Vardagen fångad i blixtbelysning

Uppsala, Nov. 28, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- För att se det här innehållet från cdn.filestackcontent.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Lars Tunbjörk 2 dec - 28 jan 2024 Bror Hjorths Hus, Uppsala

Lars Tunbjörks fotografier visas i Bror Hjorths Hus

Årets sista utställning i Bror Hjorths Hus visar verk ut tre serier av den svenska fotografen Lars Tunbjörk (1956–2015). Den invigs lördag 2 december och pågår till 28 januari 2024.

Pressvisning: lämpligast torsdag 30 november kl 10-14 (se mer nedan)

Lars Tunbjörk skapade en helt egen fotografisk stil. Den genomsyrade alla hans bilder, oavsett om det rörde sig om foton av hemstaden Borås, det svenska landskapet och dess olika årstider, kontorsmiljöer eller modeller i Paris. Med en säregen blick, tålamod och passion dokumenterade han vardagen i skarp blixtbelysning.

Lars Tunbjörks började som pressfotograf och 1982 fick han utmärkelsen Årets fotograf. Det stora genombrottet kom drygt tio år senare med fotoboken Landet utom sig – en både roande och oroande dokumentation av svensk vardag runt decennieskiftet 1990. Ett urval av dessa fotografier visas i utställningen. I serierna Home, från slutet av 1990-talet och början av 2000-talet, och den senare Vinter, fortsatte Tunbjörk sitt utforskande av miljöer bortom det storslagna.

Lars Tunbjörks bilder rör sig över ett brett känslospektrum från det glada till det sorgsna, det livfulla till det melankoliska. Genom hans lins och med en osvikliga känslan för färg, form och komposition suddas gränserna mellan vackert och fult ut. Tunbjörk har i sina bilder sammanfört sin subjektiva blick med en objektiv samhällsskildring många kan känna igen sig i. Hans bilder är dokumentära och samtidigt berättande, med stor känsla för sitt motiv och avgränsning.

Utställningen produceras i samarbete med Lars Tunbjörks stiftelse.

PRESSVISNING:

Du är välkommen att få en förhandsvisning av utställningen tors 30 nov kl 10-14.

Avtala tid med: Tomas Järliden,  utställningskommissarie, 018-567034 eller tomas@brorhjorthshus.se

PRESSBILDER:

Pressmaterial hittar du på press.brorhjorthshus.se

Frågor eller önskemål? Kontakta mattias@brorhjorthshus.se

INVIGNING:

Lördag 2 december kl 14.00

Bror Hjorths Hus personal samtalar med Maud Nycander, Lars Tunbjörks fru, dokumentärfilmare.

FÖREDRAG:

Onsdag 17 jan kl 19.00

Ewa Stackelberg, fotograf och medarbetare i Lars Tunbjörks stiftelse, berättar om Lars Tunbjörk och hans bilder.

VISNINGAR:

Söndagar kl 13.00

Kortare introduktion tors-fre kl 14.00

samt extra visningar under julöppet.

ÖPPET:

torsdag–söndag kl 12–16

Jul: 26–30/12 & 1–7/1 kl 12–16

(stängt 23–25/12 & 31/12)

About Press - Bror Hjorts Hus

Bror Hjorths Hus är ett konstnärsmuseum i Uppsala inrymt i Bror Hjorths tidigare bostad och ateljé. Förutom Bror Hjorths konst, visas utställningar med andra konstnärer i en tillbyggd konsthall. Museet har också en museibutik och kafédel. Oavsett om du kommer för att se Bror Hjorths konst, någon av de tillfälliga utställningarna i konsthallen, delta i konstskola eller lyssna på ett föredrag eller konsert hoppas vi att du lämnar huset med en känsla av att du upplevt något utöver det vanliga. Bror Hjorth (1894-1968) räknas som en av de stora modernisterna i svensk konst, lika mycket målare som skulptör och dessutom en skicklig tecknare. Hans konst är en hyllning till kärleken, musiken och livet. Med sina många målningar, skulpturer, reliefer och teckningar ger museet en unik bild av ett spännande och rikt konstnärskap.

Marknadsförare/Intendent
Mattias Enström

mattias@brorhjorthshus.se
018-567032

Museichef
Tomas Järliden

tomas@brorhjorthshus.se
018-567034
018-567030

För att se det här innehållet från ml.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Magnus Nicolin föreslås som ny styrelseordförande i Hexatronic Group28.2.2024 21:15:00 CET | Pressmeddelande

Pressmeddelande 28 februari, 2024 Göteborg Sverige Magnus Nicolin föreslås som ny styrelseordförande i Hexatronic Group Valberedningen i Hexatronic Group AB (publ) har informerat bolaget att de har för avsikt att föreslå att Magnus Nicolin ska väljas till ny styrelseordförande vid årsstämman den 7 maj 2024. Anders Persson har informerat valberedningen, att förutsatt att valberedningen hittar en ny kandidat till posten som styrelseordförande, ställer han sin plats till förfogande. Valberedningen har nu meddelat att Magnus Nicolin står till förfogande som ny styrelseordförande och att Anders Persson har meddelat att han därmed inte är tillgänglig för omval vid årsstämman. Valberedningen avser därför att föreslå Magnus Nicolin som ny styrelseordförande för Hexatronic. Anders Persson kommer att fortsätta att leda styrelsens arbete fram till och med årsstämman. Magnus Nicolin har omfattande internationell erfarenhet och är idag styrelseordförande i Munters Group AB (publ) samt styrelseledam

Draper vill förbättra ECMO-behandling med CHS™-coatad produkt27.2.2024 10:03:47 CET | Pressmeddelande

Draper (The Charles Stark Draper Laboratory Inc.) meddelar att man ingått i partnerskap med US Department of Health and Human Services för att utveckla en innovativ produkt för behandling av akut andnödssyndrom (Acute Respiratory Distress Syndrome - ARDS) vilket drabbar mer än 200 000 amerikaner varje år. Produkten under utveckling är CHS™-coatad. ASRD orsakas vanligen av infektion/lunginflammation, toxisk exponering eller trauma och är en livshotande diagnos där patientens normala lungfunktion nedsatts så pass att syresättning utan assistans omöjliggörs. Behandlingsrekommendationer innefattar oftast någon form av mekanisk ventilation, företrädesvis ECMO (extracorporeal membrane oxygenation). Trots adekvat behandling är sannolikheten att överleva reducerad till 60-75% ECMO syresätter blodet utanför kroppen via ett membran. Nuvarande teknik med hollow-fiber-membran fungerar väl för att syresätta blodet, men ger allvarliga problem med blodklottning, blödning och inflammationspåslag. Blan