Marcus Nyman får OS-biljett

VM-bronsmedaljören i judo från i år, Marcus Nyman, är uttagen till OS i Paris 2024. Det offentliggjordes under eftermiddagen när Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) presenterade namnen i den första uttagningen till OS. OS i Paris blir Nymans fjärde OS.

Markus Nyman får sin guldbiljett till OS i Paris 2024 av SOK. Från vänster: Sally Conway, förbundskapten Svenska Judoförbundet, Marcus Nyman, Henrik Forsberg, sportchef SOK. Henrik Kindgren

– Jag är glad att SOK väljer att satsa på mig igen, säger Marcus Nyman.

Marcus Nyman är utan tvekan Sveriges mest meriterade judoka. Redan 2010 tog han som 19-åring Sveriges första EM-guld genom tiderna! Därefter har han under mer än ett decennium tillhört den absoluta världseliten i judo. På meritlistan finns bland annat två VM-brons (2023, 2021), ett EM-guld (2010) och två EM-brons (2016, 2011)!

Marcus Nyman har deltagit på tre OS, med en femteplats från OS i Rio de Janeiro 2016 som främsta merit. Nu siktar 33-åringen mot sitt fjärde OS och drömmen om att ta sin första OS-medalj!

– Jag vill jag ta med mig en medalj hem! Det blir mitt sista OS så det skulle vara skönt att avsluta med en medalj, säger Marcus Nyman.

Marcus Nyman – comebackernas mästare

Efter samtliga tre olympiska spel Marcus Nyman har deltagit i har han valt att avsluta karriären. Men varje gång har han kommit tillbaka för att sikta mot nästa OS.

– Jag har svårt att ge mig. Det är därför jag kommer tillbaka igen. Det är fjärde gången gillt för mig nu. Familjen gav mig möjligheten att göra en satsning till.

Vid OS i London 2012 hade Nyman otur med lottningen och åkte ut redan i första omgången. Han valde då att sluta i landslaget men gjorde senare comeback med en satsning mot OS i Rio 2016. En lyckad comeback där han bara var en vinst från att ta Sveriges första OS-medalj. Tyvärr var koreanen Gwak, som han mötte i bronsmatchen, starkare den dagen och Nyman lämnade OS i Rio med en femteplacering (det finns inga fjärdeplatser i judo).

Efter OS i Rio kände sig Marcus Nyman mätt på elitjudon och ville vidare i livet på hemmaplan. Han var då rankad 2:a i världen i -90 kg. Han fortsatte dock att träna regelbundet i sin klubb samt tävlade i Bundesliga, både i Tyskland och i Österrike. 2019 gjorde han comeback igen inför OS i Tokyo 2020. Det tog inte lång tid innan Nyman visade att han var tillbaka i världseliten igen - bara åtta månader efter comebacken kom han femma på VM.

Efter OS i Tokyo upprepade sig historien och Nyman tog återigen en paus från elitsatsningen. I november 2022, gjorde han comeback - och det med besked! Guld på Grand Slam i Baku i comebacken visade att Nyman var i storform och redo för en ny OS-satsning. Ett halvår senare, i juli i år, kom nästa stora framgång – brons på VM!

Nyman behöver fler kvalpoäng för att få tävla på OS

Trots guldbiljetten av SOK räcker inte det för att Marcus Nyman ska få tävla på OS i Paris. Han behöver fortfarande fler kvalpoäng för att säkra sin plats. Topp 18 på världsrankingen får en direktplats till OS och ytterligare några aktiva kommer med via kontinental kvotplats. Marcus Nyman ligger i dagsläget på plats 21 på OS-rankingen och har en OS-plats genom kontinental kvotplats.

Judon är en av de sporter som har längst kval till OS. Judon OS-kval pågår från 24 juni 2022 till 23 juni 2024 och är indelad i två perioder. Resultaten under period 2 ger dubbelt så hög poäng som under period 1.

– Jag måste hålla mig kvar på rankingplats. Nu har vi gått in i andra fasen av OS-kvalet i judo. Nu får man full poäng så mycket kan hända, säger Marcus Nyman.

Marcus Nyman och förbundskapten Sally Conway
Marcus Nyman
Marcus Nyman (i blått) på landslagsläger vid elitcentert i judo i Malmö 2022.
Marcus Nyman, Tashkent Grand Prix 2019. Foto Marina Mayorova

OS-uttagna Marcus Nyman deltar på lag-SM på lördag6.12.2023 17:42:17 CET | Pressmeddelande

Marcus Nyman har tillhört världseliten i judo i över ett decennium och har tävlat på alla de stora internationella mästerskapen så som OS, VM och EM. Ändå är det en svensk tävling han aldrig missar - lag-SM! Så även i år. På lördag den 9 december avgörs lag-och kata-SM i Eriksdalshallen i Stockholm och på plats för att tävla för hemmaklubben finns såklart Marcus Nyman! Passa på att se OS-hoppet och VM-bronsmedaljören från i år tävla på hemmaplan på lördag!