Hyresgästföreningen Region Stockholm

Gotlandshem avbryter hyresförhandlingarna efter krav på chockhöga 17,53 procent

Förhandlingarna om 2024 års hyror för nästan 4 500 hyresgäster på Gotland avbryts av Gotlandshem. Efter ett krav från Gotlandshem på 17,53 procent och ett motbud från Hyresgästföreningen på 2,93 procent kommer beslutet gå till avgörande i hyresmarknadskommittén*.

För femte året i rad väljer det allmännyttiga bostadsbolaget Gotlandshem att stranda hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen efter att ha krävt en chockhöjning på 17,53 procent, utan ett seriöst försök till samtal och förhandling. Om Gotlandshem krav på chockhöjning av hyrorna skulle gå igenom så kommer många hyresgäster få det svårt att kunna bo kvar i sina hem och det skulle få allvarliga konsekvenser för det gotländska samhället.

Hyresgästföreningen är medveten om att både hyresvärdar och hyresgäster har drabbats att kostnadsökningar de två senaste åren, men menar att Gotlandshems inte är i närheten av så höga som de hävdar. Inte ens deras faktiska fördyringar kan översättas rakt av till en hyreshöjning.

– Gotlandshem är inte i den ekonomiska kris som de vill ge sken av. Det är ofattbart att de vill driva upp hyrorna långt mer än de behöver. Ett allmännyttigt bolag som inte vill förhandla, som blåser upp sina kostnadssiffror bortom all verklighetsförankring och som driver krav som skulle leda till en social katastrof. Är det verkligen så gotlänningarnas egna bolag ska agera, frågar Stefan Uddebrant, ordförande, Hyresgästföreningen Gotland.

På Hyresgästföreningen kommer man aldrig acceptera att slutnotan landar på hyresgästerna innan dess att hyresvärdarna gjort allt som står i deras makt för att genomföra besparingar och effektiviseringar. Man menar att hyresgästerna tar och har tagit ett stort ansvar, de är redan hårt utsatta efter över ett år med levnadskostnadskris, nu är det dags att hyresvärdarna tar sitt ansvar.

– Att lägga över varje prishöjning direkt på hyresgästerna är inte hållbart, Gotlandshem måste själva ta ansvar för hur bolaget sköts. Politiken måste också agera och vara mer aktiva i sin styrning av bolaget, samhällsansvaret och förståelsen för hyresgästernas situation finns i dagsläget inte, säger Stefan Uddebrant.

Hyresgästföreningen möter många hyresgäster som bär på en stor oro för kommande hyreshöjningar, och menar att Gotlandshem är ett allmännyttigt bostadsbolag, som borde föregå med gott exempel och värna om medborgarnas rätt till ett tryggt boende.

– Vi befinner oss i ett tidigt skede av förhandlingsomgången och hoppas därför att Gotlandshem vill inleda faktiska förhandlingar, det är viktigt att vi respekterar den svenska modellen och då ska förhandlingar ske mellan parterna lokalt, säger Susanne Davidsson, förhandlingsledare Hyresgästföreningen på Gotland.

*Hyresmarknadskommittén är ett partsgemensamt tvistlösningsorgan

För mer information, kontakta:

Susanne Davidsson, förhandlingsledare, Hyresgästföreningen på Gotland
E-post: susanne.davidsson@hyresgastforeningen.se

Kristoffer Burstedt, förhandlingsstrateg, Hyresgästföreningen region Stockholm
E-post: kristoffer.burstedt@hyresgastforeningen.se

PresstjänstHyresgästföreningen region Stockholm

Region Stockholm omfattar Gotlands län och Stockholms län utom Norrtälje kommun. Vår presstjänst är bemannad under kontorstid. övrig tid hänvisar vi till vår nationella pressjour.

Tel:0104592076press.stockholm@hyresgastforeningen.se

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Stockholm

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Stockholm

Besked från skiljeman om hyreshöjningar för 4 300 lägenheter16.4.2024 15:44:25 CEST | Pressmeddelande

Efter att Fastighetsägarna Stockholm avbröt förhandlingarna i december så har nu en särskild skiljeman kommit med ytterligare rekommendationer om hyreshöjning för 2024. Rekommendationerna berör flera privata hyresvärdar som företräds av Fastighetsägarna i 11 kommuner i Stockholm och Gotland. Rekommendationerna innebär hyreshöjningar på 5,9 procent för 10 av 11 kommuner, totalt berör höjningarna runt 4 300 hushåll. Fastighetsägarna krävde höjningar på 12 procent.

Tvåårigt hyresavtal klart med Wallenstam11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen och Wallenstam har kommit överens om ett tvåårigt hyresavtal. Överenskommelsen gäller från 1 januari 2024 och berör över 4 500 lägenheter i Stockholm. Avtalet innebär att Wallenstam kommer höja hyrorna med knappt 5,1 procent från 1 januari, 2024 och 4,68 procent från 1 januari, 2025. Båda åren får nyproducerade lägenheter en lägre höjning. Wallenstam yrkade från början på en hyreshöjning på 10 procent för 2024.

Hyresgästföreningen region Stockholm bygger hus av löften – kräver att bostadspolitiken går från ord till handling4.3.2024 14:23:42 CET | Pressmeddelande

För väldigt många unga vuxna i Stockholm är det i princip omöjligt att få tag på ett eget boende till rimlig kostnad. Trots årtionden av löften från politiken är bostadsbristen i Stockholm enorm – 34 procent av de unga vuxna bor fortfarande hos sina föräldrar och fyra av tio överväger till och med att flytta från regionen till följd av sin bostadssituation. Detta enligt Hyresgästföreningens rapport “Unga vuxnas boende”. För att betona hur allvarlig Stockholms bostadskris är, lanserar idag Hyresgästföreningen region Stockholm kampanjen “Huset av löften” – ett obeboeligt pappershus byggt av politiska löften och tomma ord.