Erik Spector ny chefekonom på Teknikföretagen

Erik Spector har anställts som ny chefekonom på Teknikföretagen. Han kommer närmast från Konjunkturinstitutet (KI) där han är enhetschef för realekonomisk analys.

Erik Spector

– Jag är övertygad om att Erik med sin bakgrund kommer att bli en stor tillgång för Teknikföretagen framåt. En stark ekonomisk analys är både ett mervärde för Teknikföretagens medlemmar och en viktig utgångspunkt för organisationen som samhällsaktör, säger Pia Sandvik, vd för Teknikföretagen.

Erik Spector är filosofie doktor i nationalekonomi från Uppsala universitet och arbetade innan KI på Riksbankens avdelning för finansiell stabilitet. Han tillträder den 1 mars 2024 och efterträder Mats Kinnwall som går i pension vid årsskiftet.

Beprövad praktikmodell ska snabba på vägen till jobb för utrikesfödda med gymnasiekompetens12.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Behovet av kompetens är stort inom industrin. Samtidigt är cirka 35 000 utrikesfödda med gymnasiekompetens i Sverige arbetslösa. En pilot ska nu utvärdera om Jobbsprångets beprövade praktikmodell kan snabba på vägen till jobb även för denna målgrupp. Ansökan till programmet öppnar inom kort och den första praktikperioden startar i mars 2024. Projektet genomförs i samarbete mellan Jobbsprånget, Teknikföretagen och IF Metall.