Felicia Klingström sjua på VM i pumptrack

Felicia Klingström gjorde en fantastiskt starkt VM-debut och 19-åring slutade sjua i den österrikiska inomhushallen. Love Sylwan, 17, körde länge ungefär lika starkt, båda var sjua i fredagens kval – men i jakten på en topp 16-plats under finaldagen kraschade han otäckt just innan mållinjen.

För Felicia Klingström som inte direkt har stor vana att köra pumptrack inomhus flöt det på påfallande bra. Hon fick ut det mesta av det hon har på detta VM som skulle ha avgjorts på en stor bana i Argentina men flyttades till Area 57:s trånga inomhusmultiarena utanför Innsbruck.

"Felicia imponerade varv efter varv och fightades med världstoppen", säger Filip Svanberg, förbundskapten i pumptrack.

Så här berättar Felicia Klingström själv om känslan efter att först ha varit sjua i fredagens tidskval och sedan slutat på samma plats i lördagens finalpass.

"En rolig upplevelse och jag tar med mig mycket erfarenheter till nästa år. Det är mycket mer taktik än vad man kan tro i pumptrack", säger Felicia Klingström som i år också har tillhört U23-landslaget i BMX som förstaårssenior.

Rapporten dagen efter Loves krasch när han hade något mycket mer än den 17:e platsen på gång men det enda viktiga förstås var måendet.

”Han är mörbultad och har punkterad lunga men är på gott humör”, säger Filip Svanberg,

Text och foto: Svenska Cykelförbundet