Bonnier News

Mer hållbar distribution och utökad arbetstid för tidningsbud när Falköpings Tidning byter utgivningsdagar

Dela

Bonnier News Local byter utgivningsdagar för Falköpings Tidning. Från och med 29 januari nästa år kommer tidningen att ges ut tisdag, torsdag och lördag istället för måndag, onsdag och fredag. Samtidigt utökas distributörernas arbetstid när all distribution av VGT-titlarna ska utgå från Falköping.

Foto: Jonas Larsson

I dag har både Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning tredagarsutgivning och når läsarna måndag, onsdag och fredag. Distributionen utgår från tre orter: Falköping, Skara och Tidaholm. Detta gör distributionsverksamheten svårbemannad för Bonway som sköter utdelningen. Därför har Bonnier News Local beslutat om en förändring som dels ska ge distributörerna utökad arbetstid och dels ska bidra till en mer hållbar tidningsdistribution. 

Förändringen innebär att Falköpings Tidning byter utgivningsdagar till tisdag, torsdag och lördag. 

– För Falköpings Tidnings läsare betyder förändringen att de återigen kommer få tidningen på lördagar, något som togs bort 2012. Det är vi övertygade om kommer att vara uppskattat, säger Adam Jönsson, chefredaktör och ansvarig utgivare på Falköpings Tidning.

Samtidigt ska all distribution av de tre titlarna utgå från Falköping. Detta medför att tidningsbuden får utökade arbetstider då utdelningen av de tre tidningarna sker sex dagar i veckan istället för tre dagar.

– Med den här förändringen möjliggör vi mer arbetstid för våra tidningsbud. Det ger en större möjlighet till försörjning, en ännu bättre samhörighet med kollegor och närmare till arbetskamratskap, säger Philip Widner, vd för Bonway.

Förändringen får också till följd att antalet fordon som används av distributörerna kan reduceras kraftigt. Samtidigt avvecklas två lokaler som i dag bara nyttjas tre dagar per vecka.

– Totalt sett gör den här förändringen det möjligt för oss att trygga en hållbar distribution av såväl tidningar som paket över tid, inte minst då vi kommer få lättare att rekrytera personal när vi kan erbjuda mer och bättre arbetstid, bättre arbetsmiljö och förhoppningsvis också bättre gemenskap. Att vi också kan öka beläggningen på färre fordon och färre lokaler bidrar så klart till en mer hållbar distribution, säger Philip Widner.

Förändringen får en påverkan på antalet tidningsbudstjänster. Totalt är det 17 tjänster som berörs.

Kontakter

Bilder

Adam Jönsson, chefredaktör Falköpings Tidning
Adam Jönsson, chefredaktör Falköpings Tidning
Ladda ned bild
Philip Widner, vd Bonway
Philip Widner, vd Bonway
Ladda ned bild

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Följ Bonnier News

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bonnier News

Bonnier News köper HSS Media21.2.2024 08:15:05 CET | Pressmeddelande

Bonnier News köper den österbottniska mediekoncernen HSS Media med tidningarna Vasabladet, Österbottens Tidning och Syd-Österbotten. De österbottniska tidningarna kommer att ingå i Bonnier News affärsområde Dagens Nyheter. – HSS Medias tidningar har en nyckelroll för svenskspråkig kultur i Österbotten. Vi tror att Bonnier News och Dagens Nyheter kan skapa goda förutsättningar för en fortsatt utveckling av journalistiken samt en långsiktig utgivning av tidningarna, säger Peter Wolodarski, chefredaktör och affärsområdeschef för Dagens Nyheter.

Växande prenumerationsaffär men minskad vinst för Bonnier News Local 202316.2.2024 09:03:00 CET | Pressmeddelande

Bonnier News Local visar upp en kraftig tillväxt av prenumeranter under 2023 och passerade milstolpen 500 000 kunder. Samtidigt påverkas koncernen av lågkonjunktur, vikande annonsmarknad och extraordinära kostnader för att ställa om verksamheten. Affärsområdets resultat för 2023 är 91 miljoner kronor (Mkr) exklusive extraordinära poster. Efter strukturkostnader och resultatandelar är resultatet 29 Mkr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye