Årets Pickup utsedd - En ”trippel” för nya Volkswagen Amarok

Pickup Award från International Van of the Year (IVotY) går till Amarok från Volkswagen Transportbilar. För tredje gången, efter vinster både 2011 och 2017, tilldelades nya Amarok  ”International Pick-up Award” (IPUA) 2023. IPUA-juryn på 20 personer var imponerade av nya Amarok under testkörningarna i och runt Aten.

Pickup-of-the-year Amarok - Karl Bernquist tar emot priset som utdelas för tredje gången till modellen.

Det här är Amarok: På logistik- och transportmässan Solutrans 2023 i Lyon delades en speciell utmärkelse ut. IPUA, som står för ”International Pick-up Award”, delas endast ut vartannat eller vart tredje år. Och nya Amarok från Volkswagen Transporbilar har vunnit – igen! Det innebär att pickupen nu har fått denna utmärkelse för tredje gången efter vinst 2011 (för åren 2012 och 2013) och 2017 (för åren 2018 och 2019). Den här gången delar Amarok förstaplatsen med sin samarbetspartner Ford och sin Ranger-modell för 2024 och 2025.

”Även om det är ett samarbetsprojekt har Volkswagen Transportbilars designteam lyckats bibehålla företagets unika utseende och välkända köregenskaper, vilket kunderna kommer att vittna om", förklarar Jarlath Sweeney, ordförande för IVotY- och IPUA-juryn samt motorjournalist från Irland. ”I den här sjunde IPUA-tävlingen kommer den nya generationen Amarok att lägga till titlarna som vanns 2011 och återigen 2017, med den uppgraderade versionen”, fortsätter Sweeney. Därför har Amarok alltid vunnit med den senaste modellen – i den internationella IPUA-juryns första, fjärde och nu sjunde pickuptest 2023.

"Amarok är en pickup som levererar pålitliga prestanda både på och utanför vägen. Det imponerade på juryn i båda fallen. ”International Pick-up Award” för 2024 och 2025 innebär att Amarok redan har uppnått tre utmärkelser under 14 års produktion. Det här förtroendet är en hyllning till hela teamet på Volkswagen Transportbilar. Stort tack för hjälpen!", sa Karl Bernqvist vid prisutdelningen i Lyon. Karl kommer från Sverige och har en bakgrund hos bland annat Scania och idag sitter han i Volkswagen Transportbilars högsta ledning med ansvar för inköp.

Volkswagen Transportbilar tar den nya pickupen till Europa i fem modellserier som TDI-diesel med fyra motor-/växellådsvarianter. I Sverige erbjuds den i fyra modellserier och med två drivlinor. Efterfrågan på Amarok är i vissa fall högre än tillgången under uppstartsfasen av produktionen. På vissa marknader är Amarok och vissa av dess modellvarianter redan slutsålda för 2023. Nya Amarok tillverkas uteslutande på Silverton-fabriken i Sydafrika.

Fler än 25 assistanssystem, skärmar på upp till 12,3 tum, en praktisk mix av digitala och analoga reglage samt högkvalitativa material ger en premiumkänsla i nya Amarok. Tack vare en nyttolast på upp till ett ton, en maximal släpvagnsvikt på 3,5 ton och en förbättrad flakkonstruktion klarar nya Amarok alla tänkbara arbets- och fritidsuppgifter. I Europa är nya Amarok konstruerad som en fyradörrars pickup med dubbelhytt. Med 5 350 mm är nya Amarok knappt 10 centimeter längre än sin föregångare. Ett axelavstånd på 3 270 mm motsvarar en ökning med 17 centimeter. Det ger ännu mer plats i dubbelhytten.

Tekniken och den nya utrustningen med ett flertal hjälpsystem och 360-graderskamerabilder underlättar dessutom terrängkörningen avsevärt. Fordonet har nu ett vadningsdjup på 80 cm, i stället för de tidigare 50 cm. Kortare överhäng och inte minst de kraftfulla motor-/växellådskombinationerna bidrar också till detta. Det finns 2,0-liters turbodieselversioner med en effekt på 125 och 151 kW samt en 3,0-liters sexcylindrig dieselversion med 177 kW. I Sverige erbjuds den starkaste 4-cylindriga motorn (500 Nm) samt den 6-cylindriga (600Nm). Båda motorerna kommer med en 10-växlad automatväxellåda och det mest avancerade 4MOTION-fyrhjulsdriftsystemet som standard; Ökad inkopplingsbar fyrhjulsdrift (4A, 2H, 4H, 4L). Dessa toppversioner erbjuder en variabel och därmed automatisk kraftfördelning mellan fram- och bakaxeln via en lamellkoppling. Nya Amarok har därför tillräckligt med kraft för att dra stora laster eller förflytta sig framåt även i utmanande terräng. Nya Amarok kostar från 589.000 kr (exkl moms). Den överlägsna följeslagaren i vardagen är redan som grund utrustad med LED-strålkastare, dragkrok, multifunktionsratt, parkeringsvärmare, 10-tums infotainmentsystem och digitalt instrumentkluster, parkeringssensorer fram och bak, inklusive backkamerasystem och fickparkeringsassistent.

Pokalen som tildelats Amarok
Amarok utses till årets pickup 2024 (och 2025)
Amarok vid prisutdelningen i Lyon, Frankrike
Karl Bernquist (VWCV) tar emot priset från juryordförande Jarlath Sweeney
Amarok har tilldelat priset Årets pickup 2011, 2017 och nu 2024
Presskörning i Sydafrika i december 2022
I Sverige startar priserna från 589.900 kr (exkl moms)

Om Volkswagen Transportbilar

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.