EU-förslag riskerar försämra konsumentskyddet för resor
EU-kommissionen har just lagt fram ett antal förslag om justeringar i EU:s regelverk för resesektorn. Initiativet har som syfte att komma till rätta med tillkortakommanden som blev tydliga under pandemin. Huvuddragen i förslagen är att säkra att leverantörer återbetalar i samband med inställda resor samt göra resandet via flera transportslag smidigare.
Förslaget som kommissionen la fram i veckan har mötts av blandade reaktioner. Svenska Resebranschföreningen (SRF) välkomnar åtgärderna för att öka tydligheten i regelverken och samtidigt man påskyndar leverantörers återbetalningar. Leverantörer som flygbolag och hotell kommer att tvingas återbetala till researrangörer inom 7 dagar efter att en resa ställts in. Under pandemin förekom det att leverantörer väntade i upp mot ett och ett halvt år på att återbetala till arrangörer.
Däremot är förslaget om att begränsa förskottsbetalningar av paketresor fel väg då det kommer att driva upp priserna och drabba mindre och medelstora resebolag. Samtidigt kommer konsumentskyddet att försvagas då fler kommer att välja bort paketresor som har ett skydd och ger resenären trygghet. Förslaget kritiseras också för att sakna de nödvändiga verktyg som krävs för att effektivt hantera större kriser som pandemin eller askmolnet 2010.
I nuvarande regelverk med resegarantier får paketresenärerna sina förskottsbetalningar skyddade mot researrangörens insolvens. SRF anser att det övergripande konsumentskyddet skulle förbättras om detta skydd utvidgades till att omfatta fristående tjänster, särskilt luftfart. Det finns idag inget skydd när ett flygbolag går i konkurs. SRF understryker behovet av att reglerna för paketresor får ett bredare tillämpningsområde för att gynna en större del av EU-medborgarna.
Kommissionen föreslår också att resor där det förekommer flera trafikslag skall göras smidigare genom att transportörer får ett utökat ansvar vid förseningar och inställda avgångar.
- När man läser både förslagen om passagerares rättigheter och om paketresor, finns det tyvärr en tydlig obalans mellan paketarrangörer och flygbolag när det gäller att skydda konsumenternas förskottsbetalningar. Paketresebranschen tog på sig ansvaret för krisen under pandemin, medan leverantörerna vältrade likviditetskrisen på förmedlande resebolag. Vi välkomnar dock förslaget om återbetalningar och utökat ansvar för transportörer, säger Didrik von Seth Generalsekreterare i SRF
.
Se kommissionens förslag HÄR
Kontakter
Didrik von SethGeneralsekreterare/VD
Tel:0722236746didrik.vonseth@srf-org.seOm SRF
Svenska Resebranschföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 90 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 50 miljarder kronor 2022. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.
Följ Svenska Resebranschföreningen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Resebranschföreningen
Reserapporten 2024: Stor ökning i svensk reseförsäljning22.11.2024 14:30:46 CET | Pressmeddelande
Reserapporten är en ny marknadsrapport från rese- och turismbranschen och den visar hur den svenska reseförsäljningen har ökat med hela 43 procent jämfört med året innan. Genom att analysera årsrapporter för 2023, kan vi konstatera att svenskarnas stora reslust nu syns i reseföretagens resultat. Rapporten presenterar även en prognos för innevarande år, som visar att trenden fortsätter.
Debattartikel i dagens DI: Svenskt inrikesflyg behöver en långsiktig lösning19.11.2024 15:02:06 CET | Pressmeddelande
Idag skriver Svenska Resebranschföreningen och Svenska Affärsreseföreningen en debattartikel i Dagens Industri, där de lyfter den akuta situationen för det svenska inrikesflyget och vikten av att hitta långsiktiga lösningar för att säkerställa landets tillgänglighet och konkurrenskraft.
Att demonisera flyget uppfyller inga klimatmål25.9.2024 08:15:53 CEST | Pressmeddelande
I en tid när klimatkrisen står högst på agendan, har flyget blivit en symbol för hela klimatfrågan. Det är lätt att tro att om vi slutar flyga, löser vi alla problem. Men det krävs mer. Idag skriver Svenska Resebranschföreningen en debattartikel i Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad. Den handlar om att vi behöver fokusera på rätt problem, för att nå våra klimatmål. Problemet är inte flyget, utan utsläppen. Och lösningen, enligt SRF, är inte att sluta flyga utan att våra politiker vågar satsa på en hållbar omställning för flygresandet.
Orimligt att affärsresenärer inte kan välja tåget15.6.2024 14:07:02 CEST | Pressmeddelande
Hur svårt kan det vara att boka en tågbiljett? Nästan omöjligt enligt svenska affärsreseföretag som försöker boka hållbara resalternativ till sina kunder. Det har nu gått två månader sen SJ lanserade sitt nya bokningssystem och fortfarande går det inte att boka en vanlig tågbiljett smärtfritt. Måttet är nu rågat och idag skriver Svenska Resebranschföreningen (SRF) en debattartikel i SvD och kräver en handlingsplan från alla inblandade.
Flygresandet ökar, när tåget saknar kapacitet24.5.2024 11:41:52 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen av inrikesflyget ökade i april, jämfört med samma period året innan. Samtidigt minskade köp av tågresor inom landet. Det här visar färsk statistik från Svenska Resebransch Föreningen (SRF).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum