Drottning Blanka flyttar in i anrika Odinsskolan

I sommar flyttar Drottning Blankas gymnasieskola från sina nuvarande skollokaler i Gårda till den välkända skolbyggnaden på Odinsgatan 17 i centrala Göteborg.

Höstterminen 2024 blir den anrika skolbyggnaden ny hemvist för Drottning Blankas elever och lärare. Fotograf: Gustav Davidsson

– Jag är otroligt glad att vår skola får flytta in i denna unika skolbyggnad i hjärtat av Göteborg. Vi ser alla fram emot att starta nästa läsår på Odinsgatan, först ska fastighetsägaren renovera och anpassa  lokalerna utifrån våra program och önskemål, säger Marcus Berglund som är rektor för Drottning Blanka Gårda.

Drottning Blanka Gårda har idag drygt 800 elever som läser både studie- och yrkesförberedande program. Satsningen på nya skollokaler ger skolan långsiktiga förutsättningar att utveckla sin verksamhet och satsa på en ännu bättre studie- och arbetsmiljö för sina elever och medarbetare. Skolan flyttar endast 700 meter från de nuvarande skollokalerna på Anders Personsgatan till Odinsgatan 17 i stadsdelen Stampen. Här kommer elever och lärare att ha nära till både buss och spårvagnar samt gångavstånd till centralstationen.

Intresset för Drottning Blankas utbildningar är stort i Göteborg, i dagsläget finns det två gymnasieskolor i stan. Jens Levin är utbildningsdirektör för Drottning Blankas 28 gymnasieskolor som finns från Malmö i söder till Sundsvall i norr.

– Vi fortsätter att investera i och satsa på riktigt bra skollokaler för våra elever och medarbetare, vilket är viktigt om man vill skapa de bästa förutsättningarna för lärande och trivsel. Nu får vår skola möjlighet att fortsätta en hundraårig tradition av bildning i en anrik skolbyggnad från 1918, det känns förstås fantastiskt, säger Jens Levin.

För mer information om skolan, kontkata rektor Marcus Berglund.

Drottning Blankas Gymnasieskola grundades 1996 och består idag av 28 gymnasieskolor på 24 orter. Alla skolor ligger centralt och präglas av personligt, lokalt och globalt engagemang. Skolorna erbjuder en blandning av studieförberedande och yrkesinriktade program. Drottning Blanka är en del av AcadeMedia.

Pysslingen Förskolor främjar hälsa och gemenskap - introducerar simskola9.7.2024 11:52:22 CEST | Pressmeddelande

Pysslingen Förskolor, som är en del av AcadeMedia, introducerar till hösten simskola för att lära barn i sina förskolor att simma och bli bekväma i vattnet under lekfulla, trygga och säkra förhållanden. Initiativet är en del av det rörelse- och hälsofrämjande arbete som ingår i konceptet "Sista året" med Pyss & Lings idrottsklubb och är kostnadsfritt. Syftet är att främja simkunnighet bland Sveriges yngsta så att fler kan ta del av sociala aktiviteter och känna gemenskap.

Donnergymnasiet vinner EM-silver i Ung Företagsamhet med innovativt miljöprojekt5.7.2024 13:56:15 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år gjorde fyra AcadeMedia-elever från naturvetenskapsprogrammet vid Donnergymnasiet i Göteborg en storartad insats genom att vinna SM i Ung Företagsamhet 2024 med sitt företag Gralg UF. Segern gav dem en eftertraktad plats i Europamästerskapen i Catania, Italien och i hård konkurrens med deltagare från över 40 länder, lyckades man säkra en imponerande silvermedalj.