Svensk trupp samlas på Playitas inför Olympiska Spelen 2024

Sverige förbereder sig inför OS i Paris 2024, och en svensk trupp har samlats på Playitas för Sveriges Olympiska Kommittés stora träningsläger, Olympic Camp. Nästan 80 idrottare och knappt 60 ledare har tagit plats på anläggningen på Kanarieön Fuerteventura för en vecka av intensiva förberedelser inför de kommande olympiska spelen, där tio brottare är på plats.

Under denna vecka på Playitas kommer idrottare och ledare från olika idrotter att bygga samhörighet, utbyta erfarenheter och ta del av viktig information från SOK. Lägret syftar till att skapa ett starkt team och optimala förutsättningar för framgång i Paris 2024.

Bland de framstående brottarna som representerar Sverige på Olympic Camp finns:

- Jonna Malmgren

- Johanna Lindborg

- Alex Kessidis

- Zakarias Berg

- Niklas Öhlén

- Albin Olofsson

- Sofia Mattsson (Förbundskapten)

- Zigmund Jansson (Förbundskapten)

- Zakarias Tallroth (Landslagschef)

- Ingemar Gannby (Fysioterapeut)

Förutom träningspass och lagbyggande aktiviteter kommer veckan på Playitas också att innehålla praktiska förberedelser inför OS i Paris. Detta inkluderar klädprovning, ackrediteringsfoto, partneraktiveringar och medieåtaganden.

Presskonferens och Livesändning:

I samband med träningslägret kommer det hållas en presskonferens där bland annat uttagningar till OS 2024 kommer att delges. Landslagschef Zakarias Tallroth, som representerar Svenska Brottningsförbundet, kommer att vara på plats och tillgängliga för media. Presskonferensen äger rum imorgon, tisdagen den 21 november, och startar klockan 14:00. Evenemanget kommer att livesändas på Sveriges Olympiska Kommittés officiella kanaler.

Vi ser fram emot en vecka av hårt arbete och gemenskap här på Playitas, samtidigt som vi förbereder oss på resan mot OS 2024.

Sammanfattning av Europamästerskapen 202419.2.2024 18:47:36 CET | Nyheter

Med allt från dramatiska matcher till imponerande prestationer mot högt rankade motståndare är Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutad och en passande tidpunkt att reflektera och hylla Sveriges prestationer på brottningsmattan. Med tio skickliga brottare i truppen som representerade Sveriges landslag visade vi upp en bredd och styrka i tävlingen. Som Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutades kan vi se tillbaka på dessa minnesvärda ögonblick med stolthet och glädje. Samtidigt som vi ser vi fram emot nästa kapitel i resan, med spännande utmaningar och möjligheter som väntar runt hörnet på vägen mot större mål och drömmar.

Dubbelt Svenskt Medaljhopp på Europamästerskapen i Bukarest15.2.2024 17:29:44 CET | Pressmeddelande

Idag har Sverige dubbla anledningar att fira på Europamästerskapen i Bukarest, då två av våra brottare, Jonna Malmgren och Johanna Lindborg, har tagit mästerskapet med storm och säkrat vars en plats i morgondagens finalpass. De har visat styrka och kämparglöd i sina respektive viktklasser och är redo att brottas om medaljerna. Lindborg är i bronsmatch och Malmgren är i final, där hon dessutom har chansen att vinna sitt tredje raka guld på Europamästerskapen.