Lisa Irenius ny publisher på Svenska Dagbladet
Svenska Dagbladets kulturchef Lisa Irenius tar över som publisher på Svenska Dagbladet. ”Lisa Irenius har stor förmåga att se runt hörnet, tänka nytt och innovera. Det är ledaregenskaper som nu behövs för att SvD ska fortsätta växa den digitala affären och utveckla publicistiken”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I höstas meddelade Anna Careborg att hon lämnar rollen som publisher på Svenska Dagbladet för en ny roll på Sveriges Television. Efter en intensiv rekryteringsprocess, med många kvalificerade sökanden internt och externt, är det nu klart att det blir SvD:s kulturchef Lisa Irenius som tar över. I publisher-rollen ingår att vara chefredaktör, vd och ansvarig utgivare.
– Jag är väldigt glad och hedrad över uppdraget och förtroendet. Svenska Dagbladet står för en journalistik som är oberoende och initierad men också nyfiken och rolig. Jag önskar inget hellre än att ännu fler nu ska upptäcka SvD och den journalistik vi står för. Och jag ser så mycket fram emot att tillsammans med alla medarbetare fortsätta utveckla tidningen till att bli det självklara förstahandsvalet för nyfikna nyhetsläsare, säger Lisa Irenius.
Svenska Dagbladet har de senaste fyra åren gjort en positionsförflyttning till en modern och fullt ut läsarfokuserad tidning. Ett utvecklingsarbete som engagerat alla på SvD och inte bara gjort tidningen digitalt lönsam utan också två år i rad gjort att Stora Journalistpriset i kategorin Årets Berättare gått till SvD-medarbetare.
– Att fortsätta utveckla publicistiken, och affären, är avgörande för mediabranschen framåt. Vi lever i en utmanande tid där det ekonomiska läget slår hårt mot media, både annons- och läsaraffär. Samtidigt står vi inför ett teknikskifte där AI väntas bli mer omvälvande än digitaliseringen. Att manövrera i det nya landskapet kräver en innovativ, modig och lyhörd ledare som vet hur man utmanar gamla sanningar, säger Siv Juvik Tveitnes.
Just innovation och mod går som en röd tråd genom Lisa Irenius karriär. 2013 tilldelades hon Stora Journalistpriset i kategorin Årets Förnyare för vitaliseringen av kulturjournalistiken på UNT och i år var hon nominerad i samma kategori för projektet AI lyssnar på poddar på SvD Kultur.
– Mediabranschen står inför utmaningar och dem ska vi hantera. Samtidigt gör inte minst teknikgenombrotten inom AI att det är en spännande tid för journalistiken. Jag är glad att SvD står stadigt i publicistiken, men också att vi är så framåtlutade, nyfikna och öppna – och att vi är en del av en samarbetsinriktad koncern som Schibsted, med hög spetskompetens inom tech, säger Lisa Irenius.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Petter Ovander, kommunikationschef, News Media. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum