Bukowskis presenterar höstens katalog för Contemporary Art & Design

Nordens ledande auktion för samtida konst och design är tillbaka, höjdpunkter från höstens upplaga inkluderar konst av Jim Nutt, Mamma Andersson, Gunnel Wåhlstrand och Ola Billgren, foto av Terry O’Neill och Maria Friberg samt grafik av Andy Warhol, Banksy och Roy Lichtenstein. Designavdelningen bjuder på internationella designikoner från 60-, 70- och 80-talet samt ett spännande urval samtida svenska formgivare.

Contemporary Art & Design - auktion 25 oktober

Hösten 2022 uppnådde Bukowskis ett nytt världsrekord för ett verk av den amerikanske konstnären Jim Nutt, som sålde till ett slutpris om 13 milj SEK. Denna höst finns Nutt representerad med verket ”Huge”, ett imaginärt porträtt av en kvinna med överdriven näsa och håruppsättning i konstnärens karaktäristiska stil som anspelar på kubism och renässansmåleri. Även Jim Nutts fru Gladys Nilsson återfinns i katalogen med den surrealistiska akvarellen ”Summer Rain”, både Jim Nutt och Gladys Nilsson ingick i konstnärsgruppen ”Hairy Who” som var aktiva i Chicago 1966-1969.

Auktionen innehåller vidare verk av efterfrågade samtida svenska konstnärer som Mamma Andersson, Gunnel Wåhlstrand, Karin Broos, Ola Billgren och Lena Cronqvist. Mamma Anderssons verk ”Dramatiska Teatern” från 1999 ingår i en samling av stiftelsen Art for the Globe. Bakom denna står läkaren Johan Wallin som under sitt 84-åriga liv samlat ett stort antal originalverk av samtida svenska konstnärer. Stiftelsen ska årligen premiera humanister som stärker medvetandet runt miljö och vårt jordklot.

En annan samling är Christian Zätterström Collection som spänner över flera olika genrer, uttryck och material; allt ifrån Tova Mozards fotografi till Torsten Anderssons måleri och Rémy Zauggs emaljverk. Bukowskis har för denna auktion fått förtroendet att sälja ett fyrtiotal verk ur samlingen som förvaltas vidare genom hans söner.

Inom avdelningen för fotografi hittar vi bilder av Terry O´Neill, Sam Samore, Ellen von Unwerth, Charlotte Gyllenhammar och Maria Friberg. Grafiska verk i auktionen inkluderar internationella namn som Andy Warhol, Banksy, Roy Lichtenstein, Jasper Johns, Cy Twombly och Robert Rauschenberg.

Designavdelningen bjuder på eftertraktade föremål från några av de mest inflytelserika formgivarna från 60-, 70- och 80-talet, bland dem Ron Arad, Shiro Kuramata, Franz West, Ettore Sottsass, Gaetano Pesce och Mario Bellini, såväl som samlarföremål från svenska post-modernistiska formgivare som Jonas Bohlin och Mats Theselius. Designavdelningen samlar även nu verksamma formgivare som ingår i en ny spännande studiodesignvåg, bland dem Erik Brattsberg, Fredrik Paulsen, Jenny Nordberg, David Taylor och Hanna Hansdotter.

Visning 20 – 24 oktober, Berzelii Park, Stockholm

Auktion Live 25 oktober kl 10, Arsenalsgatan 2, Stockholm