Nu inleds årshyresförhandlingarna i Skaraborg

Fastighetsägarna menar att hyrorna behöver höjas 11-12 procent, när de nu påkallar årshyresförhandlingar i bland annat Skövde, Tidaholm, Lidköping, Skara, Falköping, Mariestad och Hjo. Utgångspunkten är att hyrorna måste utvecklas i takt med kostnaderna för att hyresrätter ska fortsätta förvaltas på ett långsiktigt och hållbart sätt.

Fastighetsägarna påkallar idag hyresförhandlingar i Skaraborg och yrkar att hyran höjs med 11-12 procent under nästa år. Yrkandet baseras på den gemensamma vägledningen som tagits fram tillsammans med Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta.

Inom ramen för den så kallade trepartsmodellen är Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna överens om vilka faktorer som ska ligga till grund för att beräkna kostnadsutvecklingen för att äga och förvalta hyresrätter. De senaste tre åren har kostnaderna, enligt modellen, ökat med 14 procent.

- Hyran måste utvecklas i takt med kostnaderna. Både branschen och hushållen är hårt pressade, men om fastighetsbranschen inte får kostnadstäckning är det våra hyresgäster som drabbas när fastighetsägare tvingas till neddragningar och måste skjuta fram åtgärder som bidrar till trivsel och nöjdhet, säger Alma Ohlin, Näringspolitiskt ansvarig för Fastighetsägarna i Skaraborg.

En boende i en normalstor bostadsrättstrea har under det senaste året inte sällan sett sina boendekostnader öka med 8 000 kronor i månaden. Motsvarande för en hyresrätt, med årets yrkande, ligger på cirka 800 kronor.

- Jämfört med andra upplåtelseformer är kostnadsökningen betydligt lägre för hyresrätter. För de hyresgäster som befinner sig i en väldigt ansträngd ekonomisk situation måste det finnas ett starkt socialt skyddsnät, till exempel behöver bostadsbidraget utvecklas och moderniseras, säger Alma Ohlin.

Även om förhandlingarna förväntas bli tuffa hoppas Fastighetsägarna att årets förhandlingar kan bli klara snabbare än tidigare år. Bakgrunden är de tidsfrister och den tvistelösning som sedan årsskiftet införts och som nu kan tillämpas för första gången i händelse att parterna inte kommer överens. Därtill finns en vägledning för förhandlingarna som parterna gemensamt utarbetat.

Kommun

Antal lägenheter i förhandlingen

Yrkande i procent

Skövde

Tibro

Tidaholm

Götene

Lidköping

Skara

Essunga

Falköping

Karlsborg

Mariestad

Töreboda

Gullspång

Grästorp

Hjo

Fakta Skövdes bostadsmarknad

• Kommunen har lägre befolkningstillväxt än riksgenomsnittet.

• Medelinkomst är högre än riksgenomsnittet.

• Hyresrätter utgör 44 procent av bostadsbeståndet. Det är högre än genomsnittskommunen i Sverige.

• Totalt finns 12 953 hyresrätter i Skövde. Av dessa är 57 procent privatägda.

• Nästan 60 procent av alla flerbostadshus i Skövde är byggda innan 1971.

• Till hyresrätt flyttar framförallt Skövdebor från annan hyresrätt

Källa: Läget på Hyresmarknaden i Skövde

Sverigebarometern 2024: fortsatt ansträngd ekonomi för många fastighetsägare29.2.2024 07:30:48 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett tufft år på fastighetsmarknaden. Höga kostnader och fallande reallöner halverade bostadsbyggandet samtidigt som handeln med fastigheter minskade med drygt 60 procent. Förväntan om lägre räntor och starkare konjunktur ger hopp om en vändning under 2024. Under tiden fortsätter många fastighetsägare att kämpa med svag lönsamhet. Det framgår av Fastighetsägarnas Sverigebarometer, som presenteras i dag.

Landets första rekommendationen från skiljeman klar: Hyrorna i Göteborg ska höjas med 5,3 procent26.2.2024 20:54:09 CET | Pressmeddelande

I början av året vände sig Fastighetsägarna GFR till Hyresnämnden för att få en skiljeman utsedd som skulle avgöra hyresförhandlingarna om 2024 års hyror i Göteborg. Ansökan omfattade omkring 25 000 lägenheter. Under måndagskvällen kom rekommendationen. Skiljemannen anser att en rimlig hyreshöjning för 2024 är 5,3 procent. Fastighetsägarna är djupt kritiska till nivån och till att rekommendationen inte är tydligt motiverad.