Rami Kittilä har utsetts till Country Director för astara Sweden

astara Northern Europe har utsett astara Finlands Kia Brand Director Rami Kittilä till Country Director för astara Sweden. I sin nya roll rapporterar Kittilä till Miska Tammelin, VD för astara Northern Europe.
"Rami Kittilä har gjort ett utomordentligt arbete med Kia i Finland, och nu kan vi nyttja Ramis färdigheter även i Sverige. Rami är en föredömlig lagspelare för astara Sweden och har en lång och internationell erfarenhet av chefsbefattningar inom bilindustrin. Samtidigt vill jag tacka Christian Lysholm som har utfört ett enormt arbete för astara, säger Miska Tammelin, VD för astara Northern Europe.
Christian Lysholm, som arbetade som Brand Director för astara Sweden, fortsätter att arbeta för företaget. I framtiden kommer han att ansvara för produkt, marknadsföring, återförsäljarnätverk och försäljning. I sin tjänst rapporterar Lysholm till Rami Kittilä, som tillträder den 1 januari 2024.
astara Sweden är en del av den globala astara koncernen som är verksam i 19 länder. astara Northern Europe utgör gruppens norra nav: Sverige, Finland och Estland. astara Sweden är importör av Stellantis-varumärkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep i Sverige. I Finland ansvarar astara för varumärkena Kia och Mitsubishi. 2022 blev Kia den tredje mest sålda bilvarumärket med en rekordstor marknadsandel på 8,6 procent. I Estland är det astara Finland som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.
"Det känns fantastiskt att få kunna arbeta i Sverige med dessa ikoniska bilvarumärken som finns representerade inom astara koncernen. Att bygga en digital kundresa är kärnan i astaras strategi, som stödjer framgången för våra underbara produkter och tillväxten.Vi har redan öppnat onlinebutiken Fiat Store i Sverige, vilket startade en ny digital era i Norden", säger Rami Kittilä.
Rami Kittiläs CV
2019-2022 astara Finland Kia Brand Director
2018-2019 VD Opel Finland och Baltikum – Länsi Auto Drive Oy
2012-2018 VD Opel Finland Oy
2006-2012 Försäljningsdirektör Ford Motor Company
2004-2006 Aftersales Director Ford Motor Company Sweden
2003-2004 Skandinavisk varumärkeschef Ford Motor Company
Kontakter
Simone Lazzarinastara Sweden / Communications & PR Manager
Tel:+46 76 177 62 39simone.lazzarin@astara.comOm astara: The Open Mobility Company
Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com
Om astara Northern Europe:
astara Northern Europe är en del av den globala astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.
Följ Astara Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden
Jeep® avslöjar sin Super Bowl-reklamfilm med Harrison Ford10.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Harrison Ford gör en överraskande medverkan i ny reklamfilm från ikoniska Jeep®. Reklamfilmen "Owner’s Manual" med Harrison Ford visades under Super Bowl 2025 Den två minuter långa filmen "Owner’s Manual" är regisserad av Oscarsnominerade James Mangold ("A Complete Unknown", "Ford v Ferrari", "Indiana Jones and the Dial of Destiny", "The Wolverine") och producerad av Minted Content i samarbete med Stellantis. Reklamfilmen tar inspiration från Stellantis egen legendariska strategi och följer traditionen från Chrysler-märkets Emmy®-belönade "Born of Fire" "Owner’s Manual", ett manifest för Jeep-ägare och påminner förare om att de har friheten att välja det som gör dem lyckliga Filmen innehåller även ett originalsoundtrack, "Go Anywhere", skrivet och framfört av Sony Music Publishing-artisten Nathaniel Murphy specifikt för Jeep-filmen.
Succéstart för nya Alfa Romeo Junior5.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Nya Junior överträffar försäljningsförväntningarna. Över 22 000 beställningar har lagts, varav 21% är av den elektriska versionen. Redan tillgänglig i Europa och Mellanöstern – snart lanseras Junior i Japan och Australien.
Italiensk elegans möter svensk musikglädje: Nya Fiat 600 Electric från 329.900 kr24.1.2025 15:06:57 CET | Pressmeddelande
Fiat Sverige presenterar nya priser för Fiat 600. Från 329.900 kr – samma pris oavsett drivlina. Genom partnerskapet med Melodifestivalturnén 2025 och kampanjen ”Dolce Vita För Alla” förenas italiensk elegans, hållbarhet och innovation med svensk musikglädje.
Cecilie Therese Pedersen utses till ny Country Director för Astara Sweden7.1.2025 10:04:35 CET | Pressmeddelande
Astara Sweden välkomnar Cecilie Therese Pedersen som ny Country Director. Med över 20 års erfarenhet inom fordonsindustrin, och en gedigen karriär på Nissan Motor Corporation, tar Cecilie med sig ett omfattande kunnande och en imponerande meritlista. I sin nya roll rapporterar Cecilie till Miska Tammelin, Managing Director för Astara Northern Europe. Cecilie har under de senaste fyra åren haft rollen som Country Director för Nissan Sverige, där hon lett genomgripande förändringar som inkluderar implementering av en ny agenturmodell, omstrukturering av återförsäljarnätverket, samt arbete med att stärka jämställdhet inom ledarskap och organisation. Hon har även varit drivande i förändringsarbeten på både europeisk och global nivå. Med sin breda internationella erfarenhet och sin förmåga att skapa starka team och hållbara strategier kommer Cecilie att bidra till att stärka Astaras position på den svenska marknaden och leda varumärkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat och Jeep mot nya framgångar.
Nya Junior - Årets Bil 2024 enligt Auto Motor & Sports läsare3.12.2024 10:15:00 CET | Pressmeddelande
Läsarna av Auto Motor & Sport Sverige har utsett nya Junior som Årets Bil 2024 Med 26% av rösterna tar Junior förstaplatsen före Renault 5 (12%) och Kia EV3 (10%) Nya Junior når svenska återförsäljare i december 2024
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum