Kostnaderna för hushållen ökar – men inte lika mycket 2024 som 2023
Förra året steg hushållens kostnader för mat och el dramatiskt. När Konsumentverket nu beräknar kostnaderna för 2024 är ökningarna inte lika stora.
Konsumentverket tar varje år fram en prognos för hushållens kostnader för det kommande året. Det sker på uppdrag av regeringen och siffrorna används bland annat av kommunerna när de beräknar försörjningsstöd och av Försäkringskassan. Bankerna kan använda siffrorna när de räknar fram en ”kvar-att-leva-på-kalkyl” vid låneansökningar. Siffrorna är också till hjälp för alla som vill göra en egen hushållsbudget.
Dyrare mat även 2024
För 2024 väntas hushållen få brottas med höga räntor på bolån och dyrare hyror. Men inom de områden som Konsumentverket tittar närmare på är det lite lugnare.
- Elpriset har sjunkit rejält och om det inte blir en extremt kall vinter eller något oförutsett händer inom elförsörjningen räknar myndigheten med minus 30 procent för elräkningarna.
- Runt 15 procent högre avgifter väntas för vatten och avlopp.
- Matpriserna beräknas gå upp med cirka åtta procent.
- Kostnaderna för kläder och skor ökar med 30 procent. Det beror mer på att innehållet i basgarderoben har ändrats, än att priserna har dragit i väg.
– Högre tillverknings- och transportkostnader ligger kvar och driver upp matpriserna, säger Kristina Difs, handläggare på Konsumentverket.
Varken lyx eller snålt
– Våra beräkningar utgår inte från någon lyxkonsumtion eller bara livets nödtorft. Vi försöker få fram så realistiska siffror som möjligt. Vi brukar få reaktioner både från de som tycker att vi tar i för mycket, och från de som inte förstår hur vi kan räkna så lågt, säger Kristina Difs.
Boende och resor inte med
Två av hushållens största utgiftsposter, boende och resor, ingår dock inte i myndighetens beräkningar.
– Boendekostnader skulle vara nästan omöjliga att få fram eftersom de skiljer sig åt väldigt mycket beroende på hur och var du bor. Vad du har för resekostnader kan ju också variera extremt mycket. Dessa kostnader måste du själv lägga till när du gör en budget eller när du gör en kalkyl över ett hushålls alla kostnader, säger Kristina Difs.
Kontakter
Kristina Difs, handläggare, nås via Konsumentverkets presstjänst tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum