Dals-Ed Västra Götaland
2. Karlsborg Västra Götaland
3. Tidaholm Västra Götaland
4. Haparanda Norrbotten
5. Årjäng Värmland

Här är det minst fördelaktigt för unga att bo:

Kommun Län

3. Sotenäs (97) Västra Götaland -91
3. Degerfors (116) Värmland -91
5. Mullsjö (125) Jönköpings län -89

Kartläggningen baseras på statistik över ungdomsarbetslöshet, bostadspriser, trångboddhet och tillgång till bostäder för unga i Sveriges alla kommuner. Siffrorna har vägts samman i ett index – Sveriges bästa kommun för unga att bo i – som beskriver ungas möjligheter att ta sig in på bostadsmarknaden. Totalt 225 kommuner ingår i kartläggningen.

Statistiken över antalet kommuner med bostadsbrist för unga kommer från Boverkets bostadsmarknadsenkätför 2023. 272 av landets 290 kommuner svarade på frågan om tillgång till bostäder för unga.

Statistiken över bostadspriser hämtas från Svensk Mäklarstatistik AB och baseras på överlåtelser av bostadsrätter gjorda mellan oktober 2023 och september 2023. För att inte ett fåtal bostadsförsäljningar ska ge en missvisande representation av bostadspriserna i en kommun har kommuner med färre än 10 försäljningar under perioden exkluderats ur kartläggningen.

Statistiken om trångboddhet och ungdomsarbetslöshet har hämtats från SCB och baseras på siffror för 2022.

Bästa kommunerna att bo i för unga.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Vi vill bidra till en rättvis och hållbar bostadsmarknad där fler kan byta bostad efter behov. De senaste tio åren har vi växt snabbast av alla landets fastighetsmäklare och är nu näst störst i branschen. Med 200 bobutiker och 1 000 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2022 förmedlade våra fastighetsmäklare cirka 26 400 objekt till ett försäljningsvärde av 71,9 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närvaron är viktig och tror att det är en av anledningarna till vi att sju av de senaste tio åren utsetts till mäklaren med Sveriges mest nöjda kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex.