Undvik onödiga försäkringar under Black Friday
I anslutning till Black Friday lockar handeln med erbjudanden och rabatter. Många butiker erbjuder också en särskild produktförsäkring för vissa varor. Den kan vara onödig.

För många konsumenter är Black Friday eller Black Week startskottet på julhandeln. För de som till exempel köper dyr elektronik eller vitvaror kan det kännas tryggt att köpa till en extra försäkring direkt i butiken.
En produktförsäkring ger oftast ersättning om produkten skadas av en plötslig och oförutsedd händelse, vid inbrott eller om den slutar att fungera. Produktförsäkringen gäller endast för en produkt.
- Ofta har man redan ett bra skydd genom hemförsäkringen men också genom Konsumentköplagen och genom garantier. Behovet av produktförsäkringar är därför litet och ofta behövs de inte alls. Det är något som även Finansinspektion har konstaterat i en rapport, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.
I mer omfattande hemförsäkringar ingår det ett allriskskydd, även kallat oturs- eller drulleförsäkring. Det gäller om man har otur och produkten skadas. Till skillnad från en produktförsäkring så gäller allriskskyddet för alla produkter. En del hemförsäkringar innehåller dessutom ett elektronikskydd.
Konsumentskydd
Konsumenter har också följande skydd när produkter går sönder:
• Konsumentköplagen ger dig skydd
Du har rätt att reklamera ursprungliga fel på en vara i upp till tre år efter inköpsdatum. De första två åren är det dessutom upp till butiken att bevisa att felet inte fanns när du köpte varan.
• Garantin gäller om varan går sönder
Säljaren kan ha lämnat en garanti som gäller under viss tid. Om varan går sönder inom garantitiden, har du antingen rätt till en ny vara eller till reparation.
• Bankkort med allriskförsäkring
Vissa bankkort innehåller en allriskförsäkring eller ger en förlängd garanti. Om du har köpt varan med kort bör du därför kontrollera vilket försäkringsskydd du har genom kortet.
- Fundera på om du verkligen behöver en produktförsäkring innan du slår till på rean och kom ihåg att det kan vara en relativ dyr försäkring i förhållande till varans värde, avslutar Anna-Karin Baltzari Danfors.
Läs mer om produktförsäkringar på Konsumenternas.se
Till Finansinspektionens rapport : Behövs tilläggs- och produktförsäkringar?
Nyckelord
Kontakter
Anna-Karin Baltzari DanforsChef Konsumenternas Försäkringsbyrå
Tel:070-391 88 87anna-karin.baltzari-danfors@konsumenternas.seOm Konsumenternas Försäkringsbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Trygg utlandsresa – se till att försäkringen räcker hela vägen24.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Många planerar vinterresor just nu. Ett bra försäkringsskydd kan göra stor skillnad om något oväntat händer under resan. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om vad som är bra att ha koll på före och under resan.
Ny oberoende jämförelse: Så skiljer sig hemförsäkringarnas skydd12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hemförsäkringar skiljer sig åt i både innehåll och omfattning. Det visar Konsumenternas Försäkringsbyrås senaste jämförelse av 23 hemförsäkringar från 11 försäkringsbolag.
Ny kartläggning av försäkringsbolagens hållbarhetsarbete6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Kan en försäkring vara hållbar? Är det något som konsumenter kan ta hänsyn till när de köper försäkring? Konsumenternas Försäkringsbyrå har granskat hur försäkringsbolag som erbjuder hem- och bilförsäkringar arbetar med hållbarhet.
Så gäller försäkringen vid översvämningar9.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Allvarliga översvämningar drabbar stora delar av Västernorrland och många hushåll vittnar om vattenfyllda källare. Konsumenternas Försäkringsbyrå förklarar hur försäkringen gäller och ger skadeförebyggande tips.
Försäkringsexperten varnar: Trygghetsförsäkringar ger inte alltid trygghet8.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Det blir allt vanligare med försäkringar som ska ge ekonomiskt stöd vid arbetslöshet och sjukskrivning. Men många konsumenter tecknar försäkringar som de i praktiken inte kan använda – eller som de kanske inte behöver. Konsumenternas Försäkringsbyrå uppmärksammar vanliga fallgropar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum