Katalogen är här – Bukowskis Modern Art + Design

Bukowskis presenterar höstens upplaga av Modern Art + Design - Nordens största auktion för modern konst och design. Auktionen innehåller verk av svenska banbrytande konstnärer som Sigrid Hjertén, Isaac Grünewald och Gösta Adrian-Nilsson samt internationellt betydande namn som Matisse, Picasso och Henry Moore. Bukowskis designavdelning bjuder vidare på eftertraktade föremål från Josef Frank, Axel Einar Hjorth och Otto Schulz samt textilier av Märta Måås-Fjätterström.

Bland höjdpunkterna för konsten ser vi bland annat Isaac Grünewalds "Kvinna i blå klänning (Sigrid Hjertén)" föreställande hustrun Sigrid Hjertén som även hon finns representerad med flera verk, bland dem den välkända målningen "Harlekin" och ”Blondinen på Terassen” - auktionens högsta utrop.

Andra betydande verk är en naivistisk målning av Bror Hjort, "Blommande Eva" med en skulpterad ram av konstnären, flera verk av Gösta Adrian-Nilsson (GAN) och tidiga målningar av Halmstadgruppen. Efter vårens succéauktion för Lotte Laserstein ser vi även denna säsong den högaktuella konstnären representerad med ett antal verk, däribland ”Porträtt av familjen Cedergren (Jan, Ingeborg & Madeleine)”, ”Madeleine” och ”Tre läsande flickor”.

Bland de internationella huvudverken ser vi bland annat skulpturen ”Mother & child: fragment” av Henry Moore och ”Buste de Femme, le bras droit leve” av Matisse och ”Pigeon” av Pablo Picasso. Även Norge, Danmark och Finland finns representerade med verk av Jens Ferdinand Willumsen, Thorvald Hellesen och Tove Jansson. Grafikavdelningen omfattar flera intressanta blad av bland andra Picasso, Joan Miró, Marc Chagall, Salvador Dali och Max Ernst.

Designavdelningen bjuder på svenska och internationella designikoner, såsom en vacker Florabyrå av Josef Frank tapetserad med plancher ur Nordens Flora av C.A Lindman, utsökta furumöbler ritade av Axel Einar Hjorth och eftertraktade möbler av Otto Schulz - däribland ett skåp klätt i blått konstläder med pärlspiksdekor med motivet "Paradiset, Adam och Eva i Lustgården”. Vidare presenterar Bukowskis en unik samling armaturer från Nordiska Kompaniet, som sträcker sig över perioden 1920-1950. En av höjdpunkterna är en unik specialbeställd lampa skapad av de framstående belysningsarkitekterna Bertil Brisborg och Olle Elmgren cirka 1951.

Auktionen innehåller även en samling dansk design med proveniens Anders Pehrson, designchef på Ateljé Lyktan under 1960-talet, samt rariteter från formgivare som Hans J. Wegner, Alvar Aalto och Tapio Wirkkala.

Glasavdelningen presenterar två fina samlingar med konstglas av bl a Bertil Vallien, Peter Hermansson och Claeds Uvesten. Inom keramik erbjuds eftersökt stengods av Stig Lindberg och Berndt Friberg, ett flertal skulpturer av Birger Kaipiainen samt fajanser av Pablo Picasso.

Inom avdelningen för mattor & textilier ser vi stort fokus på vårt moderna svenska kulturarv med höjdpunkter av Märta Måås-Fjetterströms ”Blåplump” och Barbro Nilssons ”Nejlikan blå”, samt en unik vävd tapet av Sigrid Hjertén föreställande ett vegetativt landskap.

Auktionen bjuder avslutningsvis även på designsmycken av Wiwen Nilsson, Vivianna Torun Bülow-Hübe, Harald Nielsen, Björn Weckström, Sven-Erik Högberg, Inga-Britt "Ibe" Dahlquist m.fl.

Visning 9 – 14 november, Berzelii Park 1, Stockholm.

Auktion Live 15 – 16 november, Arsenalsgatan 2, Stockholm.

Se hela katalogen - https://www.bukowskis.com/auctions/652/home