Fler än 16 000 svenskar firar jul och nyår under palmerna med Ving i år

Om en månad beger sig en mindre svensk småstad med julfirare mot varmare breddgrader. Hos Sveriges största researrangör Ving har försäljningen av resor med avgångar precis innan jul ökat med 25 procent jämfört med i fjol och 8 av 10 julresor är nu bokade. Kanarieöarna med Gran Canaria i spetsen är oslagbar etta när svenskarna väljer destination för sitt julfirande, men i år gör även Thailand comeback.

Gran Canaria är oslagbar etta i jul, men Thailand klättrar i placeringen. Foto Kajsa Fagerström, Ving

Under jul-och nyårshelgerna flyger Ving både från de stora flygplatserna Arlanda, Landvetter, Sturup och Kastrup, där en stor del av avgångarna sker med det egna flygbolaget Sunclass Airlines, och från 11 regionalflygplatser runtom i landet. Det finns fortsatt chans att komma iväg, i synnerhet på avgångarna i mellandagarna, men det gäller att vara snabb då platserna bokas upp i rask takt.

-Jul- och nyårshelgerna är en av de mest reseintensiva perioderna på året där vi vet att många säkrar sin julresa långt i förväg. I synnerhet barnfamiljerna som är lite mer begränsade till loven och där kan vi se en ökning i år jämfört med i fjol. Vi ser också en ökning i målgruppen 50+. Föga förvånande är Gran Canaria den i särklass mest populära destinationen, men det är kul att se att svenskarnas andra favorit Thailand i år klättrar till en andraplacering, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving

Att spendera högtiderna på sydligare breddgrader är för många en tradition som är här för att stanna. På Vings egna familje- och vuxenhotell Sunwing Family Resorts, OBC by Sunwing och Sunprime Hotels arrangeras julfirande på plats för de som önskar, vilket är ett populärt inslag bland alla gäster som väljer att fira julen utomlands.

-Snö, minusgrader och Kalle Anka i all ära, men för många svenskar har de klassiska jultraditionerna blivit lika synonyma med palmer, sol och bad, sand mellan tårna och avkopplande dagar utan måsten. Vi kan också se att det är den tid på året då många passar på att resa tillsammans över generationsgränserna, med mor- och farföräldrar, barn och barnbarn och vänner. Att få kvalitetstid och skapa oförglömliga minnen tillsammans är kanske den finaste julklappen man kan ge varandra, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Gran Canaria oslagbar etta, men Thailand klättrar

Under perioden 18–30 december flyger fler än 16 000 svenskar med Ving till någon av de många destinationer som finns i utbudet världen över. Gran Canaria toppar listan, men jämfört med i fjol då Teneriffa intog andraplaceringen är det Thailand som är svenskarnas näst populäraste destination. Precis innan jul finns endast ett fåtal platser kvar Thailand.  På listan återfinns även Kap Verde och Egypten, som även dem är populära resmål, såväl under jul som under hela vintersäsongen. Bland Vings reguljärflygspaketerade resor utmärker sig Maldiverna och Mauritius och bland storstäderna toppar London.

Topp 5 – Hit reser Vings kunder julen 2024

1. Gran Canaria
  2. Thailand
  3. Teneriffa
  4. Kap Verde
  5. Egypten

Thailand, fotograf Kajsa Fagerström, Ving
Vings maskotar Lollo & Bernie hälsar alla barn välkomna i jul
Gran Canaria, foto Ted Lindholm, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Storslam för Ving och Sunclass Airlines på årets Grand Travel Award16.2.2024 10:35:41 CET | Pressmeddelande

När resebranschens egen Oscarsgala Grand Travel Award igår gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm blev det minst sagt en lyckosam kväll för Sveriges största researrangör som kammade hem förstapris i inte bara en, utan två kategorier. För tioende året i rad utsågs Ving till bästa researrangör och det egna flygbolaget Sunclass Airlines tog även hem vinsten i kategorin bästa flygbolag i Europa.

Högtryck inför sportloven när svenskarna byter pjäxor mot flip flops25.1.2024 08:04:52 CET | Pressmeddelande

Det omväxlande vintervädret under januari med arktisk kyla, snöoväder och slask har minst sagt fått många svenskar att drömma sig bort till sydligare breddgrader. Sveriges största researrangör Ving vittnar om ett högt bokningstryck på resor både i vinter och till sommaren. Om bara två veckor, vecka 7, går dessutom startskottet för årets fyra sportlovsveckor och de senaste två veckorna har försäljningen av sportlovsresor ökat med 35 procent jämfört med i fjol. Resorna går nu åt i rask takt.