Lidl Sverige

Lidl Sverige utses till Karriärföretag för andra året i rad

Dela

För sitt arbete med att skapa en utvecklande och inkluderande arbetsmiljö utses Lidl Sverige till Karriärföretag 2024. Det är andra året i följd livsmedelskedjan tilldelas utmärkelsen. Under året har dessutom närmare 70 procent av alla chefsbefattningar tillsatts via interntillsättningar.

Lidl Sverige utses till Karriärföretag för andra året i rad.
Lidl Sverige utses till Karriärföretag för andra året i rad.

– Vår största tillgång på Lidl är alla våra medarbetare. Det är de som varje dag möter våra kunder i butikerna, och de som ser till att alla varor når butikshyllorna. Vi har vuxit mer än marknaden i övrigt i flera år – och när vi växer, växer också våra medarbetare. Under året har majoriteten av chefsbefattningarna tillsatts via internrekryteringar, och därför är det väldigt glädjande att vi återigen tilldelas utmärkelsen som Karriärföretag, säger Helena Erlingsjö, HR-direktör på Lidl Sverige.

10 procent av medarbetarna som arbetade på Lidl sedan starten för 20 år sedan har varit med på hela resan, samtidigt som livsmedelskedjan stadigt vuxit avseende omsättning, antal butiker och antalet anställda. För sjätte året i rad växte Lidl Sverige snabbare än marknaden i övrigt.

Internrekrytering har varit en nyckelkomponent på Lidl Sverige. Under åren har många medarbetare som startat sina karriärer genom bland annat Lidls etablerade Management Trainee-program givits möjlighet att utvecklas via utlandsperioder eller så kallade job rotations, som innebär att man byter position i verksamheten för att bredda sin kompetens.

– Att vi har en så pass stor del av våra medarbetare som varit med på hela resan, och dessutom vuxit med oss, är något som vi är väldigt glada över. Det är ett kvitto på att våra medarbetare trivs och känner att de kan fortsätta utvecklas på Lidl, fortsätter Helena Erlingsjö.

För andra året i följd uppmärksammas Lidl Sveriges HR-arbete när Karriärföretagen utser livsmedelskedjan till en av de arbetsgivare i Sverige som erbjuder de främsta karriär- och utvecklingsmöjligheterna för sina medarbetare. Lidl Sverige tilldelas utmärkelsen Karriärföretag 2024 tack vare möjligheten till utveckling som livsmedelskedjans medarbetare ges, i såväl Sverige som internationellt.

Sedan 2011 presenteras årets Karriärföretag, en lista över de arbetsgivare i Sverige som erbjuder de främsta karriär- och utvecklingsmöjligheterna för unga talanger. Karriärföretagens mål är att vägleda studenter och personer som är i början av sina karriärer till en bra start på sina professionella resor.

Motivering Karriärföretag 2024:

Lidl är en arbetsgivare som värdesätter sina medarbetare och skapar en trivsam arbetsmiljö. Med sitt fokus på utveckling, mångfald och inkludering ger de sina anställda möjligheten att växa och trivas. Det märks att Lidl strävar efter att hela tiden våga testa nytt och göra saker annorlunda. Om du letar efter en arbetsgivare med tydliga värderingar och möjligheter till personlig och professionell utveckling är Lidl ett utmärkt val.

Kontakter

Vid övriga frågor (kundtjänst)

http://www.lidl.se

Tel:020-190 80 70

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 205 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidls falukorv väcker barndomsminnen – Bäst i test!6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sveriges falukorv från det egna varumärket Matriket får i en ny testbedömning högst betyg och tilldelas utmärkelsen bäst i test. Testet, utfört av en panel om tio deltagare, gjordes på ett urval av korvar från olika livsmedelskedjor. Lidl Sveriges falukorv från det egna märket Matriket gick hem hos hela panelen med fina omdömen som ”Smakade som jag minns att falukorv smakade när jag var barn”.

Lidl Sverige skänker 424 839 kr till Sveriges Stadsmissioner1.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Som en del av julkampanjen under november och december hade Lidl Sverige en tillfällig artikel i sitt sortiment, närmare bestämt en gosig tvättbjörn, till försäljning i samtliga av livsmedelskedjans 205 butiker. Lidl Sverige beslutade att skänka alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen vidare och nu står det klart att hela 424 839 kr går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet. Gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye