Unionen startar facklig skuggdirektion

Räntenivåer och inflation har stått i fokus i media under året som gått. Alla pratar om ekonomin - men sällan ur ett löntagarperspektiv. Som en reaktion på detta startar Unionen nu en facklig skuggdirektion i poddformat. Första avsnittet släpps idag.

Den fackliga skuggdirektionen. Från vänster Unionens chefsekonom Tobias Brännemo, Ellinor Odenberg, chefsekonom Arena idé, Charlotte Tarschys, chefsekonom Akavia, Torbjörn Hållö, ekonom och gruppchef LO,  Håkan Regnér, chefsekonom Saco.
Den fackliga skuggdirektionen. Från vänster Unionens chefsekonom Tobias Brännemo, Ellinor Odenberg, chefsekonom Arena idé, Charlotte Tarschys, chefsekonom Akavia, Torbjörn Hållö, ekonom och gruppchef LO, Håkan Regnér, chefsekonom Saco.

- När nya räntebesked ska analyseras lyfts ofta bankekonomer fram som närmast neutrala experter. Här finns värdefulla insikter att hämta, men när finansbranschen ensam får agera kommentator går ett viktigt perspektiv förlorat, nämligen löntagarnas. Det vill vi ändra på, därför startar Unionen nu en facklig skuggdirektion, säger Tobias Brännemo, chefsekonom på Unionen.

I likhet med Riksbankens direktion består den fackliga skuggdirektionen av fem ledamöter som analyserar läget i svensk ekonomi och tillsammans fastslår en rimlig räntenivå - fast utifrån löntagarnas perspektiv. Fackliga skuggdirektionens sammanträden spelas in och sänds som podd samma vecka som Riksbanken lämnar nya räntebesked. Pilotavsnittet släpps idag och finns där poddar finns.

- Det är hög tid att ge löntagarperspektivet större utrymme i den ekonomiska debatten. Räntehöjningar har en direkt effekt på arbetslösheten och köpkraften – alltså vardagslivet för de miljoner svenskar som går till jobbet varje dag, säger Tobias Brännemo.

Den fackliga skuggdirektionen leds av Unionens chefsekonom Tobias Brännemo. Övriga ledamöter är Charlotte Tarschys, chefsekonom Akavia, Torbjörn Hållö, ekonom och gruppchef LO, Ellinor Odenberg, chefsekonom Arena idé och Håkan Regnér, chefsekonom Saco.

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.