Ving utses till Karriärföretag 2024

För trettonde året i rad har Karriärföretagen presenterat listan över de företag som erbjuder unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för studenter, Young och Senior Professionals. Det står nu klart att Ving har utsetts till ett av Sveriges mest attraktiva företag inför 2024. I motiveringen lyfts bland annat fram att Ving är mer än bara ett reseföretag som med sin starka företagskultur främjar samarbete, kundfokus och anställdas möjligheter till personlig utveckling.

Titeln Karriärföretag tilldelas arbetsgivare som aktivt arbetar med att attrahera och behålla talanger och kompetens, som erbjuder de främsta karriär- och utvecklingsmöjligheterna och som bedriver ett högkvalitativt arbete för att vara en attraktiv arbetsgivare ur flera aspekter. Ving har i år för första gången tagit plats bland de slutligt utvalda företagen som utsetts till Karriärföretag 2024.

-Vi är otroligt stolta och glada för utmärkelsen. Det ett fint kvitto på det gedigna arbete som görs inom hela organisationen för att vara attraktiva för såväl nya medarbetare och talanger som att behålla och vara en stimulerande arbetsplats för alla oss som redan finns i företaget. Alla ska känna sig som en viktig del i Vingfamiljen. Med engagerade och lojala medarbetare får vi nöjda kunder och bygger både ett starkt varumärke och en stark företagskultur, vilket också är nyckeln till framgång, säger Fredrik Wessel, HR-direktör Ving/Nordic Leisure Travel Group.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group som är Nordens största researrangör med verksamhet både i Sverige och de nordiska länderna samt ute på destinationer runtom i världen. Därmed finns goda möjligheter till både intern rörlighet och karriär samt en spännande och utvecklande arbetsmiljö inom många olika arbetsområden.

Karriärföretagens motivering till Vings utmärkelse:

”Ving har utsetts till ett Karriärföretag på grund av deras engagemang för att ge sina medarbetare möjlighet att utvecklas och trivas. Med en stark företagskultur som främjar samarbete och kundfokus, ger Ving sina anställda en chans att vara en del av något större och att påverka människors drömresor. Genom att erbjuda en inspirerande arbetsmiljö och möjligheter till personlig utveckling visar Ving att de är mer än bara ett reseföretag – de är en arbetsgivare som värderar och stöder sina medarbetare på deras karriärväg.”

Om Karriärföretagen och urvalsprocessen

Karriärföretagen utser Sveriges främsta arbetsgivare en gång per år. Runt 1000 företag uppfyller årligen kriterierna för att komma vidare i urvalsprocessen. En expertpanel granskar därefter företagen och betygsätter arbetsgivarnas position och arbete inom följande områden:

• Karriärsidor på webben
  • Närvaro och kvalitet i sociala medier
  • Aktiviteter gentemot studenter och Young Professionals
  • Attraktivitet som arbetsgivare i externa mätningar

I sista steget utser en jury de främsta arbetstagarna som tilldelas titeln Karriärföretag. Syftet med utmärkelsen är att hjälpa Sveriges studenter och Young Professionals att hitta sin nästa arbetsgivare och uppmärksamma de företag som har ett framgångsrikt employer branding-arbete.

Fotgraf Matina Tsogas, Ving
Fotograf David Johansson, Ving
Fredrik Wessel, HR-direktör Ving/Nordic Leisure Travel Group

Länkar

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Storslam för Ving och Sunclass Airlines på årets Grand Travel Award16.2.2024 10:35:41 CET | Pressmeddelande

När resebranschens egen Oscarsgala Grand Travel Award igår gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm blev det minst sagt en lyckosam kväll för Sveriges största researrangör som kammade hem förstapris i inte bara en, utan två kategorier. För tioende året i rad utsågs Ving till bästa researrangör och det egna flygbolaget Sunclass Airlines tog även hem vinsten i kategorin bästa flygbolag i Europa.

Högtryck inför sportloven när svenskarna byter pjäxor mot flip flops25.1.2024 08:04:52 CET | Pressmeddelande

Det omväxlande vintervädret under januari med arktisk kyla, snöoväder och slask har minst sagt fått många svenskar att drömma sig bort till sydligare breddgrader. Sveriges största researrangör Ving vittnar om ett högt bokningstryck på resor både i vinter och till sommaren. Om bara två veckor, vecka 7, går dessutom startskottet för årets fyra sportlovsveckor och de senaste två veckorna har försäljningen av sportlovsresor ökat med 35 procent jämfört med i fjol. Resorna går nu åt i rask takt.