Fulaste parkeringsplatsen i Sverige korad
Naturskyddsföreningens tävling om Sveriges fulaste parkeringsplats är avgjord. Första plats intas av Eskilstuna och den öde parkeringsplatsen i Årby, en klassisk överdimensionerad 1960-talsparkering. På andra plats hamnar Göteborg med en stor, öppen parkering mitt i stan alldeles vid älvstranden. Falkenberg kom på tredje plats med en typisk torgparkering i den centrala staden. Syftet med tävlingen är att visa vilka stora ytor bilarna tar i våra städer.
– Vi vill prata om bilen och det beroende vi byggt fast oss i. Med tävlingen om Sveriges fulaste parkeringsplats vill vi uppmärksamma att många platser borde vara till för människor i stället för bilar. Det är dags att börja prata om de stora fördelar som finns med ett minskat bilberoende, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.
I tävlingen om Sveriges fulaste parkeringsplats hamnade Eskilstuna på första plats med en parkeringsplats i bostadsområdet Årby, som byggdes i samband med miljonprogrammet under 1960-talet. När miljonprogrammen byggdes var bilen i centrum, och för varje lägenhet byggdes också en parkeringsplats. Så många bilar blev det aldrig, och idag är dessa platser ofta stora, ödsliga och ogästvänliga asfalterade ytor. Parkeringen är en klassisk miljonprogramsparkering och ett exempel bland många runt om i Sverige som kan omvandlas till miljöer som ökar trivseln för de boende.
På andra plats hamnade Göteborg med en parkeringsplats alldeles vid älven. I stället för att människor ska kunna ströva längs vattnet, eller att platsen används till bostäder eller grönytor, breder sig en stor asfalterad parkeringsplats ut i de centrala delarna av staden. Dessutom finns parkeringsplatsen i ett område med stora möjligheter till kollektiva transportslag.
Falkenberg kom på tredje plats med en typisk torgparkering i en mellanstor svensk stad. På det som en gång var ett centralt torg finns idag en stor parkeringsplats.
– Sedan 1950-talet har bilen bokstavligen invaderat våra städer och vi svenskar har stadsplanerats in i ett djupt bilberoende. Parkeringsplatserna är en del av detta och idag finns det fler parkeringsplatser än människor i Sverige och mer parkeringsyta än bostadsyta. Vi behöver bryta vårt bilberoende och det går att göra med medvetna insatser, säger Beatrice Rindevall.
I tävlingen Sveriges fulaste parkeringsplats valde en jury ut tio finalister ur de bidrag som skickats in av allmänheten, och vinnarna utsågs genom en öppen omröstning. Den som skickat in det vinnande bidraget vinner en cykel, och kommunen får ett diplom.
Här är hela listan på finalisterna:
1. Eskilstuna, Årby
En parkeringsplats som byggdes i samband med miljonprogrammet under 1960-talet. När miljonprogrammen byggdes var bilen i centrum, och för varje lägenhet byggdes också en parkeringsplats. I dag är dessa platser ofta stora, ödsliga och ogästvänliga asfalterade ytor. Parkeringen är en klassisk miljonprogramsparkering och ett exempel bland många runt om i Sverige som kan omvandlas till miljöer som ökar trivseln för de boende.
2. Göteborg, Skeppsbron
I stället för att människor ska kunna ströva längs vattnet eller att platsen används till bostäder eller grönytor breder sig en stor parkeringsplats ut sin asfalt i de centrala delarna av staden.
3. Falkenberg, Stortorget
Typisk torgparkering i en mellanstor svensk stad. På det som en gång var ett centralt torg finns idag en stor parkeringsplats.
4. Uppsala, Fyristorg
Det som skulle kunna vara en levande torgmiljö överlåts i stället till bilförvaring som bidrar till att göra det osäkert att gå eller cykla i centrum.
5. Sundsvall, Birsta City
Vanligt externt handelsområde som med sin lokalisering bygger in bilberoende i staden.
6. Karlskrona, Handelshamnens parkering
Attraktiv central mark precis vid vattnet, som används till bilförvaring i stället för att potentialen nyttjas till sådant som skapar välbefinnande.
7. Umeå, Skeppsbron
Den vackra platsen vid älven skulle kunna användas till en plats för möten, men används i stället för asfalterad bilförvaring.
8. Malmö, Davidshallstorg
Det som skulle kunna vara en levande attraktiv stadsmiljö domineras av ytkrävande bilförvaring.
9. Örebro, Peppargatan
Det som skulle kunna vara en attraktiv utemiljö för lek och samvaro i boendemiljön asfalteras i stället och överlåts till privat bilförvaring.
10. Stockholm, Årstaskolan och Värmdö Gymnasium
Det som skulle kunna vara en yta för barns och ungdomars umgänge och fysiska rörelse är i stället stadens skolfastighetsbolags bilparkering för vuxna.
Bilder
Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation och en folkrörelse som sedan 1909 står upp för naturen.
Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.
Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.
Följ Naturskyddsföreningen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Naturskyddsföreningen
Kommentar på skogsutredningen19.12.2024 16:21:15 CET | Pressmeddelande
Naturskyddsföreningen ser att delbetänkandet av 2024 års skogspolitiska utredning kan leda till ökade konflikter i skogen. Om utredarens förslag blir verklighet kan situationen i skogen bli ännu mer ohållbar för den biologiska mångfalden.
Tio tips för en hållbar jul19.12.2024 11:10:16 CET | Pressmeddelande
Julen har tendens att bli en stor miljöbov. Men det finns sätt att undvika de stora koldioxidutsläpp som konsumtionen av mat, resor, belysning och klappar orsakar. Här är Naturskyddsföreningen guide till ett julfirande som skonar klimat och miljö.
Dåligt förslag om minskat strandskydd10.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Naturskyddsföreningen avvisar regeringens förslag att ta bort strandskyddet vid små sjöar och smala vattendrag i remissvaret till promemorian ”Strandskyddet vid små sjöar och smala vattendrag”, som lämnas in idag. Om förslaget genomförs försvinner naturskydd för så mycket som 5–10 procent av Sveriges yta.
Ny analys: Regeringens kärnkraftsplan resulterar i över 200 miljoner ton högre koldioxidutsläpp3.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag släpper Naturskyddsföreningen en ny analys om hur utsläppen av växthusgaser påverkas av regeringens färdplan för ny kärnkraft. Analysen visar att fokuset på ny kärnkraft fördröjer klimatomställningen. Det kan resultera i att utsläppen av koldioxid blir cirka 220 miljoner ton högre jämfört med en fortsatt utbyggnad av förnybar el, vilket motsvarar över fem gånger de territoriella utsläppen i Sverige 2023. Nu kräver Naturskyddsföreningen att regeringen ska utreda konsekvenserna av färdplanen för kärnkraft innan den sjösätter subventionerade mångmiljardlån och andra styrmedel för att bygga ut kraftslaget.
Nytt förslag på kraftfull naturpolitik28.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu finns det ett förslag på naturpolitiskt ramverk för regering och riksdag att ta vidare – med både naturpolitiskt mål och en egen naturlag. Det är Naturskyddsföreningen och WWF som gemensamt arbetat fram ett förslag till en samlad och kraftfull naturpolitik för Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum