Svaga siffror för e-handeln i oktober
Svensk Handels E-handelsindikator för oktober månad skattar e-handelns omsättning till 10,8 miljarder kronor. Det är en minskning med 8 procent jämfört med oktober 2022 och det kan konstateras att höstens försäljningsutveckling hittills har varit mycket svag.

Trots att något fler konsumenter e-handlade i oktober i år än samma månad förra året, 67 procent jämfört med 64 procent, sjönk totalomsättningen i e-handeln. Det beror på att den genomsnittliga totala köpesumman per e-handelskonsument för oktober månad var 13 procent lägre än i oktober 2022. Fler handlade alltså men till ett betydligt lägre belopp.
E-handelsindikatorn mäts i löpande priser utan att justera för inflationen, men en uppskattning av volymutvecklingen görs på totalnivå. Den totala omsättningsminskningen på 8 procent i löpande priser bedöms motsvara en minskning av totala e-handelsvolymen med 14 procent i oktober.
- Oktober var ännu en tuff månad för e-handeln i ett läge där flera e-handlare jobbar hårt för att nå lönsamhet. Många konsumenter har sannolikt hållit lite extra hårt i plånboken för att vänta in attraktiva erbjudanden i november, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Hittills i år, från januari till och med oktober, har omsättningen i e-handeln minskat med 6 procent i löpande priser jämfört med samma period under fjolåret. I många branscher är utvecklingen betydligt dystrare än så. November och december är alltid viktiga månader för handeln men de blir i år ännu mer kritiska. Elektronikhandeln, som har backat 15 procent hittills i år, hade till exempel nära 30 procent av sin årliga e-handelsomsättning i november och december under 2022.
- Numera levereras attraktiva erbjudanden på nätet i princip hela november. Många konsumenter passar på att köpa sina julklappar till attraktiva priser. Enligt vår black week-prognos verkar många e-handlare nu få en ytterst välbehövlig försäljningsskjuts, säger Per Ljungberg.
Nu i veckan äger black week rum. Handelshögtiden är en av de absolut viktigaste för e-handeln och för många, i synnerhet mindre företag, är veckan av särskilt stor vikt. Samtidigt finns det flera lagar och regler att förhålla sig till när det kommer till rea-priser. Svensk Handel lägger stor vikt vid att utbilda medlemmar i frågorna, och uppmanar samtliga att följa de riktlinjer som finns.
- Vårt budskap är, och har alltid varit, tydligt. Handelns företag ska följa de riktlinjer om de nya regler som finns. Konsumenter ska givetvis kunna lita på att marknadsföring är korrekt. Vi är dock fortsatt av åsikten att det inte är helt lätt att göra rätt, vilket exemplifieras av att den vägledning Konsumentverket bistår med just nu är under omarbetning, säger Per Ljungberg.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Varmare väder i april gav ny energi till modehandeln14.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ovanligt varm aprilmånad innebar ett försiktigt uppsving för modehandeln, där lågprissegmentet stack ut särskilt positivt. Modeföretagen hoppas nu på fortsatt medvind in i sommaren.
Nya kollektivavtal tecknade för tjänstemän inom handeln13.5.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln. Avtalen följer märket med ett avtalsvärde på totalt 6,4 procent över 24 månader.
Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten12.5.2025 11:55:11 CEST | Pressmeddelande
Att ge gåvor är en tidlös handling som är djupt rotad i vår kultur och våra relationer. Gåvor är en självklar del av våra liv. Vi ger för att fira och visa uppskattning. Men trots att det känns naturligt att ge, kan det vara svårt att veta vad man ska ge. Det som borde vara enkelt blir lätt komplicerat. Därför lanserar Svensk Handel nu Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.
Fortsatt nedgång i handeln med begagnat28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelsföretagens framtidsutsikter blir allt dystrare. För 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro. Det stora tappet i april går att härleda till det oroliga omvärldsläget.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum