S: Skyddade boenden för kvinnor och barn ska inte drivas med vinst

Skyddade boenden ska inte drivas som vinstdrivande hotell och kvinnojourernas verksamhet ska värnas. Därför vill Socialdemokraterna att den moderniserade lagstiftningen kompletteras med ett vinstförbud.

Regeringen har lämnat en proposition till riksdagen med förslag om skärpta regler vad gäller skyddade boenden för barn och vuxna som utsätts för våld. Förslagen innebär en viktig och nödvändig modernisering, särskilt i synen på barn och barns rättigheter. Förslagen innebär också att det ställs högre krav på de aktörer som bedriver skyddade boenden, bland annat vad gäller tillstånd. Det är bra och helt i linje med den utredning som Socialdemokraterna tog initiativ till under förra mandatperioden och som ligger till grund för den aktuella propositionen.

Samtidigt som inriktningen på propositionen är rätt finns oro för att förslagen på sikt kan innebära risker för kvinnojourernas unika verksamhet. De senaste decenniernas utveckling, där allt strängare krav har ställts på kommunerna vad gäller konkurrensutsättning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU), har lett till en förskjutning mot principen om ”lägsta pris” där de vinstdrivande företagen gynnats. Det har i vissa fall lett till att kommuner, trots motsatta politiska ambitioner, tvingats anlita vinstdrivande framför ideellt drivna skyddade boenden.

– Kvinnojourerna och det civila samhället har under flera decennier gjort ovärderliga insatser för att skydda kvinnor och barn från våldsamma män. Vi får inte tappa bort deras unika kunskap och erfarenheter när vi nu vidtar åtgärder för att stänga ute oseriösa aktörer. Vinstsyftet lämpar sig inte när det handlar om skyddande boenden, säger Fredrik Lundh Sammeli.

Socialdemokraterna anser att all upphandlad drift av skyddade boenden ska reserveras för idéburna organisationer. Då skulle kvinnojourernas och civilsamhällets verksamhet värnas och skyddet för de kvinnor som placeras säkerställas.

Vid förfrågningar, kontakta:
Elin Aarflot, pressekreterare
076-2918443, elin.aarflot@socialdemokraterna.se

Följ Socialdemokraterna

Senaste pressmeddelandena från Socialdemokraterna

Tobias Baudin på valturné - besöker Bromölla, Östra Göinge och Hörby15.5.2024 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Med anledning av det stundande EU-valet besöker Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin under morgondagen Skåne och kommunerna Bromölla, Östra Göinge och Hörby. Dagen inleds med ett verksamhetsbesök på det nybyggda äldreboendet Brogården följt av besök på Ottossons truck och Sibbhultsverken. Dagen avslutas med kampanjande inför det stundande EU-valet då partisekreterare deltar under två dörrknackningar.