Jonna Malmgren uttagen till OS i Paris 2024

Idag meddelar vi med stolthet att världsstjärnan och brottartalangen Jonna Malmgren, 22 år, blir en av de första atleterna till att bli uttagen till de Olympiska Spelen i sommar. Jonna kommer att göra sin OS-debut och representera Sverige under OS i Paris 2024, efter att hon tidigare i år säkrat en kvotplats för Sverige i 53-kilosklassen på världsmästerskapen i Belgrad, Serbien.

Presskonferensen som tillkännagav Jonnas uttagning ägde rum på Playitas under Olympic Camp, Sveriges Olympiska Kommittés stora träningsläger inför OS i Paris 2024. Jonna Malmgren, ett stort medaljhopp för Sverige i Paris, framträdde som en av de 34 första atleterna till att deltaga i de kommande olympiska spelen.

Förbundschefen Zakarias Tallroth, närvarande under presskonferensen, uttryckte sin entusiasm och sa: ”Det var en självklarhet för oss att nominera Jonna direkt efter VM till OS-platsen och om Jonna får vara hel och frisk fram till OS så kommer hon åka dit som en av förhandsfavoriterna. En press som jag vet att hon kan hantera trots sin unga ålder”. Hans ord understryker förväntningarna och glädjen över att se Jonna representera Sverige på den olympiska scenen.

Jonna Malmgren, för närvarande rankad som topp tre på världsrankingen hos UWW (United World Wrestling), är en del av SOKs Topp och Talang program. Inför det kommande året ser Jonna fram emot utmaningen och uppladdningen. Hennes tidigare framgångar, inklusive åtta EM-medaljer i olika ålderskategorier, J-VM-guld och guld på Ungdoms-OS 2018, gör henne till ett klart medaljhopp för Sverige i Paris 2024.

Efter presskonferansen uttryckte Jonna sin glädje med en OS-guldbiljett i handen: ”Att få representera Sverige på OS är en dröm som går i uppfyllelse. Jag hoppas att jag kommer hem med samma färg på medaljen som biljetter har.”

Olympic Camp på Playitas innefattar en intensiv vecka där nästan 80 idrottare och knappt 60 ledare samlas för att förbereda sig inför OS. Lägret inkluderar inte bara träningspass utan också utbyte av erfarenheter mellan olika idrotter och viktig information från SOK:s sportchefer.

För frågor frågor och eventuell intervju med Jonna, vänligen kontakta:

Sammanfattning av Europamästerskapen 202419.2.2024 18:47:36 CET | Nyheter

Med allt från dramatiska matcher till imponerande prestationer mot högt rankade motståndare är Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutad och en passande tidpunkt att reflektera och hylla Sveriges prestationer på brottningsmattan. Med tio skickliga brottare i truppen som representerade Sveriges landslag visade vi upp en bredd och styrka i tävlingen. Som Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutades kan vi se tillbaka på dessa minnesvärda ögonblick med stolthet och glädje. Samtidigt som vi ser vi fram emot nästa kapitel i resan, med spännande utmaningar och möjligheter som väntar runt hörnet på vägen mot större mål och drömmar.

Dubbelt Svenskt Medaljhopp på Europamästerskapen i Bukarest15.2.2024 17:29:44 CET | Pressmeddelande

Idag har Sverige dubbla anledningar att fira på Europamästerskapen i Bukarest, då två av våra brottare, Jonna Malmgren och Johanna Lindborg, har tagit mästerskapet med storm och säkrat vars en plats i morgondagens finalpass. De har visat styrka och kämparglöd i sina respektive viktklasser och är redo att brottas om medaljerna. Lindborg är i bronsmatch och Malmgren är i final, där hon dessutom har chansen att vinna sitt tredje raka guld på Europamästerskapen.