Hyresgästföreningen Region Stockholm

Första stora hyresöverenskommelsen klar

Hyresgästföreningen och Balder AB har enats om en ny hyresöverenskommelse för närmare 3 000 lägenheter i Stockholm. Från och med 1 januari 2024 höjer Balder hyrorna med 4,5 procent i genomsnitt. Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag kommit med historiskt höga hyreskrav på 12 procent eller mer.

Efter utmanande men konstruktiva förhandlingar blev det klart att Hyresgästföreningen och fastighetsbolaget Balder nått en överenskommelse om hyror för 2024. Överenskommelsen berör cirka 3 000 lägenheter fördelade på 13 kommuner i Stockholm och innebär att Balder höjer hyrorna i genomsnitt med 4,5 procent, från 1 januari 2024. Lägenheter med de högsta hyrorna får lägre procentuella hyreshöjningar, medan de med lägre hyror får högre.

– Att skriva under på 4,5 procent är inte roligt, vi vet att det blir en tung smäll för många. Vi är inne i andra året med en levnadskostnadskris och hyresgästerna är väldigt hårt pressade ekonomiskt. Även om vi såklart hade velat se en lägre höjning så måste båda parterna respektera varandras situation och vara villiga att hitta lösningar. Det är vad som skett här, säger Sanna Kolk, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen region Stockholm.

Årets hyresförhandlingar präglas av ett än mer ansträngt samhällsekonomiskt läge än i fjol. En ekonomisk situation som påverkar alla parter, och där hyresgäster under en längre tid sett sina marginaler krympa och försvinna genom inflation och höga hyreshöjningar.

Parterna har i denna förhandling beaktat den partsgemensamma överenskommelsen om grunder för de årliga förhandlingarna. Där tas det hänsyn till den allmänna samhällsekonomiska utvecklingen, till kostnadsutvecklingen för hyresvärdar lokalt samt den ekonomiska utvecklingen för hyresgäster. Det är genom denna svåra avvägning som överenskommelsen landat i 4,5 procent.

– Genom överenskommelsen visar vi att det går att komma överens om båda parter har en vilja och verkligen försöker. Tyvärr ser vi många andra som låst fast sig i chockhöga hyreskrav, utan en vilja att föra förhandlingarna framåt, säger Hassan Jama, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen region Stockholm.

För mer information, kontakta:

Sanna Kolk, förhandlingsledare, Hyresgästföreningen region Stockholm
Telefon: 0724591946
E-post: sanna.kolk@hyresgastforeningen.se

Kristoffer Burstedt, förhandlingsstrateg, Hyresgästföreningen region Stockholm
E-post: kristoffer.burstedt@hyresgastforeningen.se

PresstjänstHyresgästföreningen region Stockholm

Region Stockholm omfattar Gotlands län och Stockholms län utom Norrtälje kommun. Vår presstjänst är bemannad under kontorstid. övrig tid hänvisar vi till vår nationella pressjour.

Tel:0104592076press.stockholm@hyresgastforeningen.se

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Stockholm

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Stockholm

Hyresnämnden avslår Signalistens krav om hyreshöjningar i Råsunda21.2.2024 15:31:03 CET | Pressmeddelande

2019 ville Solnas allmännytta Signalisten höja hyrorna kraftigt för 570 lägenheter i Råsunda, då de ansåg att hyrorna är för låga. Hyresgästföreningen menade att kraven om hyreshöjningar var oskäliga och att hyrorna inte skulle höjas. Signalisten drev då vidare ärendet om höjning till hyresnämnden som nu efter en över fyra år lång process kommit med ett beslut - Signalistens krav avslås och att hyrorna ska vara oförändrade.

Hyresöverenskommelser klara i Stockholm - tre stora privata hyresvärdar höjer i snitt med 4,96 procent7.2.2024 08:38:38 CET | Pressmeddelande

Efter tuffa men konstruktiva hyresförhandlingar står det klart att tre stora privata hyresvärdar i Stockholms län höjer sina hyror för 2024. Överenskommelserna omfattar hela eller stora delar av Victoriahems, Willhems och John Mattsons bestånd, sammantaget nästan 17 000 lägenheter i elva kommuner. Överenskommelserna motsvarar totalt en höjning med i genomsnitt 4,96 procent. Många fastighetsägare har i förhandlingarna om 2024 års hyror krävt rekordhöga hyreshöjningar på 12 procent eller mer.

Beslut från HMK - nya hyror klara för Gotlandshems hyresgäster5.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I november strandade Gotlandshem förhandlingarna om 2024 års hyror efter rekordkrav på hela 17,53 procents höjning. Beslutet om nya hyror gick då för avgörande till Hyresmarknadskommittén (HMK), där en opartisk ordförande nu har tagit beslut om att Gotlandshem får höja hyran med 5,6 procent. Ur ett hyresgästperspektiv är det en mycket hög höjning. Samtidigt menar Hyresgästföreningen att det visar att en oberoende part har bedömt Gotlandshems yrkande som långt ifrån rimligt.