Plan International och Stendahls vinner prestigefylld reklamtävling
Den 8 november arrangerades Ocean Outdoors årliga tävling, Digital Creative Competition. Reklambyrån Stendahls och barnrättsorganisationen Plan International Sverige deltog med bidraget "Next Stop Marriage”. Bidraget, som kastar ljus över de utmaningar flickor står inför, tog hem förstaplatsen i Non-Profit-kategorin.
Digital Creative Competition, eller DCC som den kallas, skiljer sig från många andra tävlingar inom reklam- och kommunikationsbranschen. Här hyllas inte en redan genomförd kampanj, utan det är själva idén som står i centrum. Tävlingen anordnades för tredje gången och omfattar tre kategorier i Sverige: Commercial, Non-Profit samt Students. Tävlingen öppnades även för deltagande från hela Norden, där både små och stora byråer, mindre välkända såväl som etablerade varumärken, har deltagit i årets upplaga. Den vinst som nu tillfaller Plan International innebär medieutrymme i form av digital utomhusreklam till ett värde av två miljoner svenska kronor.
– Vi är mycket tacksamma för möjligheten att synliggöra de utmaningar flickor möter och kunna bidra till att förändra flickors framtid. Det är en fantastisk chans för oss, och vi är glada att Stendahls ville tävla för vår sak, säger Nathalie Piehl, avdelningschef för insamling och kommunikation på Plan International Sverige.
Juryns motivering:
Digitala utomhustavlor i anslutning till kollektivtrafiken når människor när de väntar på nästa buss, tåg eller spårvagn. En betydligt mer dramatisk resa väntar för en annan grupp i världen. Varje dag tvingas 30 000 flickor in i äktenskap de inte valt. För många är det början på en resa av våld, övergrepp och isolering. Genom att koppla ihop utomhusskärmar med tidtabellen visas inte bara nästa avgång, utan också de flickor som hinner giftas bort under väntetiden.
Nyckelord
Kontakter
Kristian Isaksson
Tel:+46 (0)8 58 77 55 90kristian.isaksson@plansverige.orgplansverige.org/om-plan/press/Bilder
Dokument
Länkar
Plan International Sverige är en del av den globala barnrättsorganisationen Plan International med verksamhet i 80 länder. Vi arbetar för att stärka barns rättigheter och säkerställa att flickors lika villkor respekteras. Plan International är partipolitiskt och religiöst oberoende och allt vårt arbete utgår från FN:s barnkonvention.
Följ Plan International Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Plan International Sverige
Young Royals-kostymer doneras för att stötta flickors rättigheter8.11.2024 09:57:37 CET | Pressmeddelande
Netflix-serien Young Royals har gjort stor succé både i Sverige och internationellt, med miljontals fans världen över. Efter att den tredje och sista säsongen nu sänts, har Netflix valt att skänka utvalda kostymer till barnrättsorganisationen Plan International som en del av en insamling där alla bidrag går till arbete att stärka flickors rättigheter i världen.
Jim Gottfridsson barnsäkrar världen med Plan International5.11.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Handbollslandslagets storstjärna Jim "Gotte" Gottfridsson är ny ambassadör för barnrättsorganisationen Plan International Sverige. Ett långsiktigt samarbete där Jim kommer att använda sin plattform för att lyfta fram Plan Internationals arbete för barns rättigheter och flickors lika villkor, både på och utanför idrottsplanen.
Sistjejer och Faysa Idle prisas på årets Flickaprisgala7.10.2024 17:45:33 CEST | Pressmeddelande
Sistjejer vinner Plan International Sveriges Flickapris 2024 för deras kamp för tvångsvårdade flickors rättigheter. Under samma prisceremoni delades även priset "Årets röst för flickor" ut för första gången. Priset delas ut i samarbete med Veckorevyn och tilldelas författaren och poeten Faysa Idle för hennes mod att lyfta flickor i Sveriges förorter.
Plan International och UNIQLO: Unik fotoutställning i Kungsträdgården uppmärksammar humanitära kriser17.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I samband med den Internationella fredsdagen den 21 september lanserar UNIQLO en unik fotoutställning i Kungsträdgården som skildrar det vardagliga livet för människor som drabbats av humanitära kriser, vilka får stöd av organisationerna Plan International, UNHCR och Rädda Barnen.
Plan International och Telenor lanserar skolutmaningen #BarnsäkraNätet: Tävla om 10 000 kronor till klasskassan!10.9.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Det kan vara svårt för vuxna att veta hur de ska prata med barn om livet online. För att bidra till att barnsäkra nätet och ett bättre nätprat mellan barn och vuxna tar barnrättsorganisationen Plan International och Telenor Sverige nu initiativ till Skolutmaningen #BarnsäkraNätet för alla elever på mellan- och högstadiet. Fem klasser har chansen att vinna 10 000 kronor var till klasskassan genom att tävla med filmer som riktar sig till vuxna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum