Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender
Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.
Det finns en lång tradition i Sverige att bli underhållen av rörlig bild oavsett format eller teknik. Intresset för att titta på rörlig bild har knappast avtagit utan snarare ökat med tiden. Trots att den svenska tv-marknaden är liten har vi ett stort utbud och olika tjänster att ta del av. Förutsättningarna för tv-branschen förändras ständigt vad gäller konsumtionsbeteenden, intäktsmodeller, reglering och teknikutveckling.
Den stora förändringen för den svenska tv-marknaden var när de globala streamingtjänsterna gjorde sitt intåg. Eftersom användarna alltmer använder sig av de globala tjänsterna får dessa tjänster allt större del av de svenska annonspengarna. Samtidigt har vi en egen svensk mediemarknad med flera aktörer som konkurrerar med de globala tjänsterna.
Rapporten tar upp ett antal trender vad gäller tv-marknaden:
- Det linjära tv-tittandet minskar och tittandet på streaming ökar
- Det finns stora skillnader i hur man tittar på rörlig bild mellan generationerna
- Linjär-tv har fortfarande en stark position på reklammarknaden
- Marknäten lever trots hög konkurrens
- Det är dyrt att producera innehåll och köpa rättigheter
- Telekombolagen äger infrastruktur både för tv och bredband och driver utvecklingen
- Grindvakterna har en stark position
- Nygamla tjänster är på väg tillbaka
Bakgrund
Myndigheten för press, radio och tv har i uppdrag att följa och analysera utvecklingen på mediemarknaden och det gör vi bland annat genom att publicera aktuella rapporter. I rapporten Svensk tv-marknad 2023 beskriver vi utvecklingen på den svenska tv-marknaden genom en tillbakablick och en nulägesbeskrivning, men även genom att beskriva vad som är på gång framåt
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seBilder
Dokument
Länkar
Om oss
Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Granskningsnämnden fäller inslag i Nyhetsmorgon2.12.2024 13:53:23 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller ett inslag i TV4:s program Nyhetsmorgon för felaktiga beskrivningar av vad som framkommit i en granskning av Kalla fakta. Inslaget fälls mot kravet på saklighet.
Granskningsnämnden fäller Ekot18.11.2024 11:42:17 CET | Pressmeddelande
Sveriges Radios sändning i Ekot den 1 juli 2024 fälls för missvisande beskrivning av var området Golanhöjderna ligger. Inslaget strider mot kravet på saklighet.
Unga tar del av nyheter på sociala medier men utan tillit4.11.2024 09:08:18 CET | Pressmeddelande
Mediemyndighetens årliga rapport Mediekonsumtion 2024 visar att nyhetskonsumtionen i Sverige fortfarande är på en hög nivå. Hos de yngre ökar användandet av sociala medier som nyhetskälla trots att de inte helt litar på informationen.
Nationell konferens om barns och ungas trygghet på nätet24.10.2024 10:58:50 CEST | Pressmeddelande
Den 25 oktober anordnar Safer Internet Centre i Sverige en nationell konferens om ” Ett bättre internet för barn”. Safer Internet Centre drivs av Mediemyndigheten, Bris och ECPAT.
Mediebranschens omsättning minskar visar ny rapport23.10.2024 10:26:12 CEST | Pressmeddelande
Förra året minskade den svenska mediebranschens intäkter från reklam. Dessutom höll hushållen hårt i sina plånböcker under lågkonjunkturen. Det innebar att försäljningsintäkterna minskade för många radio-, tidnings- och tv-bolag. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Medieekonomi 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum