Hyresgästföreningen Region Stockholm

Tvåårigt hyresavtal klart för Botkyrkabyggen

Hyresgästföreningen och Botkyrkabyggen har kommit överens om kommande två års hyreshöjningar. Överenskommelsen gäller från 1 januari 2024 och berör närmare 11 000 lägenheter. Detta innebär att Botkyrkabyggen kommer höja hyrorna med 4,8 procent under 2024 och 4,5 procent under 2025. Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag kommit med historiskt höga hyreskrav, vissa på 12 procent eller mer.

Efter en höst med rekordhöga hyreskrav och tröga förhandlingar ser Hyresgästföreningen att årets förhandlingsomgång till slut börjar öppna upp sig. Senast i raden av överenskomna hyreshöjningar är Botkyrkabyggen där bolaget, efter tuffa men konstruktiva förhandlingar, kommer höja hyrorna med 4,8 procent för 2024, och 4,5 procent för 2025. Botkyrkabyggen yrkade inledningsvis på 8,5 procent för 2024.

– Det blir en hög höjning som många hyresgäster kommer ha tufft att bära, samtidigt är jag trygg i att vi gjort allt för att hålla nere den här hyreshöjningen. Många hyresvärdar har krävt rena skräckhöjningar och här har vi ändå landat på en mer sansad nivå. Att vi även har enats om en tvåårig överenskommelse, det ger en mer långsiktig tydlighet för hyresgästerna, säger Kattis Söderholm, förtroendevald i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för Botkyrka.

Årets förhandlingar präglas av ett ovanligt ansträngt ekonomiskt läge. Samhället befinner sig i en kostnadsutveckling med inflationen som drabbat hyresgästerna hårt. Hyresgäster lägger en stor andel av sin disponibla inkomst på sitt boende och många har inte råd med några större hyresökningar.

Parterna har i denna förhandling haft god dialog och båda har beaktat den partsgemensamma överenskommelsen om grunder för de årliga förhandlingarna.

Kontaktpersoner:

Kattis Söderholm, förtroendevald, Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för Botkyrka
Telefon:  070-2808768

Manfred Klint, gruppchef förhandlingsenheten, Hyresgästföreningen region Stockholm
E-post: manfred.klint@hyresgastforeningen.se

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Stockholm

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Stockholm

Hyresnämnden avslår Signalistens krav om hyreshöjningar i Råsunda21.2.2024 15:31:03 CET | Pressmeddelande

2019 ville Solnas allmännytta Signalisten höja hyrorna kraftigt för 570 lägenheter i Råsunda, då de ansåg att hyrorna är för låga. Hyresgästföreningen menade att kraven om hyreshöjningar var oskäliga och att hyrorna inte skulle höjas. Signalisten drev då vidare ärendet om höjning till hyresnämnden som nu efter en över fyra år lång process kommit med ett beslut - Signalistens krav avslås och att hyrorna ska vara oförändrade.

Hyresöverenskommelser klara i Stockholm - tre stora privata hyresvärdar höjer i snitt med 4,96 procent7.2.2024 08:38:38 CET | Pressmeddelande

Efter tuffa men konstruktiva hyresförhandlingar står det klart att tre stora privata hyresvärdar i Stockholms län höjer sina hyror för 2024. Överenskommelserna omfattar hela eller stora delar av Victoriahems, Willhems och John Mattsons bestånd, sammantaget nästan 17 000 lägenheter i elva kommuner. Överenskommelserna motsvarar totalt en höjning med i genomsnitt 4,96 procent. Många fastighetsägare har i förhandlingarna om 2024 års hyror krävt rekordhöga hyreshöjningar på 12 procent eller mer.

Beslut från HMK - nya hyror klara för Gotlandshems hyresgäster5.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I november strandade Gotlandshem förhandlingarna om 2024 års hyror efter rekordkrav på hela 17,53 procents höjning. Beslutet om nya hyror gick då för avgörande till Hyresmarknadskommittén (HMK), där en opartisk ordförande nu har tagit beslut om att Gotlandshem får höja hyran med 5,6 procent. Ur ett hyresgästperspektiv är det en mycket hög höjning. Samtidigt menar Hyresgästföreningen att det visar att en oberoende part har bedömt Gotlandshems yrkande som långt ifrån rimligt.