Didner & Gerge Fonder AB

Topprankat team startar global hållbarhetsfond

Idag startar Didner & Gerge den globala hållbarhetsfonden Resilient World Small Cap, i regi av de erfarna förvaltarna Jessica Eskilsson Frank och Linn Hansson.

Alla innehav i Resilient World Small Cap har en positiv påverkan och bidrar till att lösa hållbarhetsutmaningar. Dessutom kommer förvaltarna Linn Hansson och Jessica Frank engagera sig i bolagen för att påverka dem att att bli ännu bättre i vissa frågor. Foto: Birgit Walsh

Resilient World Small Cap innehåller noggrant utvalda småbolag från hela världen. Det är en tydligt aktivt förvaltad fond med ca 30 innehav. Fonden är Svanenmärkt, vilket innebär att den tar hänsyn till såväl Didner & Gerges egna som Svanens krav för hur en fond förvaltas hållbart.

– Vi är otroligt glada och stolta över att lansera den här fonden som innehåller små bolag från hela världen som kan göra skillnad på riktigt. Det är ett strategiskt och välkommet komplement till vårt fondutbud, säger Helena Hillström, VD för Didner & Gerge.

Per Sandell, affärsområdeschef på Miljömärkning Sverige, kommenterar:

- Med en investeringsprocess starkt knuten till FN:s globala hållarbetsmål, en gedigen bolagsanalys och robusta processer har det varit intressant att följa fondens framväxt mot Svanenmärkning. Samtidigt påminner en fond med namnet Resilient World spararna om vikten och nödvändigheten att ställa om till en mer hållbar värld. Genom att Didner & Gerge klarat Svanens kontroll så kan förvaltarna Linn och Jessica visa att Resilient World lever upp till högt ställda hållbarhetskrav.

Stark historik
Förvaltarna bakom den nya fonden har lång erfarenhet av globala aktier och en historik av stark avkastning till en lägre risk jämfört med marknaden. Det senare förklarar de med att de letar efter stabila bolag med starka kassaflöden och som inte har för hög skuldsättning. De ställer dessutom krav på att alla innehav över tid ska vara tydligt lönsamma.

Idag förvaltar teamet Didner & Gerges amerikanska småbolagsfond, US Small and Microcap, som slagit jämförelseindex både sedan starten, över de senaste fem åren och hittills i år.* Fonden är högt rankad och har 4/5 stjärnor och 5/5 hållbarhetsglober.**

Jessica och Linn väljer in bolag som är marknadsledande inom sitt område och inte sällan leds eller ägs av sina grundare. Detta är även fallet i Resilient World Small Cap.  Här letar förvaltarna specifikt efter bolag som är anpassningsbara och befinner sig i områden med strukturell tillväxt.

Fokus på resilienta affärsmodeller
Förutom att bolagen ska ha en anpassningsbar och långsiktigt uthållig affärsmodell, kommer de vara kopplade till tre övergripande investeringsområden: miljöutmaningar, skapandet av mer motståndskraftiga samhällen och hälsa och ökat välbefinnande.

– Det här är en fond vi själva tagit initiativ till och en produkt vi saknat, som vi själva vill spara i. Vi är entusiastiska och när vi la fram idén för ledningen fick vi ett väldigt positivt gensvar, säger Jessica och Linn.

OM RESILIENT WORLD SMALL CAP

• Investerar i globala småbolag där minst 50 procent av försäljningen bidrar till att förverkliga ett eller flera av FN:s globala mål.
  • SFDR: Artikel 9
  • En Svanenmärkt fond
  • Index: MSCI ACWI SMID NR
  • Förvaltas av portföljförvaltare med lång och beprövad erfarenhet av globala aktier, Jessica Eskilsson Frank och Linn Hansson, som även förvaltar fonden US Small and Microcap.

Läs mer på didnergerge.se

*Per 2023-10-31. **Morningstar totalrating och hållbarhetsrating per 2023-10-31.

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om oss

Didner & Gerge Fonder grundades i Uppsala 1994, som ett av Sveriges första fristående fondbolag. Kännetecknande för oss är aktiv förvaltning, långsiktighet och fokus på bolag. Vi förvaltar ca 50 miljarder kronor åt privatkunder, institutioner och företag.

Följ Didner & Gerge Fonder AB

Senaste pressmeddelandena från Didner & Gerge Fonder AB