10 miljoner till folkhögskolorna i Västra Götalandsregionen

RödGrön Ledning skjuter till 10 miljoner till folkhögskolorna i Västra Götalandsregionen för att säkra regionens kompetensförsörjning och minska utanförskapet.

SD-regeringens neddragning på folkhögskolor i statsbudgeten slår hårt mot Västra Götalandsregionens arbete för fullföljda studier och ökad sysselsättning. Det får även påverkan på folkbildningen och kulturens utbildningar. Rödgrön Ledning säkerställer därför att regionens folkhögskolor kan arbeta vidare med kompetensförsörjning och minskat utanförskap genom ett tillskott på 10 miljoner.

Undersköterskor och busschaufförer är bristyrken i hela landet, och utanförskapet är en ständig utmaning. Folkhögskolorna är en viktig del för att utbildningsinfrastrukturen, som bidrar till att stärka upp den kompetens som redan idag saknas. Västra Götalandsregionen är huvudman för sex stycken folkhögskolor, lokaliserade över hela regionen. Samtliga skolor erbjuder allmän kurs, där elever som av olika anledningar saknar fullständig grundskole- eller gymnasieutbildning kan läsa in sina betyg, vilket leder till minskat utanförskap och att fler kan leva på egen försörjning.

Vi behöver undersköterskor som bemannar vården och vi behöver se till att regionen tar sin del av ansvaret med att minska utanförskap och öka sysselsättningen. Nu säkerställer vi att den kompetensutvecklingen kan fortsätta, säger Louise Åsenfors (S), vice ordförande miljö- och regionalutvecklingsnämnden.

Mats Pilhem (V) är ordförande för Styrelsen för folkhögskolorna och välkomnar beskedet:

Det är riktigt illa att vår SD-ledda regering visar ett sådant förakt för kunskap att man skär ner på folkbildningen. Västra Götalandsregionens rödgröna ledning ser allvaret i situationen och satsar för att regionens sex folkhögskolor även i framtiden ska kunna erbjuda bra och varierade utbildningar.

Satsningen beslutades under tisdagens regionfullmäktige och är en del av Rödgrön Lednings tilläggsbudget.