Fossilfritt hos Arla i Kalmar

Bondeägda Arla i Kalmar blir fossilfritt. Mejeriet slimmar samtidigt energianvändningen, sänker sina kostnader och minskar risken för avbrott i produktionen.

Ostmejeriet i Kalmar sänker både sina koldioxidutsläpp och kostnader. Foto: Arla

– Vi sänker våra kostnader och koldioxidutsläpp, samtidigt som vi får ett fossilfritt och robust energisystem. Det lönar sig att investera i klimatåtgärder, säger mejerichef Jerker Wahlman.

I december installeras de sista delarna i Kalmars nya energisystem. När provkörningen är klar har Sverige det första fossilfria ysteriet i kooperativet, med produktion 14 länder och totalt närmare 60 mejerier runtom i världen. Därmed är fem av Arlas elva svenska anläggningar fossilfria.

Sparar både miljö och miljoner

Med två nya eldrivna ångpannor och en ny värmepump ökar både effektiviteten och stabiliteten i produktionen. Även om en komponent skulle gå sönder finns tillräckligt med energi för att driva hela mejeriet.

Förändringen innebär en energibesparing på minst 780 megawattimmar per år. Det motsvarar den årliga energiförbrukningen för ungefär 39 000 genomsnittsvillor

– Den nya värmepumpen gör att vi kommer att minska våra energikostnader rejält. Och ju mer pumpen används, desto större besparingar, säger Idriz Mulisic, Arlas projektledare i Kalmar.

Räknat på genomsnittliga energipriser för de tre senaste åren, 2 kronor per kilowattimme, sparar mejeriet runt 1,6 miljoner kronor per år. Utöver det försvinner hyra och andra kostnader för den gamla oljetanken på cirka 2,2 miljoner kronor.

Utsläppen minskar med 400 ton per år

En annan viktig pusselbit i arbetet har varit sänkta koldioxidutsläpp. När det nya energisystemet är i fullt bruk beräknas CO2-utsläppen sjunka med närmare 400 ton per år.

– Resan mot fossilfrihet och förbättrad energieffektivitet är ett sätt att framtidssäkra vår produktion. Det känns riktigt bra att gå i mål så här inför mejeriets 70-årsjubileum 2024, säger Idriz Mulisic.

Fakta om Arla Kalmar

• Mejeriet byggdes 1954, har cirka 110 medarbetare och har öppet dygnet runt, året om.
  • Varje dag rullar 13 tankbilar med släp in och levererar mjölk från runt 280 Arlagårdar i trakten.
  • Cirka 350–400 ton mjölk tas emot per dag för att förvandlas till ostar av olika märke och smak. Till ett kilo ost behövs ungefär tio kilo mjölk.
  • 80 procent av mjölken som vägs in kommer från Arlabönder på Öland, resten från övriga Småland.
  • Sannolikheten är stor att du har en ost från Kalmar i ditt kylskåp. Här ystas alla Arla Ko svenska ostklassiker: Grevé, Herrgård, Präst, Svecia. Även Gouda och Edamer ingår i den ordinarie produktionen.

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, Keso och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i drygt 140 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.