Stort gensvar på AcadeMedias yrkeslärarkampanj
AcadeMedias kampanj för att locka fler till att bli yrkeslärare väckte stort intresse. På bara en månad inkom fler än 350 intresseanmälningar, majoriteten med önskemål om vägledning.
–Responsen har varit över all förväntan och vi har behövt sätta in mer resurser för att möta den stora efterfrågan på vägledningssamtal. Det är tydligt att många kan tänka sig att bli yrkeslärare men att de inte vet vilka steg de ska ta, säger Evelin Löfvendahl, chef på AcadeMedia vägledning.
De som hör av sig jobbar idag i olika branscher, som vård och omsorg, VVS- och fastighet, fordon och transport, barn och fritid samt bygg och anläggning.
Många vill ha vägledning
Många har aldrig tänkt tanken att deras kunskaper behövs inom skolan, än mindre sett sig själva som lärare. Att kampanjen sått ett frö hos många är tydligt.
–Skälen till att man överväger att skola om sig varierar, men gemensamt för de flesta är att det finns en stor nyfikenhet och en vilja att dela med sig av de kunskaper man har. Det kan också handla om att de kommit till en punkt i yrkeslivet där de inte längre kan fortsätta sitt jobb, till exempel på grund av att det slitit mycket på kroppen, säger Evelin Löfvendahl.
Alla som skickar in en intresseanmälan erbjuds vägledningssamtal med en legitimerad studie- och yrkesvägledare och de flesta svarar att de vill ha det. Varje vägledningssamtal tar i genomsnitt en halvtimme.
–Många är väldigt tacksamma över att vi erbjuder de här samtalen och tar oss tid att lyssna och svara på de många frågor som finns om vad det innebär att jobba som yrkeslärare och vad som krävs för att bli det, säger Evelin Löfvendahl.
Snart är det dags att söka till höstens lärarutbildningar
På kampanjsajten finns det, förutom länkar till lediga tjänster på AcadeMedias egna gymnasier och vuxenutbildningar, även hänvisning till landets högskolor och universitet som erbjuder yrkeslärarprogrammet. Den 15 mars öppnar ansökan till höstens lärarutbildningar.
Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på AcadeMedia, är glad över det stora gensvaret.
–Målet var att skapa nyfikenhet, att över 300 personer skulle höra av sig och efterfråga vägledning hade vi faktiskt inte räknat med. Det visar dock att behovet av mer information är stort och jag är glad att vi lyckats nå den här gruppen med vår kampanj. Nu håller vi tummarna för att flera av dem som nåtts av vår kampanj väljer att sadla om till yrkeslärare de kommande åren, säger hon.
Nyckelord
Kontakter
Paula HammerskogKommunikationsdirektörAcadeMedia
Tel:073-334 87 50paula.hammerskog@academedia.seLänkar
AcadeMedia är ett internationellt utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och Polen. Vi finns i hela utbildningskedjan – från förskola till vuxenutbildning – och drivs av att göra skillnad för människor och samhällen.
Våra drygt 18 000 medarbetare skapar kvalitet, mångfald och utvecklingskraft inom utbildningssektorn.
Följ AcadeMedia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från AcadeMedia
AcadeMedia lanserar ny ABC-serie för att främja läslust hos förskolebarn17.1.2025 06:58:00 CET | Pressmeddelande
AcadeMedia satsar på läslust och språkutveckling och lanserar tillsammans med Sandviks och Goboken en ny utgåva av den populära ABC-serien, som riktar sig till barn i förskoleåldern i Sverige och Norge.
Nya skollokaler för Praktiska Gymnasiet Borås14.1.2025 13:30:04 CET | Pressmeddelande
Praktiska Gymnasiet satsar stort på yrkesutbildning i Borås. Nu är det klart att skolan flyttar till nya skollokaler på Bergslenagatan 45 i Knallerian under nästa läsår. I januari 2026 ska de nya skollokalerna stå klara för gymnasiets elever och lärare. Skolan kommer även att få en ny rektor där rekryteringen startar inom kort.
Praktiska i Luleå får toppbetyg av Skolinspektionen10.1.2025 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Skolinspektionens senaste kvalitetsgranskning visar att Praktiska Gymnasiet i Luleå i hög utsträckning uppfyller alla de kriterier man satt upp för skolans verksamhet. Resultatet vittnar om det fina arbete som skolans ledning, medarbetare och elever utför, varje dag. Praktiska gymnasiets ledord “Ambition, Kraft och Glöd” genomsyrar hela verksamheten och utgör grunden för skolans gemensamma arbete som visar vad som förenar och vad man vill uppnå̊ tillsammans.
NorrteljePedagogerna blir en del av Pysslingen Förskolor6.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
NorrteljePedagogerna med Nygatans Förskola och Trollebo Förskola stärker sin verksamhet genom att bli en del av Pysslingen Förskolor. Sammanslagningen innebär att förskolorna nu får ytterligare stöd och möjligheter att dela med sig och dra lärdom från över 100 andra förskolor inom Pysslingen. Övergången sker från och med den 3 december 2024.
Noblaskolan Hagaberg når högsta resultat i Best School to Work25.11.2024 07:56:18 CET | Pressmeddelande
I våras deltog Noblaskolan Hagaberg i den globala undersökningen Best School to Work, initierad av organisationen T4 Education. Undersökningen genomförs på skolor världen över och erbjuder, förutom värdefulla insikter, möjligheten till internationella jämförelser. Genom sitt fokus på god skolkultur och arbetsmiljö nådde Noblaskolan Hagaberg den högsta utmärkelsen – platinum.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum