Arla

Mjölkpriset till Arlabönderna höjs i december

Dela

I december höjs priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla. 

Arla höjer mjölkpriset till bönderna i december. Foto: Arla/Fredrik Gustavsson
Arla höjer mjölkpriset till bönderna i december. Foto: Arla/Fredrik Gustavsson

Kilopriset för den konventionella mjölken höjs med 10,9 öre och den ekologiska med 21,8 öre. Det innebär att det så kallade a contopriset i december blir 448,3 öre per kilo för konventionell mjölk och 515,5 öre per kilo för ekologisk mjölk.

– Det ekonomiska läget ute på mjölkgårdarna är fortsatt tufft, inte minst på grund av den höga räntan. Därför är det viktigt och bra att vi kan höja mjölkpriset till våra ägare, så att de kan fortsätta driva sina gårdar och bidra till att det erbjuds ett brett utbud av goda och näringsrika livsmedel på butikshyllorna. Genom att köpa Arlas produkter stöttar du svenska bönder och svenskt lantbruk, säger Arla Sveriges vd Cecilia Kocken.

Detta påverkar mjölkprisets utveckling

  • De globala mjölkvolymerna minskar i flera stora produktionsområden. 
  • Dagligvaruhandeln fortsätter att återhämta sig efter vändningen under tredje kvartalet. 
  • De globala industrimarknaderna återhämtar sig.
  • Marknaderna för både konventionella och ekologiska produkter börjar växa igen.

Marknadsöversikt

Invägd mjölkråvara: De globala mjölkvolymerna minskar i flera stora produktionsområden. 

Ost: Gouda och Edamer har haft kraftiga uppgångar under oktober och början av november; EEX-index för Gouda har stigit med 10 procent. 

Mjölkpulver: Priserna har stabiliserats efter en månad med kraftigare ökningar. Framför allt den europeiska marknaden har varit ansträngd. En generell brist på mjölkråvara, höga priser på färsk mjölk och en god inhemsk efterfrågan har drivit upp priserna på både helmjölks- och skummjölkspulver. Mer mjölk från Oceanien, finansiella utmaningar i Mellanöstern samt tröga marknader i Kina och Sydostasien har inneburit en utmaning på världsmarknaden och har därmed också begränsat prisökningarna utanför EU.

Fakta om Arlas mjölkpris  

Arlas 8 500 mjölkbönder, varav 2 100 i Sverige, är både ägare av företaget och leverantörer av mjölken. Tillsammans har Arlabönderna beslutat att priset som de får betalt för mjölken ska vara gemensamt i kooperativets sju nordeuropeiska länder. På så vis är det möjligt att dela lika på både intäkter och kostnader. Priset baseras främst på protein- och fettinnehåll, samt den enskilda gårdens hållbarhetsarbete.

A contopriset ligger närmast det löpande priset som Arlabönderna får betalt under året. Det kommuniceras varje månad. Här finns en graf för att följa mjölkprisets utveckling över tid. Priset som konsumenter betalar för mjölk och andra mejeriprodukter bestäms av butikerna. 

För att uppmuntra och finansiera åtgärder som bidrar till att minska klimatutsläppen på gårdarna betalas sedan augusti 2023 en hållbarhetsersättning ut till den enskilda bonden tillsammans med det månatliga a contopriset. Målet är att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030.

Läs mer om hållbarhetsersättningen 

Kontakter

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, Keso och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i drygt 140 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Arla i Di: Missa inte tillväxten i Västafrika22.10.2024 16:30:09 CEST | Pressmeddelande

Arla – genom Anna Månsson, chef för Västafrika, och Cecilia Kocken, vd i Sverige – har i dag signerat en debattartikel i Dagens industri. De skriver att livsmedel och lantbruk är helt centrala för utvecklingen i Afrika och ligger högt upp på de flesta afrikanska regeringars agenda. Business Sweden och svenska företag får inte missa nya möjligheter till export. Debattartikeln publicerades i dag på Dagens industri. Den kan även läsas nedan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye