TechSverige förstärker – rekryterar erfaren chefsjurist

Bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige fortsätter att vässa verksamheten i arbetet med att skapa en egen arbetsgivarverksamhet och maximal medlemsnytta. Nu rekryteras Karolina Löf som chefsjurist och får i uppdrag att leda uppbyggnaden av TechSveriges nya arbetsgivarservice.

Fotograf: Gustav Kaiser

TechSverige är med sina drygt 1 400 medlemsföretag Sveriges största bransch- och arbetsgivarorganisation för it-, telekom- och techföretag, och ett av de större förbunden inom Svenskt Näringsliv. I takt med att branschen växer och utvecklas har TechSveriges styrelse de senaste åren drivit på förbundets utveckling för att långsiktigt öka medlemsnyttan och attraktionskraften för företag inom techsektorn. Ett led i detta arbete är det beslut som styrelsen fattade i oktober om att kliva ur nuvarande samverkan med Almega för att vid årsskiftet 2025 vara fristående och driva arbetsgivar- och branschfrågor i egen regi.

Nu gör förbundet sin första större rekrytering i syfte att säkerställa bästa möjliga medlemsservice till medlemsföretagen. Karolina Löf kommer särskilt att leda arbetet med att bygga upp arbetsgivarverksamheten.

– Vi är otroligt glada över att ha lyckats rekrytera en stjärna som Karolina. Hennes gedigna erfarenhet, omvittnat starka juridiska kompetens och goda relationer – i kombination med hennes driv och utvecklingsorientering gör henne till en drömrekrytering, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör på TechSverige.

Karolina Löf kommer närmast från rollen som processchef på Svenskt Näringsliv och är tingsmeriterad processjurist. Hon har även gedigen kompetens i EU- och internationella frågor – något som kommer att bidra med en ny dimension till TechSveriges arbetsgivarverksamhet.

– Jag är väldigt glad över att få vara en del av TechSveriges fortsatta resa och bidra i uppbyggandet av en modern och för branschen anpassad arbetsgivarservice. Techbranschen är en spännande och viktig bransch som har stor betydelse för såväl jobbskapande som svensk konkurrenskraft. Jag ser verkligen fram emot att få lära känna branschen och förstå arbetsgivarnas olika behov för att kunna skapa bästa möjliga nytta för befintliga och framtida medlemmar i TechSverige, säger Karolina Löf.

– Karolina kommer att spela en nyckelroll när vi nu fortsätter att utveckla vår service till medlemsföretagen och vässa TechSverige till att bli än mer relevant och attraktivt för techföretag. I grunden handlar det om att bygga upp en arbetsgivarservice av god kvalitet och effektivitet som är fullt anpassad efter techföretagens unika behov och förutsättningar, avslutar Åsa Zetterberg.

Karolina Löf tillträder tjänsten i januari 2024.