Lisa Irenius ny publisher på Svenska Dagbladet
Svenska Dagbladets kulturchef Lisa Irenius tar över som publisher på Svenska Dagbladet. ”Lisa Irenius har stor förmåga att se runt hörnet, tänka nytt och innovera. Det är ledaregenskaper som nu behövs för att SvD ska fortsätta växa den digitala affären och utveckla publicistiken”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I höstas meddelade Anna Careborg att hon lämnar rollen som publisher på Svenska Dagbladet för en ny roll på Sveriges Television. Efter en intensiv rekryteringsprocess, med många kvalificerade sökanden internt och externt, är det nu klart att det blir SvD:s kulturchef Lisa Irenius som tar över. I publisher-rollen ingår att vara chefredaktör, vd och ansvarig utgivare.
– Jag är väldigt glad och hedrad över uppdraget och förtroendet. Svenska Dagbladet står för en journalistik som är oberoende och initierad men också nyfiken och rolig. Jag önskar inget hellre än att ännu fler nu ska upptäcka SvD och den journalistik vi står för. Och jag ser så mycket fram emot att tillsammans med alla medarbetare fortsätta utveckla tidningen till att bli det självklara förstahandsvalet för nyfikna nyhetsläsare, säger Lisa Irenius.
Svenska Dagbladet har de senaste fyra åren gjort en positionsförflyttning till en modern och fullt ut läsarfokuserad tidning. Ett utvecklingsarbete som engagerat alla på SvD och inte bara gjort tidningen digitalt lönsam utan också två år i rad gjort att Stora Journalistpriset i kategorin Årets Berättare gått till SvD-medarbetare.
– Att fortsätta utveckla publicistiken, och affären, är avgörande för mediabranschen framåt. Vi lever i en utmanande tid där det ekonomiska läget slår hårt mot media, både annons- och läsaraffär. Samtidigt står vi inför ett teknikskifte där AI väntas bli mer omvälvande än digitaliseringen. Att manövrera i det nya landskapet kräver en innovativ, modig och lyhörd ledare som vet hur man utmanar gamla sanningar, säger Siv Juvik Tveitnes.
Just innovation och mod går som en röd tråd genom Lisa Irenius karriär. 2013 tilldelades hon Stora Journalistpriset i kategorin Årets Förnyare för vitaliseringen av kulturjournalistiken på UNT och i år var hon nominerad i samma kategori för projektet AI lyssnar på poddar på SvD Kultur.
– Mediabranschen står inför utmaningar och dem ska vi hantera. Samtidigt gör inte minst teknikgenombrotten inom AI att det är en spännande tid för journalistiken. Jag är glad att SvD står stadigt i publicistiken, men också att vi är så framåtlutade, nyfikna och öppna – och att vi är en del av en samarbetsinriktad koncern som Schibsted, med hög spetskompetens inom tech, säger Lisa Irenius.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Petter Ovander, kommunikationschef, News Media. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum