Stort gensvar på AcadeMedias yrkeslärarkampanj
AcadeMedias kampanj för att locka fler till att bli yrkeslärare väckte stort intresse. På bara en månad inkom fler än 350 intresseanmälningar, majoriteten med önskemål om vägledning.
![Evelin Löfvendahl, chef på AcadeMedia vägledning](/data/images/public/3235642/3394303/67aaeb79-830a-42f3-9032-e47c5185a978-w_720.jpg)
–Responsen har varit över all förväntan och vi har behövt sätta in mer resurser för att möta den stora efterfrågan på vägledningssamtal. Det är tydligt att många kan tänka sig att bli yrkeslärare men att de inte vet vilka steg de ska ta, säger Evelin Löfvendahl, chef på AcadeMedia vägledning.
De som hör av sig jobbar idag i olika branscher, som vård och omsorg, VVS- och fastighet, fordon och transport, barn och fritid samt bygg och anläggning.
Många vill ha vägledning
Många har aldrig tänkt tanken att deras kunskaper behövs inom skolan, än mindre sett sig själva som lärare. Att kampanjen sått ett frö hos många är tydligt.
–Skälen till att man överväger att skola om sig varierar, men gemensamt för de flesta är att det finns en stor nyfikenhet och en vilja att dela med sig av de kunskaper man har. Det kan också handla om att de kommit till en punkt i yrkeslivet där de inte längre kan fortsätta sitt jobb, till exempel på grund av att det slitit mycket på kroppen, säger Evelin Löfvendahl.
Alla som skickar in en intresseanmälan erbjuds vägledningssamtal med en legitimerad studie- och yrkesvägledare och de flesta svarar att de vill ha det. Varje vägledningssamtal tar i genomsnitt en halvtimme.
–Många är väldigt tacksamma över att vi erbjuder de här samtalen och tar oss tid att lyssna och svara på de många frågor som finns om vad det innebär att jobba som yrkeslärare och vad som krävs för att bli det, säger Evelin Löfvendahl.
Snart är det dags att söka till höstens lärarutbildningar
På kampanjsajten finns det, förutom länkar till lediga tjänster på AcadeMedias egna gymnasier och vuxenutbildningar, även hänvisning till landets högskolor och universitet som erbjuder yrkeslärarprogrammet. Den 15 mars öppnar ansökan till höstens lärarutbildningar.
Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på AcadeMedia, är glad över det stora gensvaret.
–Målet var att skapa nyfikenhet, att över 300 personer skulle höra av sig och efterfråga vägledning hade vi faktiskt inte räknat med. Det visar dock att behovet av mer information är stort och jag är glad att vi lyckats nå den här gruppen med vår kampanj. Nu håller vi tummarna för att flera av dem som nåtts av vår kampanj väljer att sadla om till yrkeslärare de kommande åren, säger hon.
Nyckelord
Kontakter
Paula HammerskogKommunikationsdirektörAcadeMedia
Tel:073-334 87 50paula.hammerskog@academedia.seLänkar
AcadeMedia är ett internationellt utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och Polen. Vi finns i hela utbildningskedjan – från förskola till vuxenutbildning – och drivs av att göra skillnad för människor och samhällen.
Våra drygt 18 000 medarbetare skapar kvalitet, mångfald och utvecklingskraft inom utbildningssektorn.
Följ AcadeMedia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från AcadeMedia
Pysslingen Förskolor främjar hälsa och gemenskap - introducerar simskola9.7.2024 11:52:22 CEST | Pressmeddelande
Pysslingen Förskolor, som är en del av AcadeMedia, introducerar till hösten simskola för att lära barn i sina förskolor att simma och bli bekväma i vattnet under lekfulla, trygga och säkra förhållanden. Initiativet är en del av det rörelse- och hälsofrämjande arbete som ingår i konceptet "Sista året" med Pyss & Lings idrottsklubb och är kostnadsfritt. Syftet är att främja simkunnighet bland Sveriges yngsta så att fler kan ta del av sociala aktiviteter och känna gemenskap.
Donnergymnasiet vinner EM-silver i Ung Företagsamhet med innovativt miljöprojekt5.7.2024 13:56:15 CEST | Pressmeddelande
Tidigare i år gjorde fyra AcadeMedia-elever från naturvetenskapsprogrammet vid Donnergymnasiet i Göteborg en storartad insats genom att vinna SM i Ung Företagsamhet 2024 med sitt företag Gralg UF. Segern gav dem en eftertraktad plats i Europamästerskapen i Catania, Italien och i hård konkurrens med deltagare från över 40 länder, lyckades man säkra en imponerande silvermedalj.
AcadeMedia lanserar nytt program för nyexaminerade lärare18.6.2024 07:04:52 CEST | Pressmeddelande
Nyexaminerade lärare står ofta inför en intensiv och utmanande tid när de kommer ut i arbetslivet. Nu lanserar AcadeMedia Academy ett nytt program för att ge nya lärare extra stöd och stimulans direkt från start
AcadeMedia instiftar Framtidspriset och hyllar elever13.6.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
AcadeMedia inspirerades av de elever som vann Ung Företagsamhet 2024 och har beslutat att lansera ett Framtidspris som syftar till att lyfta fram elever som med kunskap och kompetens genomfört något extraordinärt. Gralg UF på Donnergymnasiet i Göteborg uppfyller alla kriterier och eleverna mottar en vinstsumma på 10 000 kronor.
Vittra Landborgen får internationell utmärkelse13.6.2024 09:26:43 CEST | Pressmeddelande
Grundskolan Vittra Landborgen i Helsingborg har fått den prestigefyllda utmärkelsen som en av världens tio bästa skolorna i kategorin "Community Collaboration" av den globala organisationen T4 Education. Utmärkelsen är en del av tävlingen World's Best School Prizes, som hedrar skolor för deras arbete och bidrag till utbildning och samhällsutveckling.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum