Plan International Sverige

Plan International och Stendahls vinner prestigefylld reklamtävling

Dela

Den 8 november arrangerades Ocean Outdoors årliga tävling, Digital Creative Competition. Reklambyrån Stendahls och barnrättsorganisationen Plan International Sverige deltog med bidraget "Next Stop Marriage”. Bidraget, som kastar ljus över de utmaningar flickor står inför, tog hem förstaplatsen i Non-Profit-kategorin.

Martin Onsholm, AD på Stendahls och Nathalie Piehl, avdelningschef insamling och kommunikation på Plan International Sverige.
Martin Onsholm, AD på Stendahls och Nathalie Piehl, avdelningschef insamling och kommunikation på Plan International Sverige.

Digital Creative Competition, eller DCC som den kallas, skiljer sig från många andra tävlingar inom reklam- och kommunikationsbranschen. Här hyllas inte en redan genomförd kampanj, utan det är själva idén som står i centrum. Tävlingen anordnades för tredje gången och omfattar tre kategorier i Sverige: Commercial, Non-Profit samt Students. Tävlingen öppnades även för deltagande från hela Norden, där både små och stora byråer, mindre välkända såväl som etablerade varumärken, har deltagit i årets upplaga. Den vinst som nu tillfaller Plan International innebär medieutrymme i form av digital utomhusreklam till ett värde av två miljoner svenska kronor.

  Vi är mycket tacksamma för möjligheten att synliggöra de utmaningar flickor möter och kunna bidra till att förändra flickors framtid. Det är en fantastisk chans för oss, och vi är glada att Stendahls ville tävla för vår sak, säger Nathalie Piehl, avdelningschef för insamling och kommunikation på Plan International Sverige.

Juryns motivering:

Digitala utomhustavlor i anslutning till kollektivtrafiken når människor när de väntar på nästa buss, tåg eller spårvagn. En betydligt mer dramatisk resa väntar för en annan grupp i världen. Varje dag tvingas 30 000 flickor in i äktenskap de inte valt. För många är det början på en resa av våld, övergrepp och isolering. Genom att koppla ihop utomhusskärmar med tidtabellen visas inte bara nästa avgång, utan också de flickor som hinner giftas bort under väntetiden.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Martin Onsholm, AD på Stendahls och Nathalie Piehl, avdelningschef insamling och kommunikation på Plan International Sverige.
Martin Onsholm, AD på Stendahls och Nathalie Piehl, avdelningschef insamling och kommunikation på Plan International Sverige.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Plan International Sverige är en del av den globala barnrättsorganisationen Plan International med verksamhet i 80 länder. Vi arbetar för att stärka barns rättigheter och säkerställa att flickors lika villkor respekteras. Plan International är partipolitiskt och religiöst oberoende och allt vårt arbete utgår från FN:s barnkonvention.

Följ Plan International Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Plan International Sverige

Plan International och Telenor lanserar skolutmaningen #BarnsäkraNätet: Tävla om 10 000 kronor till klasskassan!10.9.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Det kan vara svårt för vuxna att veta hur de ska prata med barn om livet online. För att bidra till att barnsäkra nätet och ett bättre nätprat mellan barn och vuxna tar barnrättsorganisationen Plan International och Telenor Sverige nu initiativ till Skolutmaningen #BarnsäkraNätet för alla elever på mellan- och högstadiet. Fem klasser har chansen att vinna 10 000 kronor var till klasskassan genom att tävla med filmer som riktar sig till vuxna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye