Stort bakslag för offer i Lundinrättegången

De målsägande som ingår i Lundinrättegången förlorar nu möjligheten att få skadeståndsfrågan prövad inom ramen för brottmålsrättegången. Beslutet från Stockholms tingsrätt gör det avsevärt mycket svårare, i praktiken nästan omöjligt, för offren att få upprättelse och blottlägger de systematiska hinder som de som fallit offer för folkrättsbrott ställs inför i sin kamp för rättvisa. Det menar människorättsorganisationen Civil Rights Defenders som från start följt den historiska Lundinrättegången där två tidigare företrädare för det svenska oljebolaget Lundin Oil, numera Orrön Energy, står åtalade för medhjälp till grovt folkrättsbrott.

– Att separera målsägandenas skadeståndsanspråk gör det avsevärt mycket svårare för de som drabbats av dessa misstänkta folkrättsbrott att få upprättelse. I praktiken blir det nästan omöjligt eftersom de sydsudanesiska målsägandena nu riskerar att behöva betala för Ian Lundins och Alexandre Schneiters rättegångskostnader som kan komma att uppgå till mycket stora belopp, säger Ebony Wade, jurist på Civil Rights Defenders.

Lundinrättegången är Sveriges största rättegång genom tiderna. Efter 10 år av förundersökning åtalades Ian Ludin och Alexandre Schneiter för medhjälp till grovt folkrättsbrott i nuvarande Sydsudan. Cirka 270 förhör har hållits, cirka 150 personer har blivit hörda och förundersökningsprotokollet omfattar cirka 80 000 sidor. I rättegången finns 32 målsäganden, men i förra veckan meddelade Stockholms tingsrätt att 27 av dessa inte längre har möjlighet att få skadeståndsfrågan prövad inom ramen för brottmålsrättegången.(Läs vår analys av beslutet via länken.)

Beslutet innebär att frågan om ersättning till brottsoffren kommer prövas som 27 separata tvistemål, med följden att brottsoffren måste betala Ian Lundin och Alexandre Schneiters rättegångskostnader om de förlorar målet.

En halv miljon kronor var enligt försvaret

Dessutom måste nu offren ställa en så kallad säkerhet, att likna vid en deposition, för de beräknade rättegångskostnaderna i både tingsrätt och hovrätt för att över huvud taget få målet prövat. Enligt svensk lag gäller detta krav för de personer som inte har ett europeiskt medborgarskap. Försvaret hävdar att den kostnaden kommer uppgå till en halv miljon svenska kronor per tvistemål.

– Den som faller offer för folkrättsbrott har generellt sett idag små möjligheter till upprättelse. Att offren i Lundinrättegången ska behöva lägga ut en halv miljon kronor var för att över huvud taget få sin sak prövad i rätten begränsar allvarligt deras rätt till en rättvis rättegång. Man kan fråga sig om det är rimligt att utländska brottsoffer ska tvingas ställa hundratusentals kronor i säkerhet bara för att så sin sak prövad? säger Ebony Wade.

En vinst för försvaret som imorgon intar rätten

Imorgon går Lundinrättegången in i en ny fas. Då är det dags för Ian Lundin och försvaret att i rättssalen bemöta den bevisning åklagaren lagt fram. Bevisningen i fallet rör elva tillfällen då åklagaren menar att de två företagsledarna Ian Lundin och Alexandre Schneiter gjort sig skyldiga till medhjälp till grovt folkrättsbrott. Försvaret har från start konsekvent nekat till brott.

Kontakta oss

Våra experter på folkrättsbrott kan kommentera hur offer i Lundinrättegången påverkas av att tingsrätten avskiljer skadeståndsanspråket, men också vilken bevisning åklagarna presenterat och hur fallet har utvecklat sig i rättssalen. Kontakta oss på 076 576 27 62 eller via e-post: press@crd.org.

Vill du komma på eventet: Lundin Oil and the Path to Justice ?

Den 8 december anordnar Civil Rights Defenders, Global Idé, PAX och Swedwatch ett seminarium om hur de som drabbas av internationella människorättskränkningar kan få upprättelse. Deltar gör såväl vittnen och människorättsaktivister från Sydsudan som forskare och erfarna jurister. Med utgångspunkt i Lundinrättegången undersöker vi vilka möjligheter som idag existerar för att få upprättelse för folkrättsbrott och vilka åtgärder som behövs för att de drabbade ska kunna utöva denna rättighet. Anmäl dig till eventet här.

Länkar

Läs om vilka länder och regioner vi bevakar här.

Läs om vårt uppdrag och våra arbetsmetoder här.

Iransk medborgare döms för folkrättsbrott och mord – Civil Rights Defenders kommenterar19.12.2023 17:04:55 CET | Pressmeddelande

En iransk medborgare dömdes idag i Svea hovrätt för folkrättsbrott och 24 fall av mord för sin inblandning i massavrättningar av politiska fångar Gohardasht-fängelset i Iran 1988. Domen är historisk och en seger för brottsoffer och de många människor som påverkats av övergreppen. Civil Rights Defenders har bevakat rättegången på plats i rättssalen i över två års tid, först i tingsrätten och nu i hovrätten. – Det är en viktig dom som har stor betydelse för att kunna ställa förövare till svars. Det rör sig om oerhört allvarliga brott som ingen tidigare hållits ansvarig för. Domen från Svea hovrätt ger brottsoffer och de många som drabbats någon form av rättvisa och upprättelse, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.

Risk för diskriminering och godtyckliga polisingripanden – kritik mot förslag om visitationszoner15.12.2023 13:02:09 CET | Pressmeddelande

Utökade befogenheter för polisen att kroppsvisitera och genomsöka fordon utan brottsmisstanke ökar risken för kränkningar av den personliga integriteten och diskriminerande etnisk profilering. Det menar Civil Rights Defenders och pekar samtidigt på regeringens skyldighet att garantera rättssäkerheten och likabehandling. Igår överlämnades utredningen om visitationszoner till regeringen och nu riktas kritik mot flera av förslagen. – Förslagen i utredningen stillar inte vår oro för att visitationszoner kommer att vara integritetskränkande och leda till diskriminering. Vi vet att polisen använder sig av diskriminerande kontroller, och förslaget om visitationszoner bör inte genomföras innan vi har en diskrimineringslag på plats som också omfattar diskriminerande åtgärder av polis, säger Aida Samani, senior jurist på Civil Rights Defenders.

Förlust i Arbetsdomstolen: Kvinna nekad arbete på grund av slöja – plagget anses provocera13.12.2023 13:50:01 CET | Pressmeddelande

I dag kom domen i fallet där Civil Rights Defenders stämt en arbetsgivare för att ha nekat en muslimsk kvinna arbete på grund av att hon bar slöja. Arbetsdomstolen gav arbetsgivaren rätt. – Vi är besvikna över domen. Policyer som förbjuder slöja är problematiska ut ett diskriminerings- och religionsperspektiv. Det drabbar muslimska kvinnor oproportionerligt och nekar dem möjligheter på arbetsmarknaden på ett sätt som vi menar står i strid med lagstiftningen, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.

Ny rapport: Ett år med Tidöavtalet – “Det är helheten som oroar”12.12.2023 06:58:00 CET | Pressmeddelande

I dag släpper Civil Rights Defenders en rapport som granskar den utveckling som skett under ett år med Tidöavtalet utifrån ett demokrati- och rättighetsperspektiv. Rapporten släpps samtidigt som Tidöparterna presenterar Tidöavtalet 1.1. – Sveriges demokrati står än så länge stark, men i granskningen ser vi en utveckling som oroar. Ett stort antal förslag och beslut som presenterats det senaste året inskränker eller strider mot våra grundläggande fri- och rättigheter. Detta är en utveckling som riskerar att försvaga Sveriges demokrati, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.