Elgiganten

DreamHack och Elgiganten bjuder in till årets upplaga av DreamHack Winter – över 50 000 deltagare förväntas besöka festivalen

Dela

Gamingfestivalen DreamHack Winter lockar såväl amatörer som e-sportsproffs och fler än 50 000 deltagare väntas dyka upp under helgen. Elgiganten, som är festivalens huvudsponsor, har i år en större butik än någonsin tidigare. På plats i Jönköping finns bland annat L22, Matinbum och den nya ambassadören FortniteFarmor som jobbar för att minska utanförskapet digitalt – både för äldre och barn.

Sedan tre år tillbaka är Elgiganten huvudsponsor till världens största gamingfestival DreamHack. I år är Elgigantens pop up-butik hela 900 kvadratmeter, vilket ger deltagarna chansen att testa och köpa gamingprodukter till anpassade priser. Elgigantens populära aktivitet ”1337” återkommer även i år, där produkter för stora summor kastas ut i publikhavet varje dag klockan 13.37.  

Elgigantens ambassadörer kommer att vara på plats i Jönköping under festivalens gång. Utöver L22 och Matinbum kommer den 65-åriga, nya, ambassadören Susanne Karlsson, mer känd som FortniteFarmor, att vara där alla dagar. 

Enligt Elgigantens senaste rapport ”Digitalt utanförskap 2023” anser en av tre svenskar att de skulle haft mer kontakt med äldre familjemedlemmar om de var mer digitala. Alexander Åberg, ansvarig för gaming på Elgiganten, tycker att FortniteFarmor tillför stort värde till gaming-communityt och är ett bra exempel på hur gaming kan bygga relationer. 

– FortniteFarmor vill, precis som vi, minska utanförskapet digitalt för både äldre och barn. Hon ger oss värdefulla perspektiv och visar på riktigt hur gaming kan stärka relationerna över generationsgränserna, säger Alexander Åberg, ansvarig för gaming på Elgiganten. 

En tredjedel av 60-åringarna oroar sig för om de klarar att hålla jämna steg med framtidens tekniska utveckling, det visas också i rapporten Digitalt utanförskap 2023.  

– Jag är väl medveten om att det kan vara svårt att veta hur man kommer igång om man befinner sig i digitalt utanförskap. Vi på Elgiganten hjälper därför gärna föräldrar eller far- och morföräldrar att börja spela, oavsett hur gammal eller oerfaren du är, säger Alexander Åberg, ansvarig för gaming på Elgiganten. 

Om DreamHack och Elgiganten
Sedan 2020 är Elgiganten huvudsponsor och nordisk partner till DreamHack-festivalerna. Mer information om partnerskapet finns att läsa här. Allt det senaste om vinterns festival som går av stapeln den 23–26 november på Elmia kongresscenter i Jönköping finns att läsa på dreamhack.com/winter. Sajten uppdateras regelbundet med nytt innehåll och spännande aktiviteter. 

Om Elgigantens rapport Digitalt utanförskap 2023
Digitaliseringen fortsätter att revolutionera både vardag och arbetsliv. Men alla har inte resurser nog att ta del av den snabba utvecklingen, och en tiondel av svenskarna säger att de känner sig isolerade för att de inte har tillgång till ny teknik.  Det visar Elgigantens rapport Digitalt Utanförskap, som årligen ges ut för att belysa och stävja det digitala utanförskapet i Sverige. Rapporten är en del hemelektronikkedjans arbete för att ingen ska hamna utanför i den snabba tekniska utvecklingen. Läs rapporten här.

Kontakter

Om oss

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

Elgiganten hyllar egentid i stor varumärkeskampanj17.10.2023 09:15:14 CEST | Pressmeddelande

Egentid visar sig vara avgörande för svenskarnas välbefinnande och gör dem till en bättre version av sig själva. Elgiganten lanserar nu en stor varumärkeskampanj med fokus på att hylla alla dem som prioriterar sin egentid – och således investerar i sig själva. Kedjan visar hur elektronikprodukterna som de säljer både skapar underhållning och möliggör för den egentid som många behöver i sin vardag.

Elgiganten lanserar bred informationskampanj för att öka återvinning av elektronik11.10.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Runt 25 miljoner mobiltelefoner sägs ligga i svenskarnas byrålådor och skräpa, samtidigt visar årets rapport från Svenskarna och internet 2023 att hälften av dagens konsumenter inte återvinner digitala enheter som de slutat använda. Det största skälet är rädsla för att den personliga informationen ska komma i orätta händer. Den insikten tar Elgiganten fasta på i en ny informationskampanj som lanseras inför International E-waste Day.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye