Årets Pickup utsedd - En ”trippel” för nya Volkswagen Amarok
Pickup Award från International Van of the Year (IVotY) går till Amarok från Volkswagen Transportbilar. För tredje gången, efter vinster både 2011 och 2017, tilldelades nya Amarok ”International Pick-up Award” (IPUA) 2023. IPUA-juryn på 20 personer var imponerade av nya Amarok under testkörningarna i och runt Aten.

Det här är Amarok: På logistik- och transportmässan Solutrans 2023 i Lyon delades en speciell utmärkelse ut. IPUA, som står för ”International Pick-up Award”, delas endast ut vartannat eller vart tredje år. Och nya Amarok från Volkswagen Transporbilar har vunnit – igen! Det innebär att pickupen nu har fått denna utmärkelse för tredje gången efter vinst 2011 (för åren 2012 och 2013) och 2017 (för åren 2018 och 2019). Den här gången delar Amarok förstaplatsen med sin samarbetspartner Ford och sin Ranger-modell för 2024 och 2025.
”Även om det är ett samarbetsprojekt har Volkswagen Transportbilars designteam lyckats bibehålla företagets unika utseende och välkända köregenskaper, vilket kunderna kommer att vittna om", förklarar Jarlath Sweeney, ordförande för IVotY- och IPUA-juryn samt motorjournalist från Irland. ”I den här sjunde IPUA-tävlingen kommer den nya generationen Amarok att lägga till titlarna som vanns 2011 och återigen 2017, med den uppgraderade versionen”, fortsätter Sweeney. Därför har Amarok alltid vunnit med den senaste modellen – i den internationella IPUA-juryns första, fjärde och nu sjunde pickuptest 2023.
"Amarok är en pickup som levererar pålitliga prestanda både på och utanför vägen. Det imponerade på juryn i båda fallen. ”International Pick-up Award” för 2024 och 2025 innebär att Amarok redan har uppnått tre utmärkelser under 14 års produktion. Det här förtroendet är en hyllning till hela teamet på Volkswagen Transportbilar. Stort tack för hjälpen!", sa Karl Bernqvist vid prisutdelningen i Lyon. Karl kommer från Sverige och har en bakgrund hos bland annat Scania och idag sitter han i Volkswagen Transportbilars högsta ledning med ansvar för inköp.
Volkswagen Transportbilar tar den nya pickupen till Europa i fem modellserier som TDI-diesel med fyra motor-/växellådsvarianter. I Sverige erbjuds den i fyra modellserier och med två drivlinor. Efterfrågan på Amarok är i vissa fall högre än tillgången under uppstartsfasen av produktionen. På vissa marknader är Amarok och vissa av dess modellvarianter redan slutsålda för 2023. Nya Amarok tillverkas uteslutande på Silverton-fabriken i Sydafrika.
Fler än 25 assistanssystem, skärmar på upp till 12,3 tum, en praktisk mix av digitala och analoga reglage samt högkvalitativa material ger en premiumkänsla i nya Amarok. Tack vare en nyttolast på upp till ett ton, en maximal släpvagnsvikt på 3,5 ton och en förbättrad flakkonstruktion klarar nya Amarok alla tänkbara arbets- och fritidsuppgifter. I Europa är nya Amarok konstruerad som en fyradörrars pickup med dubbelhytt. Med 5 350 mm är nya Amarok knappt 10 centimeter längre än sin föregångare. Ett axelavstånd på 3 270 mm motsvarar en ökning med 17 centimeter. Det ger ännu mer plats i dubbelhytten.
Tekniken och den nya utrustningen med ett flertal hjälpsystem och 360-graderskamerabilder underlättar dessutom terrängkörningen avsevärt. Fordonet har nu ett vadningsdjup på 80 cm, i stället för de tidigare 50 cm. Kortare överhäng och inte minst de kraftfulla motor-/växellådskombinationerna bidrar också till detta. Det finns 2,0-liters turbodieselversioner med en effekt på 125 och 151 kW samt en 3,0-liters sexcylindrig dieselversion med 177 kW. I Sverige erbjuds den starkaste 4-cylindriga motorn (500 Nm) samt den 6-cylindriga (600Nm). Båda motorerna kommer med en 10-växlad automatväxellåda och det mest avancerade 4MOTION-fyrhjulsdriftsystemet som standard; Ökad inkopplingsbar fyrhjulsdrift (4A, 2H, 4H, 4L). Dessa toppversioner erbjuder en variabel och därmed automatisk kraftfördelning mellan fram- och bakaxeln via en lamellkoppling. Nya Amarok har därför tillräckligt med kraft för att dra stora laster eller förflytta sig framåt även i utmanande terräng. Nya Amarok kostar från 589.000 kr (exkl moms). Den överlägsna följeslagaren i vardagen är redan som grund utrustad med LED-strålkastare, dragkrok, multifunktionsratt, parkeringsvärmare, 10-tums infotainmentsystem och digitalt instrumentkluster, parkeringssensorer fram och bak, inklusive backkamerasystem och fickparkeringsassistent.
Nyckelord
Kontakter
Alexander DahlinPress- och Reklamansvarig
Volkswagen Transportbilar
Bilder








Länkar
Om Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje
08-553 865 00
http://www.volkswagen-transportbilar.se
Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.
Följ Volkswagen Transportbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar
En klassiker firar 75 år i Sverige – Birgitta tog emot den allra första folkabussen den 4 oktober 19501.10.2025 12:52:20 CEST | Pressmeddelande
På lördag, den 4 oktober, är det exakt 75 år sedan den första folkabussen kom till Sverige. En Volkswagen Typ 2 levererades då till familjen Wemmert i skånska Hyllinge – och nu har vi besökt Birgitta med folkabussens moderna efterföljare, ID. Buzz Cargo.
Klimatpremien upphör 30 september - Volkswagen Transportbilar vill öka antalet elektriska lätta lastbilar och adderar en matchande rabatt.2.9.2025 12:48:05 CEST | Pressmeddelande
September är sista månaden som företag, kommuner och organisationer kan köpa en elektrisk lätt lastbil och ansöka om en klimatpremie på upp till 40 000 kr. För att ytterligare uppmuntra företag att gå över till elektriska transportbilar, matchar Volkswagen Transportbilar klimatpremien genom att addera en rabatt på 40 000 kr på både ID. Buzz Cargo och e-Transporter under september månad.
Världsrekordförsök med elbil - Volkswagen ID. Buzz jorden runt genom 75 länder17.7.2025 14:07:08 CEST | Pressmeddelande
Rainer Zielow har inlett sitt åtta månader långa projekt: Att ta sig runt jorden i en elbil och besöka flest länder under en och samma resa. Bilen Rainer använder för sitt världsrekordförsök är en ID. Buzz från Volkswagen Transportbilar.
Volkswagen Transportbilar introducerar AirConsole med onlinespel till sitt infotainmentsystem15.7.2025 12:25:24 CEST | Pressmeddelande
AirConsole In-Car App1 är nu tillgänglig för de senaste versionerna av ID. Buzz2, Caddy2, Multivan2, California2 och Crafter2. Det finns redan 15 spel att välja mellan, bland annat PAC-MAN™ Championship Edition. Volkswagen Transportbilar samarbetar med N-Dream för att erbjuda onlinespel med AirConsole.
Den nya drivlinan eHybrid 4MOTION gör Multivan och California till fyrhjulsdrivna elbilar i vardagen30.6.2025 14:07:15 CEST | Pressmeddelande
eHybrid 4MOTION är ett mycket innovativt drivsystem som möjliggör helt elektrisk och fyrhjuldriven körning upp till 95 km. Med ett nytt 19,7 kWh-batteri och snabbladdningsfunktion blir de ikoniska VW-modellerna i praktiken elbilar i vardagen. Förutom både en bensin- och elmotor på framaxeln, finns en elektrisk bakaxel som gör Multivan och California fyrhjulsdrivna. Här förklarar vi drivsystemet i detalj.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum