Schibsted

Lisa Irenius ny publisher på Svenska Dagbladet

Dela

Svenska Dagbladets kulturchef Lisa Irenius tar över som publisher på Svenska Dagbladet. ”Lisa Irenius har stor förmåga att se runt hörnet, tänka nytt och innovera. Det är ledaregenskaper som nu behövs för att SvD ska fortsätta växa den digitala affären och utveckla publicistiken”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

Lisa Irenius tar över som publisher på Svenska Dagbladet efter Anna Careborg. Foto: Malin Hoelstad/SvD
Lisa Irenius tar över som publisher på Svenska Dagbladet efter Anna Careborg. Foto: Malin Hoelstad/SvD

I höstas meddelade Anna Careborg att hon lämnar rollen som publisher på Svenska Dagbladet för en ny roll på Sveriges Television. Efter en intensiv rekryteringsprocess, med många kvalificerade sökanden internt och externt, är det nu klart att det blir SvD:s kulturchef Lisa Irenius som tar över. I publisher-rollen ingår att vara chefredaktör, vd och ansvarig utgivare.

– Jag är väldigt glad och hedrad över uppdraget och förtroendet. Svenska Dagbladet står för en journalistik som är oberoende och initierad men också nyfiken och rolig. Jag önskar inget hellre än att ännu fler nu ska upptäcka SvD och den journalistik vi står för. Och jag ser så mycket fram emot att tillsammans med alla medarbetare fortsätta utveckla tidningen till att bli  det självklara förstahandsvalet för nyfikna nyhetsläsare, säger Lisa Irenius.

Svenska Dagbladet har de senaste fyra åren gjort en positionsförflyttning till en modern och fullt ut läsarfokuserad tidning. Ett utvecklingsarbete som engagerat alla på SvD och inte bara gjort tidningen digitalt lönsam utan också två år i rad gjort att Stora Journalistpriset i kategorin Årets Berättare gått till SvD-medarbetare.

– Att fortsätta utveckla publicistiken, och affären, är avgörande för mediabranschen framåt. Vi lever i en utmanande tid där det ekonomiska läget slår hårt mot media, både annons- och läsaraffär. Samtidigt står vi inför ett teknikskifte där AI väntas bli mer omvälvande än digitaliseringen. Att manövrera i det nya landskapet kräver en innovativ, modig och lyhörd ledare som vet hur man utmanar gamla sanningar, säger Siv Juvik Tveitnes.

Just innovation och mod går som en röd tråd genom Lisa Irenius karriär. 2013 tilldelades hon Stora Journalistpriset i kategorin Årets Förnyare för vitaliseringen av kulturjournalistiken på UNT och i år var hon nominerad i samma kategori för projektet AI lyssnar på poddar på SvD Kultur.

– Mediabranschen står inför utmaningar och dem ska vi hantera. Samtidigt gör inte minst teknikgenombrotten inom AI att det är en spännande tid för journalistiken. Jag är glad att SvD står stadigt i publicistiken, men också att vi är så framåtlutade, nyfikna och öppna – och att vi är en del av en samarbetsinriktad koncern som Schibsted, med hög spetskompetens inom tech, säger Lisa Irenius.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Petter Ovander, kommunikationschef, News Media. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Lisa Irenius blir ny publisher på Svenska Dagbladet. Foto: Malin Hoelstad/SvD
Lisa Irenius blir ny publisher på Svenska Dagbladet. Foto: Malin Hoelstad/SvD
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye