Lidl Sverige bjuder hundratals barn på VM-handboll

Nu drar VM i handboll för damer igång i Göteborg. Scandinavium kommer att vara fullt till bredden med handbollsfans, men det finns några som har laddat lite extra. Lidl Sverige fördjupar sin sponsring till Svenska Handbollslandslaget och går nu in som initiativtagare till ”Lilla VM” där över 100 barn får möjlighet att vara landslagsstjärnor för en dag.

Under hösten har utvalda föreningar och skolor i Göteborg engagerats i det som kallas “Lilla VM”, som bland annat handlar om att ge barn en chans att få röra på sig och vara en del av ett sammanhang genom handbollen. Projektet har initierats av Lidl Sverige och drivs av initiativet Hand the Ball som är en ordinarie del av Svenska Handbollförbundets verksamhet och som syftar till att agera plattform till en positiv fritid och att få barn och ungdomar i rörelse. Målet är att uppmuntra barn och ungdomar till fysisk aktivitet och samarbete för att förebygga ohälsa.

-Detta är ett fantastiskt handbollsår eftersom vi har mästerskap på både herr- och damsidan. I samband med det vet vi att det skapas mycket intresse och genom Hand the Ball kan vi fånga upp de allra yngsta som får sin första kontakt med handbollen, som förhoppningsvis kan locka in dem i någon av våra föreningar runt om i landet, säger Krister Bergström, vd för Handbolls-VM 2023.

Under hösten har utvalda skolor och föreningar i Angered och Bergsjön fått besök av landslagsspelare som engagerat sig på sin fritid för att skapa extra flärd till projektet. En av ambassadörerna är Olivia Mellegård, kantspelare i handbollslandslaget.

-När jag pratar med lagkamrater om hur de började med handboll var det ofta efter att någon förening gjort besök i skolan. Initiativ som Hand the Ball tror jag verkligen ger effekt, säger Olivia som ser fram emot att de barn som hon har mött på skolor ska komma till Scandinavium under VM.

Även Ljubomir Vranjes, en av Sveriges bästa och mest meriterade handbollsspelare någonsin, är ambassadör för Lilla VM och kommer att medverka i Scandinavium den 2 december.

-Jag kom till Sverige som fyraåring, till Kortedala, och det var en tuff uppväxt där idrotten räddade mig från ett annat liv som hade kunnat bli destruktivt. Jag har idrotten att tacka för mycket och jag älskar att ge tillbaka, särskilt till barn som ska inspireras att starta med en idrott, exempelvis handboll, säger Ljubomir Vranjes.

Projektet “Lilla VM” är initierat av Lidl Sverige och går ut på att barn från Hand the Ball-verksamheten bjuds in till en heldag i Scandinavium där de får vara landslagsstjärnor för en dag. Det kommer att finnas olika stationer i arenan där barnen får testa hur det är att bli intervjuade, hur det är att spela handboll i en stor arena, vad man pratar om i omklädningsrummet innan en match och vad man ska tänka på när det gäller mat för att kunna prestera på topp. Projektet mynnar ut i att barnen tillsammans med sina föräldrar ska få se Sveriges VM-match mot Senegal den 3:e december.

-Vi har engagerat oss i detta för att vi brinner för barns hälsa och välbefinnande. Fysisk, social och mental hälsa är något som idrotten verkligen främjar på ett fint sätt, särskilt lagidrott. Att barn ska få chans att komma in i idrottsvärlden känner vi är jätteviktigt. Vi är väldigt stolta över det här samarbetet med handbollen som främjar alla de här delarna på ett så bra sätt. Vi ser fram emot en dag full av rörelse, säger Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef, Lidl Sverige.

Lidl Sverige har varit sponsor till Svenska Handbollförbundet sedan 2019 och är Fresh Food Partner till de Svenska Handbollslandslagen. Livsmedelkedjan bidrar bland annat med färsk frukt och dryck till omklädningsrummen under matcherna – för att ge lagen bästa möjliga förutsättningar till nya blågula stordåd. Lidl Sveriges mål är att stödja ett aktivt liv för barn och ungdomar inom svensk idrott. Genom att fördjupa sponsringen främjar Lidl Sverige initiativ som Hand the Ball för att tidigt få in barn och ungdomar in i svenskt föreningsliv.

Vid övriga frågor (kundtjänst)

Tel:020-190 80 70

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.