Ny TMF-rapport: Så minskas klimatavtryck med hållbara renoveringar

Fastighetsägare som gör en renovering med standardprodukter bidrar till 71 procent högre utsläpp än om man väljer inredningsprodukter med högre kvalitet, längre livslängd och lägre klimatpåverkan vid tillverkning. En ny rapport från TMF kartlägger hur klimatsmarta val kan bidra till att minska klimatavtrycket.

Ny rapport från TMF: "Hållbar renovering i miljonprogrammet"
Ny rapport från TMF: "Hållbar renovering i miljonprogrammet" TMF

Bygg- och fastighetsbranschen svarar i dag för en femtedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, och 23 procent sker i samband med renoveringar och ombyggnationer. Att göra klimatsmarta val av material och produkter är därför avgörande för att minska byggnadens totala framtida klimatavtryck.

– Klimatsmarta bygginredningsprodukter för renovering och ökat byggande är centrala delar av våra medlemsföretags affärsidéer och något de arbetar med dagligen. Men det räcker inte – här måste många aktörer kraftsamla. Vi har tagit fram den här rapporten för att skapa en ökad förståelse för hur fler aktörer kan bidra, bland annat genom att ställa tydliga klimatkrav i upphandlingar, arbeta med cirkulära flöden och efterfråga hållbara produkter, säger Cecilia Ask Engström, bransch och näringspolitisk chef på TMF.

Klimatberäkning – hållbar renovering

Konsultföretaget Tyréns har på uppdrag av TMF genomfört en klimatberäkning för bygg- och inredningsmaterial som används i samband med renoveringar av lägenheter i miljonprogrammet.

Resultatet visar att fastighetsägare som gör en renovering med standardprodukter skapar 71 procent högre utsläpp än valet av inredningsprodukter med högre kvalitet, längre livslängd och lägre klimatpåverkan vid tillverkning.

• Tyréns har med en livscykelanalysmetod (LCA) beräknat klimatpåverkan för två olika scenarios av en inredningsrenovering för en tidstypisk trerumslägenhet byggd under miljonprogramsåren. De inredningsprodukter som ingått i undersökningen är golv, dörrar, fönster och garderober samt köks- och badrumsinredningar tillverkade i trä.

• Scenario 1 med val av standardprodukter ger en klimatpåverkan på 56,2 kg CO2ekv/moch scenario 2 där valet är högkvalitetsprodukter ger en klimatpåverkan på 32,9 kg CO2ekv/m2. Klimatavtrycket är därmed totalt 23,3 kg CO2ekv/m2 högre för standardprodukter än för högkvalitetsprodukter.

Läs mer och ta del av innehållet i bifogade filer.

Anmäl dig till TMF:s webbinarium:
"Hållbar renovering i miljonprogrammet".

För mer information, kontakta gärna:

- Cecilia Ask Engström, chef Bransch & näringspolitik TMF, 070-381 72 06, cecilia.ask.engström@tmf.seSandra Furtenbach, projektledare Bransch & näringspolitik - Inredning & möbler, 076-142 72 48, sandra.furtenbach@tmf.se
- Alexandra Hernadi, kommunikationschef TMF, 070-916 94 30, alexandra.hernadi@tmf.se

Om oss

Trä- och Möbelföretagen, TMF, är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin.  Bland de cirka 650 medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt trappor och träkomponenter. ”Vi bygger och inreder Sverige”. Industrin omsätter 80 miljarder kronor och har knappt 30 000 personer anställda.

TMF på Stockholm Furniture Fair 2024: Cirkulär installation och samtal på scen1.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Under 2024 års upplaga av Stockholm Furniture Fair samarbetar Trä- och Möbelföretagen, TMF, och mässan med designstudion Färg & Blanche och skapar designbaren The Yellow Thread. Installationen togs fram av Färg & Blanche för Sveriges EU-ordförandeskap i Bryssel och visas nu på ett nytt sätt som en av mässans två nysatsningar på mötesplatser för affärer och branschutbyte. Det cirkulära temat går även igen i ett av de samtal TMF arrangerar på mässan.

TMF välkomnar nytt räntebesked: ”Glädjande nyhet att prognosen ser ut att vända uppåt”23.11.2023 10:36:08 CET | Pressmeddelande

Torsdagens räntebesked, med oförändrad styrränta, är positiva nyheter för svensk industri i allmänhet – och TMF:s hårt drabbade medlemsföretag i synnerhet. Någon omedelbar konsumtionsfest är inte att vänta för svenska hushåll, men framtidsutsikterna har förbättrats i takt med att inflationstrycket avtagit och räntechocken klingat av. Nu spår prognosmakarna en ökad tillväxt nästa år, vilket är ett positivt besked för svensk trä- och möbelindustri.

TMF på Stockholm Furniture Fair 2024: Återanvänd installation av designduon Färg & Blanche blir mässmötesplats9.11.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Inför 2024 års upplaga av Stockholm Furniture Fair samarbetar Trä- och Möbelföretagen, TMF, och mässan med designstudion Färg & Blanche och skapar designbaren The Yellow Thread. Installationen tog Färg & Blanche fram för Sveriges EU-ordförandeskap i Bryssel och den visas nu på ett nytt sätt som en av mässans två nysatsningar på mötesplatser för affärer och branschutbyte.